Najväčší internetový predajca v Európe ide masívne prepúšťať. Môže za to správanie zákazníkov

  • Známy internetový predajca módy zápasí s nižšou chuťou ľudí nakupovať
  • Nemecké Zalando prepustí stovky ľudí
Obchod s oblečením a online platba.
Ilustračný obrázok Unsplash/@korie, Unsplash/rupixen
  • Známy internetový predajca módy zápasí s nižšou chuťou ľudí nakupovať
  • Nemecké Zalando prepustí stovky ľudí

Mimoriadne známy internetový predajca módy Zalando zažil počas pandémie obrovský úspech. Ako sa však zdá, nič netrvá večne. Podľa portálu Frankfurter Allgemeine spoločnosť stále viac zápasí s výrazne nižšou nákupnou náladou spotrebiteľov.

Aktuálne sa preto chystá nemecké Zalando zrušiť stovky pracovných miest. Oznámili to jeho šéfovia Robert Gentz a David Schneider v liste pre zamestnancov. 

„Do tohto programu bude zapojených mnoho oblastí Zalanda, a to aj na úrovni manažmentu,“ uvádza sa v liste.

Pandemický rast

Podľa dostupných informácií nie je ešte zatiaľ presne jasné, koľkých pracovných miest sa toto rozhodnutie dotkne. Rokovania sa začali iba nedávno. Spoločnosť Zalando však zamestnáva asi 17 000 ľudí.

Ako sme spomenuli vyššie, Zalando zažilo mimoriadne úspešné roky v dôsledku pandémie koronavírusu. Online obchodovanie v tom čase bolo totiž na vzostupe a spotrebitelia šetrili v iných oblastiach, pretože nemohli chodiť do barov alebo reštaurácií. 

Podľa šéfov Zalanda priniesli roky 2020 a 2021 spoločnosti „mimoriadny rast“. Po skončení pandémie a normalizácie verejného života sa však nákupná nálada spotrebiteľov výrazne oslabila. Do toho sa pridala aj inflácia, ktorá viedla k vysokému nárastu životných nákladov. 

Objednávanie oblečenia prostredníctvom internetu sa tak postupne stalo pre mnohých ľudí druhoradým alebo viacerí si už jednoducho túto možnosť nemohli dovoliť, a to najmä vzhľadom na explóziu cien plynu a elektriny. 

Nevyhnutné rozhodnutie

Ako uviedol Gentz na začiatku novembra pri prezentácii štvrťročných údajov, teraz je menej pravdepodobné, že Zalando dosiahne svoje predajné ciele, ktoré malo stanovené na rok 2025. 

Znižovanie pracovných miest by sa však nemalo nijako dotknúť logistických centier, služieb zákazníkom a pobočiek.

Budova Zalando
zdroj: Unsplash/Mika Baumeister

„V posledných rokoch sa niektoré časti nášho podnikania príliš rozrástli a do našej organizácie sme zaviedli určitú úroveň zložitosti, ktorá ovplyvňuje našu schopnosť rýchlo konať,“ píše sa v liste zamestnancom.

Vedenie si je plne vedomé toho, že spoločnosť sa ešte nenachádza „tam, kde by mala byť“. To je aj dôvod, prečo musia konať „ešte rozhodnejšie“. Zrušenie pracovných miest je pre nich „ťažkým, ale nevyhnutným krokom“. Spoločnosť sa tak chce čo najlepšie pripraviť na výzvy budúcnosti.

Na 25 trhoch má spoločnosť Zalando v priebehu jedného roka viac ako 50 miliónov aktívnych zákazníkov. Počet objednávok vzrástol v minulom roku od júla do septembra na 58,5 milióna. V treťom štvrťroku sa tržby spoločnosti zvýšili o takmer tri percentá na približne 2,35 miliardy eur.

Obchodné čísla za celý rok 2022 budú predstavené už o pár týždňov.  

Online predaj na Slovensku

Podľa zistení realitno-poradenskej spoločnosti CBRE vzrástol online predaj v strednej a východnej Európe za posledných päť rokov o 9 %, pričom predstavuje 15 % všetkých nákupov. Tento trend bude podľa odborníkov aj naďalej rásť, o štyri roky by mali online nákupy tvoriť zhruba 20-percentný podiel.

Ešte stále však ľudia najčastejšie nakupujú v kamenných prevádzkach, podiel je 85 %. V rámci regiónu strednej a východnej Európy nakupujú najčastejšie online Česi a Poliaci. Na Slovensku tvorí online nakupovanie 11 % z celkových tržieb maloobchodných prevádzok.

Online predaj v regióne rastie podľa vyjadrení spoločnosti CBRE už niekoľko rokov. Impulzom bola pritom hlavne pandémia, ktorá rast ešte zrýchlila a diktovať tempo rastu bude zrejme aj v najbližších rokoch. Je však potrebné dodať aj to, že rastie aj podiel nákupov v kamenných predajniach a aj v tomto prípade sú prognózy podľa CBRE optimistické.

„Kombinácia požiadaviek na skladové priestory zo strany retail a e-commerce klientov, z ktorých mnohí tieto dva svety spájajú práve do omnichannel distribučných centier, spôsobila zásadný nárast vo výmerách, ktoré nájomcovia v posledných troch rokoch požadujú. Vďaka tomuto trendu sa dnes bežne, aj u nás na Slovensku, stretávame s dopytom medzi 30 000 až 100 000 metrov štvorcových pod jednou strechou. V minulosti sme pritom tento trend mohli vidieť len v susednom Poľsku či Česku,“ povedal riaditeľ prenájmu logistických a priemyselných nehnuteľností CBRE Slovensko Michal Cerulík.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Frankfurter Allgemeine, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá