Najznámejšie bratislavské hotely dali stopku vajciam z klietkového chovu. Koľko ich to bude stáť?
- Občianske združenie Humánny pokrok už niekoľko mesiacov úspešne bojuje proti klietkovému chovu a používaniu vajec z neho
- K zrušeniu ich predaja sa zaviazali aj viaceré siete potravín ako Lidl, Kaufland, Tesco či Kraj
- Tentokrát sa zapájajú aj hotelové siete a zmena sa dotkne aj známych slovenských hotelierskych mien

- Občianske združenie Humánny pokrok už niekoľko mesiacov úspešne bojuje proti klietkovému chovu a používaniu vajec z neho
- K zrušeniu ich predaja sa zaviazali aj viaceré siete potravín ako Lidl, Kaufland, Tesco či Kraj
- Tentokrát sa zapájajú aj hotelové siete a zmena sa dotkne aj známych slovenských hotelierskych mien
Známa sieť hotelov Radisson Hotels & Resorts, ktorá sa okrem Európy rozprestiera na celom svete, sa zaviazala k zrušeniu používania vajec z klietkových chovov do roku 2025. Organizácia Humánny pokrok o tom informovala v tlačovej správe.
K sieti hotelov Radisson na Slovensku patria dva známe bratislavské hotely. Ide o Radisson Blu Carlton, ktorý sa nachádza na Hviezdoslavovom námestí a Park Inn na nábreží Dunaja.
Sieť hotelov Radisson k záväzku dospela po konzultácii s globálnou koalíciou ochranárskych organizácií Open Wing Alliance, združujúcou teraz už takmer 70 organizácií z 50 krajín sveta, ktorej sú členmi. Formulácia záväzku je štandardnou formuláciou, ktorú požadujú od každého. Jej preklad do slovenčiny zabezpečoval Humánny pokrok. Ako sa stalo, že sa sieť hotelov Radisson rozhodla k takémuto humánnemu činu? Boli oslovení?
„V rámci tejto aliancie, ako aj samostatne na Slovensku postupne oslovujeme všetky hotely a hotelové siete a aktuálne pracujeme na prekladoch a zverejnení ďalších globálnych záväzkov u slovenských pobočiek týchto sietí, ako aj na nových záväzkoch ostatných hotelov. Z globálneho pohľadu má už momentálne 10 najväčších hotelových sietí sveta záväzky ukončiť používanie vajec z klietkového chovu do roku 2025,“ povedal pre Startitup Martin Smrek z OZ Humánny pokrok a dodal, niektoré k nim dospeli z vlastnej iniciatívy, pri iných to bol výsledok globálnych kampaní OWA, ako v prípade sietí Marriott, Wyndham, Best Western či Hilton, do ktorých bola v priebehu posledných rokov zapojená aj organizácia Humánny pokrok.
Aký je ďalší postup?
Tieto záväzky sa týkajú všetkých prevádzok týchto sietí a to ako vlastných, tak aj licencovaných, a teda sa týkajú aj slovenských pobočiek. Informáciami o tom, v akom stave je interná komunikácia týchto záväzkov v samotných sieťach však v tomto momente nedisponujeme.
Humánny pokrok bude naďalej pokračovať v boji za ochranu tých najviac prehliadaných a najpočetnejších zvierat v priemyselných chovoch. Nedávno úspešne presadili zákaz kožušinového chovu na Slovensku a momentálne sa sústredia práve na klietkový chov sliepok.
Aktuálne na Slovensku prebieha kampaň požadujúca od reťazca COOP Jednota, aby sa rovnako zaviazal ukončiť používanie vajec z klietkového chovu najneskôr do roku 2025. Urobili tak už všetky ostatné veľké reťazce na Slovensku, ako Tesco, Lidl, Billa, Kaufland, Kraj, Terno či Delia, ktoré spoločne pokrývajú zhruba 75% maloobchodného trhu s potravinami.
Slovensko zaostáva, ale robí progresy
Situácia v strednej Európe sa tiež mení. Rovnaké záväzky už spravilo aj 33 reťazcov v susednom Poľsku. Svoju zodpovednosť (vrátane 9 z 10 najväčších sietí), 12 reťazcov v Česku, pokrývajúcich 90% maloobchodného trhu, a všetky reťazce v Rakúsku, ktoré tak urobili ešte pred viac než dekádou. Slovensko tak ešte rozhodne má čo dobiehať, a to nielen na európskej úrovni, ale aj na úrovni regiónu strednej Európy.
S otázkou, ako sa s danou novinkou vysporiadajú, sme oslovili oba bratislavské hotely, ktoré sa k humánnemu pokroku pridali.
„Náš hotel ako aj sieť Radisson Hotel Group kladie na tému Responsible Business veľký dôraz a podnikáme v tomto smere veľa krokov v rôznych smeroch. Tiež v rámci témy používania surovín,“ vyjadrila sa pre redakciu Startitup Andrea Panyiová z Quality, Trainings and Marketing oddelenia Radisson Blu Carlton Hotela v Bratislave.
Minimálny cenový rozdiel
Dôležité je, že veľké reťazce či silné mená, ktoré u Slovákov silno rezonujú, robia takéto kroky a pozitívne ovplyvňujú tie menšie. Napriek tomu si priznávajú, že občianska zodpovednosť a etický prístup sú mnohokrát dôležitejšie ako zvýšenie ceny za vajce o niekoľko desiatok centov.
„Čo sa týka cien, rozdiel tam rozhodne je. Ale väčšinu tvorí zisková marža dodávateľov či retailerov. Únia hydinárov sama uvádza, že rozdiel medzi výrobnými nákladmi na klietkové a podstieľkové vajce je zhruba pol centa. V hotelovom segmente sa ale naozaj nebude jednať o žiadne dramatické zvýšenie nákladov,“ uvádza finančnú situáciu na pravú mieru Martin Smrek z Občianskeho združenia Humánny pokrok.
Na komplexnejšie vyjadrenie oboch oslovených strán ohľadom financií stále čakáme. Článok budeme aktualizovať.
Zdroj: OZ Humánny pokrok
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska