Najznámejšia slovenská vegánka vydáva vlastnú kuchárku. Záujem zo zahraničia je obrovský
- Influencerka Nikoleta Kováčová alias Surová dcérka sa rozhodla vydať prvú kuchárku slovenských receptov pre vegánov
- Jej crowdfundingová kampaň už za dva dni splnila svoj cieľ a vyzbierala 8 000 eur
- Porozprávala nám, čo všetko v týchto dňoch musí riešiť
- Influencerka Nikoleta Kováčová alias Surová dcérka sa rozhodla vydať prvú kuchárku slovenských receptov pre vegánov
- Jej crowdfundingová kampaň už za dva dni splnila svoj cieľ a vyzbierala 8 000 eur
- Porozprávala nám, čo všetko v týchto dňoch musí riešiť
Nikoleta, ak sa nemýlim, fanúšikovia ťa poznajú pod prezývkou Surová dcérka. Odkiaľ prišla?
Keď som s blogom začínala, recepty som pripravovala spolu s mojou mamou. Recepty boli prevažne z kategórie RAW, náš spoločný projekt teda dostal názov Raw Mother & Daughter. Neskôr som začala tvoriť obsah stále viac a viac sama. Najskôr som vystupovala ako Raw Daughter, potom som to lokalizovala do slovenčiny a vznikla Surová dcérka. Začala som ju používať pre môj vlastný youtube, kde zdieľam svoje „surové” názory na niektoré témy. Ľudia si túto prezývku obľúbili, tak som si ju nechala a dnes ju používam vlastne všade. Je zapamätateľná a milo slovenská (úsmev).
Nebojím sa povedať, že si ikonickou postavičkou slovenských vegánov a mnohé prezrádzaš vo svojich vlogoch. Odkedy si teda skoncovala so živočíšnou stravou?
Tento rok to už bude pre mňa 6 rokov bez všetkých živočíšnych potravín. Skončila som s nimi počas cestovania po Ázii ako modelka.
Máš úspešný youtube kanál s približne 19-tisíc odberateľmi, tvoj Instagram sleduje asi rovnaký počet fanúšikov a ešte máš aj blog. Odkedy si začala brať ich obsah vážne? Resp. odkedy to už nie sú platformy súkromné, ale verejné, osvetové?
Začínala som na Facebooku, potom sa pridal blog, youtube a Instagram. Štart bol celkom rýchly. Blogerov, ktorí by riešili témy ako vegánstvo, etiku či ekológiu veľmi veľa nebolo a ľudia mali o tento obsah evidentne záujem. Vážne som to začala brať asi už po prvých pár tisícoch fanúšikov a sledujúcich. Potenciál a zodpovednosť som si začala uvedomovať, keď začali chodiť prvé správy, v ktorých si ľudia pýtali rady.
Tvorí táto tvoja kreatívna práca aj „gro“ tvojich príjmov? Pri fashion blogeroch je to pre sledovateľa jasné, že jeho príjmy pochádzajú zo spoluprác. Čo foodbloger? Robíš to stále ako svoje hobby, alebo plnohodnotne?
Uživiť sa len blogom je veľmi ťažké a ani v mojom prípade netvorí „gro“ príjmov. Vnímam ho skôr ako platformu, ktorá mi dovoľuje komunikovať s ľuďmi a ukladať obsah. Spolupráce sú finančne zaujímavejšie – v mojom prípade si ale dosť prísne vyberám, ktorú značku alebo produkt budem propagovať, riešim pritom hlavne etické kritériá. Priemerne stihnem spracovať jednu, maximálne dve takéto spolupráce mesačne. Pracujem part time v digitálnej agentúre ako kreatívec a fotograf, popritom mám aj vlastných klientov, pre ktorých fotím obsah na sociálne siete.
Nedá sa povedať, že blog a spolupráce sú už len hobby, ale nechcem byť ani závislá na príjmoch zo spoluprác. Čo si zarobím od značiek alebo z reklám na blogu a youtube, je len taký doplnok, ktorý investujem naspať do receptov, blogu a lepšieho obsahu.
Ale aby sme sa dostali k veci. Pripravuješ veľkú novinku, prvú slovenskú vegánsku kuchárku. Vraj si o knihe doteraz nechcela ani počuť, hoci svojimi receptami inšpiruješ svojich fanúšikov už dlho. Prečo teraz?
Odmietala som to, pretože viem, aké nezdravo vysoké nároky mám na kuchárske knihy ja sama. Som tak trochu perfekcionista a vedela som, že to bude veľa práce, pretože budem mať vysoké nároky aj na svoje recepty. Trochu mi prekážalo aj to, že som nemala úplne jasno v koncepte knihy, vedela som, že nechcem vydať ďalšiu generickú kuchárku.
Zmenilo sa to začiatkom roka, keď som na blog začala pridávať prvé slovenské „veganizované” recepty ako halušky, guláš alebo segedín. Tešili sa obrovskému úspechu a zrazu som si uvedomila, že mám nápad na veľmi originálnu a veľmi pekne spracovateľnú kuchárku. Nápad vydať kuchársku knihu tradičných slovenských receptov vo vegánskej verzii ma dosť inšpiroval a bavil, vlastne od prvého momentu. Na knihe som začala pracovať v podstate hneď, motivácia zrazu problémom nebola.
Rozhodla si sa vziať na seba všetky povinnosti vydavateľa. Čo všetko to obnáša?
Okrem neustáleho plánovania, varenia, nakupovania, fotenia a písania textov pribudlo aj zháňanie dobrej tlačiarne, kvalitného grafického štúdia, spoľahlivého editora a financií na tlač. Preto sme sa rozhodli pre crowdfunding, kde pribudli ďalšie úlohy. Zohnať dobrého človeka na natáčanie videa a zaobstarať celú marketingovú kampaň, aby bola zbierka úspešná. Posledné mesiace sme strávili pripomienkovaním návrhov na obálku knihy, potom upravovaním videa, textov, prípravou obsahu, ktorý pôjde von, aj oslovovaním médií.
Nasledujúce mesiace budú v znamení dokončovania a fotenia knihy, potom budeme tŕpnuť, ako vyjde tlač a začneme riešiť distribúciu, posielanie stoviek kníh poštou, marketing a predaj. Úloh, prepočtov a komunikácie je veľa. Na všetko máme nejakú tabuľku, na nič sa nesmie zabudnúť. Takže mi najväčšiu radosť robí, keď v nej označím nejaké políčko za vybavené.
V crowdfundingu sa ti vďaka skalným fanúšikom a narastajúcej komunite vegánov u nás podarilo už za prvé dve hodiny vyzbierať 1 000 eur, za menej ako 24 hodín si mala vyzbieraných 52 % z požadovanej sumy. Za dva dni je to už plných 8 000 eur a príspevky stále pribúdajú. Kedy plánuješ knihu poslať do tlače a kedy sa dostane k prvým čitateľom?
Do tlače chceme ísť začiatkom septembra. Kniha by teda prvým podporovateľom mohla byť doručená koncom septembra, poprípade začiatkom októbra. Určite plánujem dodržať sľub, že ľudia, ktorí knihu podporili v kampani, ju budú mať ako prví. Do maloobchodného predaja pôjde kniha hneď potom.
Na čo konkrétne sa rozdelí vyzbieraná suma, keďže už presiahla stanovený limit?
Náklady na prípravu knihy zatiaľ hradíme z vlastného vrecka. Ide hlavne o grafiku, editora a nejaké drobné náklady spojené s produkciou kampane. Peniaze, ktoré vyzbierame, sa investujú výhradne do tlače. Čím viac ich vyzbierame, tým viac kníh vytlačíme. Ak sa nám podarí cieľ prekročiť výrazne, máme pre podporovateľov pripravené špeciálne odmeny, o ktorých ale nechcem teraz hovoriť, nepredbiehajme (úsmev).
Budú to naozaj tradičné recepty z tradičných ingrediencií, alebo sa fanúšikovia rastlinnej stravy majú pripraviť na exotické chute a komponenty?
