Najväčšie lietadlo sveta je vo výstavbe. Ukrajinský AN-225 je v porovnaní s ním trpaslík

  • Spoločnosť Radia chce zostaviť najväčšie lietadlo sveta Radia WindRunner
  • Zmestili by sa do neho tri olympijské bazény
Radia WindRunner
Radia
  • Spoločnosť Radia chce zostaviť najväčšie lietadlo sveta Radia WindRunner
  • Zmestili by sa do neho tri olympijské bazény

Investície do zelenej energie so sebou prinášajú príležitosti aj nové technológie. Takým príkladom je aj dizajn najväčšieho lietadla sveta Radia WindRunner, ktoré chce postaviť spoločnosť Radia. Firma sa venuje veterným turbínam, ktorých podiel na energetickej štruktúre by mal v nasledujúcich rokoch výrazne stúpnuť. V Spojených štátoch môže veterná energia do roku 2050 tvoriť až 40 % zo všetkej vyrobenej energie.

Práve veterné turbíny a problémy s nimi spojené stvorili dizajn najväčšieho lietadla na svete – Radia WindRunner. Inžinieri si veľmi dobre uvedomili, akým prekážkam čelí výstavba veterných turbín.

„Dnešné najväčšie veterné turbíny a ešte väčšie veterné turbíny v budúcnosti nemožno prepravovať do prvotriednych veterných fariem na pevnine prostredníctvom pozemnej infraštruktúry,“ tvrdí spoločnosť na svojom webe.

V spoločnosti Radia preto zhotovili dizajn lietadla, ktoré by malo byť schopné prepraviť vrtule pre veterné elektrárne. Tie v súčasnosti dosahujú dĺžku 70 metrov, no spoločnosť už hľadí do budúcnosti a dizajn lietadla počíta s vrtuľami s dĺžkou 100 metrov. Takéto vrtule by boli oveľa výkonnejšie a tiež oveľa výhodnejšie z finančného hľadiska.

Na vzlet by potrebovalo len 1 800 metrov a provizórnu leteckú dráhu 

Spoločnosť chce zostaviť celú flotilu týchto lietadiel, ktoré by operovali globálne v blízkosti veterných fariem či firiem, ktoré vyrábajú alebo skladujú vrtule.

Lietadlo by malo pristávať na provizórnych, nie úplne upravených letiskách. Pristávacia dráha, z ktorej by stroj vzlietal, by mala dosahovať rozmerov 1 800 metrov. To je na také veľké lietadlo obrovský úspech.

Podľa údajov výrobca bude mať lietadlo dĺžku 108 metrov, výšku 24 metrov a rozpätie krídel 80 metrov. Maximálna dĺžka užitočného zaťaženia je 105 metrov, pričom dokáže uniesť až 72 ton.

Doteraz najväčšie vyrobené lietadlo sveta Antonov AN-225 Mrija pôsobí so svojou dĺžkou 84 metrov oproti Radia WindRunnerovi ako trpaslík.

Radia WindRunner
zdroj: Radia

Radia WindRunner
zdroj: Radia

Ukrajinský stroj bol zničený v prvých dňoch ruskej invázie, keďže bol vyrobený len jeden exemplár v súčasnosti je najväčším lietadlom sveta Airbus A380-800, ktorý dosahuje dĺžku 79,75 metrov.

Pre predstavu, aký veľký je WindRunner Radia, stačí prezradiť, že do jeho trupu by zmestili tri olympské bazény. Vďaka obrovskej kapacite nákladného priestoru, by lietadlo v budúcnosti mohlo slúžiť aj na iné účely. Napríklad prepravu vojenských zariadení a systémov.

Pošepkáva sa, že by Radia WindRunner mohol vzlietnuť už v roku 2027

Aj keď sa zdá, že dizajn a výroba lietadla budú zložité, inžinieri nás ubezpečujú, že bude prebiehať hladko. Vďačiť za to možno existujúcim technológiám, vrátane osvedčených leteckých materiálov, komponentov a techník, ktoré sú schválené americkým Federálnym leteckým úradom (FAA). Práve to má zaručiť bezpečnosť lietadla.

Spoločnosť z Colorada neprezradila, kedy by mohol prvý exemplár vzlietnuť. CNN však uvádza, že sa pošuškáva o blízkej budúcnosti, teda už o roku 2027.

Radia WindRunner
zdroj: Radia

Unloading
zdroj: Radia

Za myšlienkou obrovského lietadla, ktoré by vedelo prepraviť veterné vrtule, stojí výkonný riaditeľ (CEO) a zakladateľ spoločnosti Radia Mark Lundstrum. CEO, ktorý vyštudoval prestížnu Massachusettskú technickú univerzitu (MIT), sa myšlienkou gigantického stroja zaoberá už sedem rokov.

„Toto bol veľmi jasný moment, keď k vám priemysel hovorí,“ povedal v rozhovore pre The Wall Street Journal o myšlienke zostrojenia najväčšieho lietadla. Tá sa podľa neho zrodila, keď sa dozvedel o limitáciách, ktorým musia výrobcovia a prevádzkovatelia veterných turbín čeliť.

Lundstrum však nie je na vývoj lietadlá sám, na pomoc si prizval mnohých expertov z odboru, ktorí v minulosti pracovali pre Boeing, MIT, Rolls-Royce a FAA. Patrí k nim dokonca bývalý americký minister energetiky Ernest Moniz či bývalý premiér Austrálie Malcolm Turnbull.

Zdroje: Radia WindRunner, CNN, The Wall Street Journal

Najnovšie videá

Trendové videá