Nakreslil penis a zastavil svetový obchod. Kedy dostanú obrovskú loď zo Suezského prieplavu je čoraz viac otázne
- Jedna z najväčších lodí sveta, ktorá je schopná prevážať 20 000 kontajnerov, úplne zablokovala námornú obchodnú cestu
- Na svoje veci z Číny si možno tentokrát počkáš dlhšie. Vyše 150 lodí už čaká, kedy a ako sa podarí obrovskú loď dostať z prieplavu
- „Nikdy predtým sme nič podobné nevideli. Táto zápcha bude pravdepodobne trvať niekoľko dní alebo týždňov. A bude mať lavínový efekt na ďalšie konvoje lodí,“ vysvetľuje výskumník v oblasti lodnej dopravy Randžith Radža
- Jedna z najväčších lodí sveta, ktorá je schopná prevážať 20 000 kontajnerov, úplne zablokovala námornú obchodnú cestu
- Na svoje veci z Číny si možno tentokrát počkáš dlhšie. Vyše 150 lodí už čaká, kedy a ako sa podarí obrovskú loď dostať z prieplavu
- „Nikdy predtým sme nič podobné nevideli. Táto zápcha bude pravdepodobne trvať niekoľko dní alebo týždňov. A bude mať lavínový efekt na ďalšie konvoje lodí,“ vysvetľuje výskumník v oblasti lodnej dopravy Randžith Radža
Stačí pozrieť na glóbus a dôležitosť Suezského prieplavu pochopí každý. Pokiaľ nechcú lode z Ázie (alebo opačne, z Európy do Ázie) obchádzať úplne celý africký kontinent, prerážať nad Ruskom arktické ľadovce alebo dať si poriadnu cestu okolo sveta cez Ameriku, aby svoj tovar doručili do Európy, musia použiť Suezský prieplav v Egypte.
Je to jedna z najdôležitejších, ak nie tá najdôležitejšia, „námorná brána“ sveta, cez ktorú prechádza zhruba 10 % svetového obchodu, takmer 20 000 lodí ročne (vyše 50 za deň). V týchto dňoch ale tadiaľ žiadny obchod a ani lode nepremávajú. Dôvodom je 400 metrov dlhý kolos – kontajnerová loď MV Ever Given – ktorá sa tam úplne „rozcapila“ od ľavého brehu po pravý a zablokovala tak celý prieplav.
Prečo loď nezvládla manéver a skončila v tejto polohe, je stále predmetom vyšetrovania. Veľa sa už napríklad písalo o silnom vetre: Podľa predpovedí bola v utorok v oblasti piesočná búrka, ktorá kazila viditeľnosť a silný vietor, ktorý v nárazoch dosahoval aj 50 kilometrov za hodinu. Stačilo to na otočenie jednej z najväčších lodí sveta, ktorá preváža 20 000 kontajnerov?
Taktiež sa písalo o výpadku prúdu na lodi. Správcovská spoločnosť Bernhard Schulte Shipmanagement, ktorá má na starosti MV Ever Given, to však poprela. V otázke je stále aj ľudské zlyhanie a ďalšie možnosti.
Aktuálne zaujal svet komplikovaný manéver, ktorý kapitán lode spravil tesne pred vstupom do Suezského prieplavu. Kým lode dostanú pokyn, povolenie na prejazd prieplavom, teda kým neprídu na rad, čakajú v mori a zatiaľ zvyknú manévrovať hore-dole, prípadne dookola. Keď sa objavili na internete zábery, ako sa dnes už zaseknutá loď MV Ever Given pohybovala pred vstupom do prieplavu, všetci videli to isté:
Kapitán nakreslil penis aj s „vajcami“. Erotickú kresbu odhalila simulácia dráhy pohybu lode. Na obraz upozornil napríklad samotný portál VesselFinder, ktorý sleduje pohyb lodí. Po dokreslení penisu loď vstúpila do prieplavu a zablokovala svetový obchod. Znie ako dobrý trolling, no podľa odborníkov šlo v prípade vytvorenia zaujímavého obrázku zrejme o náhodu.
Prvé správy hovorili o tom, že dostať zaseknutú loď z prieplavu potrvá dva dni. Neskôr sa to zmenilo na „prinajmenšom dva dni“. Obavy vyvoláva fakt, že bude potrebné vyložiť kontajnery z lode, čo, samozrejme, zaberie ďalší čas. Dnes, po vyše dvoch dňoch, sa dokonca objavujú správy, ktoré už hovoria o týždňoch:
„Nikdy predtým sme nič podobné nevideli. Táto zápcha bude, pravdepodobne, trvať niekoľko dní alebo týždňov, kým sa vyrieši. A bude mať lavínový efekt na ďalšie konvoje lodí,“ povedal výskumník v oblasti lodnej dopravy Randžith Radža.
Zdroje: archív Startitup, VesselFinder