Nič exotické v knihe nebude. Niektoré ingrediencie, samozrejme, nie sú rýdzo slovenského pôvodu (tofu sme tu nevymysleli, aj keď napríklad Lunter tofu je vyrobené zo sóje pestovanej na Slovensku), chute budú ale čisto slovenské. Dala som si záležať na tom, aby väčšina ingrediencií bola bežne dostupná, tých špeciálnych je v celej knihe naozaj len niekoľko a aj tie zoženiete v každej dobrej zdravej výžive. Takto zostanú recepty stále aj cenovo dostupné, aj silne lokálne.
Ako dlho si na receptoch pracovala a kto sa postaral o fotografie?
Na receptoch do knihy pracujem od januára tohto roku, veľká časť z nich mi ale postupne v hlave bublala posledný rok. Celkovo bude receptov 70. Vďaka úspechu kampane asi pridám aj ďalších 6, 7 alebo 10 bonusových, kde sa ľudia naučia vyrobiť domáci seitan, majonézu, mlieko alebo datľový sirup. Všetky recepty fotím ja. Je to pre mňa dobrý tréning, lebo fotografia ma baví, ale je to aj veľmi praktické a menej stresujúce. Keď jedlo uvarím, tak ho môžem hneď odfotiť. nemusím robiť nárazové fotenia a pripravovať desiatky jedál denne pre fotografa. A tak viem aj zaručiť, že každé jedlo na fotke bolo požívateľné a nebola to len “atrapa” na fotku.
Ako plánuješ knihu distribuovať? Ak sa nemýlim, naštartovala si spoluprácu s Martinusom.
Prvým kanálom bude práve crowdfundingová kampaň na Startlabe. Práve tu ľudia môžu knihu získať ako darček a odmenu za podporu kampane. Po oficiálnom vydaní bude kniha pravdepodobne dostupná v Martinuse, veľmi si cením ich podporu počas celého procesu vydávania knihy aj kampane. Knižka bude pravdepodobne dostupná aj na mojom blogu, možno aj v ďalších malých obchodoch a predajniach, ktoré o ňu budú mať záujem.
Budeš knihy zasielať aj do zahraničia? Fanúšikov máš roztrúsených po celej Európe.
Záujem zo zahraničia je naozaj obrovský. Ľudia knižku podporujú z Ameriky, Holandska, ale aj Austrálie. Snažím sa vyhovieť aj Slovákom žijúcim v zahraničí, takže budeme posielať na požiadanie aj do zahraničia. Poštovné bude ale treba doplatiť. Balíky po Česku a Slovensku posielame zadarmo, ale poštovné do Austrálie, kam by mali poputovať už dve knihy, je náročnejšie. Veľmi ma ale teší, že sa knihy takto rozbehnú po svete, takže spravím, čo sa dá, aby prišli každému.
To, čo chcú počuť dnes mnohí digitálni nomádi – bude aj ebook?
Veru, otázok na ebook je viac ako som čakala. Dlho sme premýšľali, či ebook chceme alebo nie. Kuchárku sme koncipovali ako fyzický produkt, ktorý má nejaký rozmer, textúru obálky a špecifický “feeling” z použitého papiera. Toto všetko sú veci, ktoré sme aktívne riešili a ktoré digitálny nomád na čítačke neocení. Kvôli veľkému záujmu sme sa ale rozhodli vydať aj ebook, takže áno, ebook bude a vyjde spolu s knihou.
A už len posledná otázka. Aké budú teraz tvoje najbližšie kroky, čo sa tvojej vegánskej kuchárky týka, ale aj blogu, vlogu,… ? Čo pripravuješ?
Tento mesiac sa ešte budeme naplno venovať kampani, potom sa vrátim k vareniu, aby som pripravila a nafotila aj zvyšok receptov. Po tom, ako pôjde kniha do tlače, sa určite budem objavovať aj na vegánskych akciách, rôznych festivaloch, ktoré som doteraz kvôli knihe nestíhala a tak trochu flákala. Blog a vlog pôjdu po starom, ale offline aktivity budú prioritou. Chcela by som dostať aj viac hotového vegánskeho jedla priamo k ľudom. Zaujímavých projektov je veľmi veľa, už len nájsť čas a vybrať tie najlepšie (úsmev).
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory