Najvyťaženejší železničný úsek na Slovensku sa dočká modernizácie. Veľký projekt zvýši kapacitu cestujúcich
- Ide o úsek Bratislava – Trnava – Leopoldov
- Na veľký projekt vypísali železnice tender
- Ide o úsek Bratislava – Trnava – Leopoldov
- Na veľký projekt vypísali železnice tender
Nedávno sme ťa informovali o rekonštrukcii všetkých staničných budov, ktoré spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a ktoré sa do dvoch rokoch aj dočkajú opravy. Tentokrát prichádzajú železnice s novinkou. Tou je veľký projekt, ktorý zvýši kapacitu na úseku Bratislava – Trnava – Leopoldov.
Na tomto úseku sa po dokončení projektu zvýši celkové množstvo prepravených cestujúcich. Ako informuje portál Aktuality.sk, železnice vypísali na zväčšenie priepustnosti aj tender. Predmetom súťaže sú okrem projektovej dokumentácie aj stavebné práce vrátane vysporiadania pozemkov.
Zväčšenie kapacity na tomto úseku je podľa železníc potrebné
Z materiálov verejného obstarávania, ktoré sú zverejnené na Úrade pre verejné obstarávanie, vyplýva, že celková zákazka má hodnotu takmer 22 miliónov. Ako ale informujú železnice, investičné náklady budú známe až po ukončení verejného obstarávania.
„Projekt ,Zväčšenie priepustnosti trate Bratislava-Rača – Leopoldov‘ je v súčasnej dobe v štádiu vyhlásenia verejného obstarávania. Projekt je zaradený v Harmonograme prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry ministerstva dopravy a podľa Metodiky určovania priorít v obnove a rozvoji železničnej infraštruktúry ministerstva dopravy je vysoko spoločensky návratný,“ informujú železnice.
Zväčšenie kapacity na tomto úseku je potrebné pre implementáciu Plánu dopravnej obslužnosti a zavedení cieľového grafikonu, reformného strategického dokumentu, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy SR spolu s expertmi z Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, ZSSK a ŽSR, s cieľom zvýšiť efektívnosť železničnej dopravy.
Súčasná priepustnosť trate Bratislava-Rača – Leopoldov nezodpovedá novej potrebe Plánu dopravnej obslužnosti, zväčšenie priepustnosti je tak opodstatnené a odporúča ho aj metodika určovania priorít. Zvýšenie priepustnosti bude riešené najmä formou vytvorenia viacerých traťových oddielov na trati Bratislava-Rača – Leopoldov. Financovanie je Ministerstvom dopravy SR a Ministerstvom financií SR stanovené z Plánu obnovy.
Ako informuje materiál zverejnený na Úrade pre verejné obstarávanie, obálky s ponukami sa budú otvárať 10. mája.
Ďalšie modernizácie
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú nové tendre na modernizáciu ďalších dvoch úsekov na železničnej trati Žilina – Košice. Ide o úseky výhybňa Paludza – Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok a Vydrník – Markušovce v okresoch Liptovský Mikuláš, Poprad a Spišská Nová Ves.
Modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov má umožniť zvýšenie traťovej rýchlosti do 160 kilometrov za hodinu. A tiež aj čo najdlhších častiach úsekov. ŽSR predbežne informovali, že verejné obstarávania na zhotoviteľov týchto úsekov plánujú vyhlásiť koncom februára 2025.
„Modernizácia traťového úseku na Liptove podľa štátneho operátora železničnej infraštruktúry bude na pôvodnom telese trate len v stanici Liptovský Hrádok. Za jej žilinským zhlavím sa navrhované nové trasovanie trate odkláňa z pôvodného telesa a trať sa napája na existujúcu pred košickým zhlavím výhybne Paludza. Preložka železničnej trate bude dlhá 14,6 kilometra, súčasťou modernizácie na tomto úseku budú aj stanice Liptovský Mikuláš a Liptovský Hrádok,“ informuje SITA.
V prípade modernizácie spišského úseku Vydrník – Markušovce cez Spišskú Novú Ves železničiari oznámili, že je potrebné opustiť teleso existujúcej trate najviac na 60 % dĺžky.
„Najvyššia traťová rýchlosť dosahuje na veľmi krátkych úsekoch 120 kilometrov za hodinu, väčšinou 90 – 110 kilometrov za hodinu a na niektorých úsekoch nie je vyššia ako 70 kilometrov. Modernizáciou je nevyhnutné zvýšiť najvyššiu traťovú rýchlosť na 160 kilometrov v dlhých, súvislých úsekoch,“ uviedli ŽSR.
Zároveň sa počíta s vybudovaním nového trakčného vedenia, nového zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia a súvisiacich prevádzkových zariadení, ktoré budú spĺňať vysoké technické nároky.
Vybudujú aj protihlukové steny
Počas modernizácie tohto úseku napríklad vzniknú nové zastávky Teplička a Spišská Nová Ves-Madaras, pribudnú nový železničný tunel Kalmanka a výhybňa Spišské Tomášovce. Existujúce železničné priecestie a križovanie s cestou nahradia mimoúrovňové okružné križovatky Spišská Nová Ves-západ a Smižany s dvoma železničnými mostami, ako aj podchod pre chodcov a cyklistov.
„Pre zníženie negatívnych účinkov hluku zo železničnej dopravy v zmysle hlukovej štúdie budú vybudované protihlukové steny,“ priblížili ŽSR. Ako náhrada za stavbou zabraté alebo zničené biotopy sú navrhnuté revitalizačné opatrenia na ochranu prírody a krajiny.
„Prednostne sa navrhujú revitalizačné opatrenia, ktoré sa môžu realizovať buď na navrhovanom zemnom telese, alebo na plochách, ktoré vzniknú po demontáži existujúcej trate po spustení železničnej prevádzky na modernizovanej trati,“ dodali želeničiari.
Trať Žilina – Košice je dlhá 242 kilometrov, súčasný úsek Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok má 11 kilometrov a úsek Vydrník – Markušovce 22 kilometrov. ŽSR po ukončení modernizácie úseku Poprad-Tatry – Lučivná v súčasnosti ešte pokračujú v modernizácii uzla Žilina a po podpise zmluvy so zhotoviteľom začnú aj s modernizáciou úseku Poprad-Tatry – Vydrník.
Zdroje: aktuality.sk , ZSR, UVO, SITA