Najväčší český pivovar dvíha ceny: Vieme, či to ovplyvní aj cenu piva na Slovensku
- Pivovar Prazdroj čelí zvyšovaniu výrobných nákladov
- Preto sa rozhodol, že zvýši aj cenu produktov
- Ide najmä o balené pivo
- Pivovar Prazdroj čelí zvyšovaniu výrobných nákladov
- Preto sa rozhodol, že zvýši aj cenu produktov
- Ide najmä o balené pivo
Plzeňský Prazdroj, najväčší český pivovar, sa rozhodol zvýšiť ceny svojich produktov od 1. októbra tohto roku. Tieto zvýšenia sa dotknú väčšiny produktov a budú predstavovať takmer šesťpercentný nárast, informuje český spravodajský portál iDnes.cz.
Najvýraznejší nárast cien sa prejaví pri balených pivách. Hlavným dôvodom pre toto zdraženie sú trvalé náklady na energie, obaly a dopravu. Pýtali sme sa, ako to bude na Slovensku.
Zdražie Prazdroj aj u nás?
Hovorkyňa Zdenka Huňady, ktorá zastupuje Prazdroj na Slovensku, vysvetlila pre Startitup, ako to bude s cenou piva na našom trhu.
„Plzeňský Prazdroj Slovensko v reakcii na dlhodobý rast nákladov upravuje cenník svojich produktov od 1. októbra 2023 a zmeny zahŕňajú väčšinu portfólia spoločnosti. Úprava cien sa týka čapovaných pív a ceny sa zmenia aj pri vybranom sortimente plechoviek a sklenených fliaš,“ povedala.
„Pri čapovanom pive v priemere dôjde k zvýšeniu o 0,06 eur na polliter piva, pri balenom sortimente je to v priemere o 0,03 eura na polliter piva. Úprava cien reaguje na rast cien vstupov, ktorý v uplynulom roku prierezovo zasiahol prakticky do všetkých fáz výrobného procesu, najmarkantnejšie je to pri energiách, ale náklady rastú aj v oblasti obalov či logistiky,“ pokračovala hovorkyňa.
„Zároveň zohľadňuje záväzok spoločnosti nepoľaviť z kvality a vždy prinášať kvalitné produkty a služby, a tiež preto, aby dokázala investovať do nových produktov a inovácií vo výrobe. Celkové zvýšenie je v priemere o 5,6 %, čo je nižšie ako aktuálna miera inflácie, ktorá sa po dlhom čase pod dvojciferné hodnoty dostala len tento rok v júli,“ doplnila Zdenka Huňady na záver.
Toto zvýšenie cien však môže mať dopad na reštaurácie a krčmy, kde zákazníci zaplatia za pivo viac, čo môže negatívne ovplyvniť podnikanie, najmä v menších vidieckych prevádzkach, kde pivo tvorí značnú časť ponuky.
Konkurenčný pivovar o zvýšení cien takisto uvažuje
Konkurenčné Pivovary Staropramen zatiaľ o zvýšení cien nehovoria. Budejovický Budvar tiež nevylučuje zvýšenie cien, avšak ak by k nemu došlo, nastane až po Novom roku 2024.
Luboš Kastner, zástupca Asociácie malých a stredných podnikov, uvádza pre iDnes.cz, že zvýšenie cien piva sa pravdepodobne odrazí v cenách ponúkaných v reštauráciách.
Plzeňský Prazdroj zdôrazňuje, že trpí neustálym rastom nákladov na suroviny a služby, čo sa týka najmä energií, obalov a logistiky. Okrem toho čelí zdraženiu vstupov súvisiacich s pohostinstvom, napríklad technológiami a vybavením pre výčap.
Pivovar sa snaží zachovať konzervatívny prístup k zvyšovaniu cien a postupovať skôr postupne, aby nebol prílišným zaťažením pre zákazníkov.
V minulom roku Prazdroj zvýšil ceny produktov o osem percent, čo bolo dôsledkom nárastu nákladov na energie a obaly. Napriek dvojročnému obdobiu pandémie sa mu však podarilo zvýšiť predaj piva v Českej republike.
Export tiež stúpol, čo viedlo k rastu tržieb a zisku. Zvýšenie cien piva je teda reakciou na zložité podmienky v pivovarskom priemysle a snahou udržať udržateľnú výrobu a inovácie.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: iDnes.cz