Nakupovať nalačno je veľkou chybou. Potlačiť nezastaviteľnú chuť na nezdravé jedlo sa však môžeš naučiť
- Pre každého, kto sa rozhodol začať s diétou, je túžba po jedle nočnou morou
- Prinášame ti niekoľko tipov, ako prekonať chuť na nezdravé jedlo
- Pre každého, kto sa rozhodol začať s diétou, je túžba po jedle nočnou morou
- Prinášame ti niekoľko tipov, ako prekonať chuť na nezdravé jedlo
Práve si sa rozhodol pre zdravý životný štýl a dal si si záväzok, že tentokrát to bude inak. Ale akonáhle vytiahneš päty z domu, na každom rohu číhajú nejaké pokušenia a situáciu zrazu prestávaš mať pod kontrolou.
Ako sa dá odolať volaniu všetkého toho lákavého jedla a vytrvať vo svojich nových zdravých návykoch? Tieto hacky podporené výskumom ti pomôžu posilniť vôľu a sebakontrolu na ceste za vytúženým cieľom.
Čo si nekúpiš, to nezješ
Jedným z najlepších spôsobov, ako odolať okamžitému uspokojeniu, je prispôsobiť svoje prostredie tak, aby bolo dodržiavanie žiadúceho správanie ľahké a podľahnutie nežiadúcemu správaniu ťažké. Napríklad ak sa snažíš vyhnúť jedeniu zmrzliny, riešením by bolo nemať žiadnu vo svojej mrazničke.
V jednom výskume účastníci hodnotili svoju odhodlanosť jesť zdravé jedlo a zároveň reagovali na rôzne scenáre týkajúce sa vzdialenosti k určitým jedlám. Mohli napr. vidieť obrázok stola plného šišiek a pizze, pričom mali označiť svoje preferované miesto pri stole. Po výbere miesta potom posúdili silu pokušenia, ako aj pravdepodobnosť, že by danému pokušeniu podľahli.
Čím silnejšie bolo odhodlanie účastníka jesť zdravé jedlo, tým viac sa snažil vzdialiť od daného pokušenia. Táto vzdialenosť viedla k oslabeniu sily pokušenia a zároveň k poklesu odhadovanej pravdepodobnosti podľahnutia. Ak chceš byť úspešný v dodržiavaní zdravých návykov, udržuj svoje pokušenia čo najďalej od seba.
Mysli na dôsledky
Čo však robiť v prípade, ak zdieľaš domácnosť s niekým, kto nie je momentálne na žiadnej diéte? Udržať vzdialenosť medzi sebou a nezdravými potravinami môže byť ťažké. V takejto situácii by mohlo pomôcť zváženie krátkodobých dôsledkov tvojho nežiadúceho správania. Tento prístup bol testovaný v siedmich štúdiách s viac ako 4 000 účastníkmi.
V jednej štúdii pozvali účastníkov, aby si prečítali buď o krátkodobých dôsledkoch konzumácie cukru, o dlhodobých dôsledkoch konzumácie cukru, alebo sa nedozvedeli o žiadnych nevýhodách cukru. Následne sa mal každý rozhodnúť medzi donáškou cookies alebo taškou.
Tí, ktorí sa dočítali o krátkodobých dôsledkoch, mali o 30 percent menšiu pravdepodobnosť, že si vyberú donášku koláčikov, oproti tým, ktorí sa dočítali o dlhodobých dôsledkoch, a o 45 percent menšiu pravdepodobnosť než tí, čo sa nedozvedeli o žiadnych nevýhodách konzumácie cukru.
Vizualizuj si odmeny
Je známe, že pravidelná vizualizácia svojho cieľa ti môže výrazne pomôcť pri jeho dosiahnutí. Tento psychologický výskum ukázal, že keď si vizualizujeme odmenu za požadované správanie, v konečnom dôsledku ho aj dodržiavame.
Skús si na chvíľu živo vizualizovať nejakú odmenu. Môže to byť pohľad na tvoj nový vzhľad alebo reakcie tvojho okolia, ak by si napr. schudol desať kilogramov vďaka dôslednému dodržiavaniu zdravých návykov. Môžeš si tiež vizualizovať odmenu v podobe tvojho obľúbeného jedla a s ním spojeného pocitu, keď si ho po všetkej tej drine budeš môcť konečne dopriať.
Premýšľaj o tom, ako sa budeš cítiť, ak dosiahneš svoj cieľ a aké pozitívne zmeny to prinesie do tvojho každodenného života. Táto jednoduchá stratégia ti môže pomôcť vytvoriť silnú motiváciu a zotrvať na správnej ceste k dosiahnutiu svojho cieľa.
Nenakupuj s prázdnym žalúdkom
Ako uvádza Today, veľkou chybou je nákup potravín nalačno, pretože môžeš ľahko skončiť s plným košíkom sušienok, čipsov a zmrzliny. Aj tu však existuje jednoduché riešenie. Podľa jednej štúdie ťa zjedenie malého zdravého snacku pred nákupom môže povzbudiť k tomu, aby si kupoval zdravšie potraviny.
Vedci z Cornell University Food and Brand Lab uskutočnili tri experimenty. V prvom náhodne ponúkli vzorku jablka, cookies alebo žiadnu vzorku 120 nákupcom. Následne analyzovali nákupy účastníkov. Tí, ktorí zjedli jablko, si kúpili o 28 percent viac ovocia a zeleniny ako tí, ktorí jedli cookies, a o 25 percent viac ovocia a zeleniny ako tí, ktorí nezjedli nič.
V inej štúdii výskumníci náhodne rozdali 56 ľuďom buď cookies alebo jablko a požiadali ich, aby nakupovali virtuálne. Účastníci si mali vybrať medzi 20 druhmi potravín, ktoré zahŕňali vysokokalorické aj nízkokalorické druhy. Zistilo sa, že spotrebitelia cookies častejšie volili kalorické potraviny.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Sage Journals, JCR, SCIAM, Today, SSRN