Vztýčený prostredník Rusom. Ukrajina postaví nové najväčšie lietadlo na svete
- Ukrajina tvrdí, že vybuduje najväčšie lietadlo sveta nanovo
- Antonov AN-225 bol zničený pri ruskej invázii
- Spoločnosť má k dispozícii 30 % súčiastok
- Ukrajina tvrdí, že vybuduje najväčšie lietadlo sveta nanovo
- Antonov AN-225 bol zničený pri ruskej invázii
- Spoločnosť má k dispozícii 30 % súčiastok
Ukrajina sa svojho sna nemieni vzdať, najväčšie lietadlo sveta Antonov An-225 Mrija (ukrajinský sen) chcú vybudovať znova. An-225 padlo za obeť v prvých dňoch ruskej invázie na Ukrajine, keď ruské jednotky nakrátko obsadili letisko blízko Kyjeva Hostomeľ. Z letisko sa malo stať dôležitým dopravným uzlom pre ruský postup na Kyjev. Preto sa na ňom odohrali ťažké boje.
Ruské vyčíňanie malo za následok i zničenie najväčšieho lietadla na svete. Niektoré jeho komponenty ale prežili a budú môcť byť použité pri výstavbe nového kusu.
V posledných hodinách nemecký denník Bild priniesol správu, že Ukrajinci už majú 30 % z lietadla postaveného. Ukrajinská spoločnosť Antonov, ktorá za lietadlom stojí, vydala vyhlásenie, v ktorom fakty opravila. V skutočnosti sa výstavba lietadla ešte nezačala a údaj 30 % zodpovedá dostupným súčiastkam, ktorými spoločnosť disponuje.
V súčasnosti Antonov pracuje na jeho projekcii a zháňa potrebné súčiastky. Tie je však veľmi ťažké zohnať, keďže stroj je unikátny, niektoré môžu použiť zo zničeného stroja, ako sú tri motory, ktoré boli zachované, uvádza agentúra Bloomberg.
Generálny riaditeľ spoločnosti Jevhen Havrylov pre nemecký denník uviedol, že celkové náklady na stavbu nového lietadla sa v súčasnosti odhadujú na 500 miliónov eur. Uviedol však, že celkovú sumu je ťažké odhadnúť. S budovaním nového kusu chce Antonov začať až po konci vojny.
Ukrajinci majú k dispozícii aj nedokončeného dvojníka lietadla, pričom sa pravidelne objavovali diskusie o jeho dokončení.
Aký bol Antonov An-225 Mrija?
Dopravné lietadlo Antonov An-225 je jedným z najväčších a najťažších lietadiel v histórii a najväčším komerčným lietadlom v súčasnosti. Prvýkrát vzlietlo v roku 1988 a pôvodne bolo vyvinuté a skonštruované na prepravu sovietskeho raketoplánu Buran a častí rakety Energia. Keď bol program raketoplánu pozastavený, účel lietadla sa tiež zmenil.
Po rozpade Sovietskeho zväzu bol dlho nevyužitý, až pokiaľ sa ho štátom vlastnená spoločnosť Antonov nerozhodla modernizovať. Vylepšené lietadlo prvýkrát vzlietlo v roku 2021 a odvtedy slúžilo na prepravu nadrozmerných nákladov. V tejto kategórii je držiteľom aj niekoľkých rekordov.
Portál Rynek-lotniczy uvádza, že lietadlo bolo poháňané šiestimi motormi ZMKB Ivchenko-Progress D-18 a jeho maximálna vzletová hmotnosť bola 640 ton, to je asi deväťkrát viac ako Boeing 737 alebo Airbus A320.
Lietadlo malo dĺžku 84 metrov a rozpätie krídel 88,4 metrov. Samotný nákladný priestor bol dlhý 43,35 metrov a široký 6,4 metrov vo výške 4,4 metrov. Cestovná rýchlosť bola 800 kilometrov za hodinu, maximálny dolet 15,4-tisíc kilometrov, pri maximálnom zaťažení bol dolet na 4,5-tisíc kilometrov.
Maximálna rýchlosť, ktorou lietadlo vedelo dosiahnuť, bola 850 kilometrov za hodinu. Na štart a pristátie potrebovalo dráhu dlhú 3 000 až 3 500 metrov. Stroj obsluhovala šesťčlenná posádka, ktorá sa skladala z pilota, kopilota, dvoch letových inžinierov, navigátora a radistu.
Lietadlo bolo zničené 27. februára 2022, teda v prvých dňoch ruskej invázie na Ukrajinu, ktorá sa začala 24. februára 2022. Po zničení lietadla padali obvinenia, že bolo nedostatočne zabezpečené.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Bloomberg, Bild, Rynek-lotniczy