Najväčšia dopravná investícia v histórii Slovenska príde na Liptov. Nová trať bude stáť stámilióny

  • Ministerstvo dopravy označilo liptovskú železnicu za strategický projekt
  • Plánuje do nej naliať stovky miliónov eur
železnica ráž
Minister dopravy SR Jozef Ráž TASR/Milan Kapusta, Pavel Neubauer
  • Ministerstvo dopravy označilo liptovskú železnicu za strategický projekt
  • Plánuje do nej naliať stovky miliónov eur

Minister dopravy Jozef Ráž predstavil v júli tohto roka prvú skupinu tzv. strategických investícií. V skratke ide o také projekty, ktoré vláda považuje za kľúčové, a preto by mali byť počas prípravy a výstavby uprednostňované. Dokopy je zatiaľ týchto projektov 16, pričom prívlastok „strategické“ je v prípade niektorých položiek prekvapivý.

Ministerstvo dopravy totiž zaradilo medzi prioritné investície aj modernizáciu trate pri Liptovskom Mikuláši, ktorú predošlá vláda vnímala skôr ako záložnú možnosť, píšu Hospodárske noviny.

Vlaky zrýchlia

Projekt sa však teraz ocitol v centre pozornosti. S odhadovanými nákladmi 650 miliónov eur by mohlo ísť o najdrahšiu železničnú investíciu v histórii krajiny, pokiaľ sa plány skutočne naplnia. 

minister dopravy jozef ráž
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Ambiciózny zámer počíta s presunom trate a stanice bližšie k diaľnici, čo by malo priniesť výrazné zrýchlenie dopravy. Plánovaná rýchlosť na modernizovanej trati by mala dosiahnuť 160 km/h, s potenciálom ďalšieho navýšenia až na 200 km/h. Takéto parametre by znamenali výrazné zlepšenie železničnej dopravy na Liptove.

Napriek optimistickým vyhláseniam ministerstva o možnom začiatku výstavby už v nasledujúcom roku zostáva otázka financovania zatiaľ nezodpovedaná. Realizácia projektu takéhoto rozsahu bude náročná nielen z technického, ale aj z finančného hľadiska.

Budovať sa majú aj diaľnice

Medzi schválené investície okrem liptovskej železnice patria aj nové úseky diaľnic, rýchlostných ciest a diaľničný privádzač.

Návrhy vznikli na základe požiadaviek Národnej diaľničnej spoločnosti. Ich schválenie súvisí s nedávno prijatým zákonom o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a výstavbu transeurópskej dopravnej siete.

Zákon, ktorý 26. júna podpísal prezident Peter Pellegrini, má za cieľ urýchliť realizáciu projektov vo verejnom záujme. V parlamente musel byť ešte predtým poslancami opätovne schválený, keďže ho pôvodne vetovala bývalá prezidentka Zuzana Čaputová.

Medzi najvýznamnejšie schválené projekty patrí výstavba nových úsekov diaľnice D3 v oblasti Žiliny a Kysúc. Konkrétne ide o úseky Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a druhý profil úseku Oščadnica – Čadca – Bukov.

Okrem toho dostala zelenú aj prvá etapa diaľničného privádzača Lietavská Lúčka a nový úsek diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou.

V oblasti rýchlostných ciest boli za strategické označené viaceré úseky R2 vrátane Šaca-Košické Oľšany (I. úsek), Zvolen Západ-Zvolen Východ, Zacharovce-Bátka a Bátka-Figa. Strategickou investíciou sa stal aj úsek R4 medzi Lipníkmi a Kapušanmi.

„Ide o zásadný posun k splneniu nášho záväzku rozostavanosti krajiny,“ uviedol minister Ráž. Zároveň upozornil, že tento zoznam nie je konečný a v budúcnosti sa očakáva jeho rozšírenie. Všetky schválené projekty spĺňajú kritériá strategickej investície vrátane príslušnosti k sieti TEN-T a minimálnej hodnoty 50 miliónov eur.

Minister dopravy však upozorňuje, že nie všetky projekty sa začnú realizovať okamžite. „Mnohé z nich ešte čaká dlhá príprava, ale ich zaradenie medzi strategické investície umožní ŽSR a NDS výrazne urýchliť tento proces,“ dodal Ráž.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Hospodárske noviny, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá