Nákupy z Číny už také lacné nebudú. Nové colné pravidlá sa dotknú aj tých najmenších objednávok
- Na nákupy z tretích krajín sa vzťahujú rôzne pravidlá
- Niektoré z nich sa môžu zmeniť, Slovákov to nepoteší
- Na nákupy z tretích krajín sa vzťahujú rôzne pravidlá
- Niektoré z nich sa môžu zmeniť, Slovákov to nepoteší
Eurokomisár pre hospodárstvo Paolo Gentiloni uvádza, že nové zmeny so sebou prinesú niekoľko výhod z hľadiska ochrany spotrebiteľov. Zároveň však majú zvýšiť príjem do rozpočtu EÚ. Ročne by si tak pokladnička EÚ mohla na colných poplatkoch prilepšiť až o miliardu eur.
Spotrebitelia v tomto návrhu zrejme nájdu niekoľko nevýhod. Prvou je, samozrejme, to, že zatiaľ nie je známa nová výška colných poplatkov. Nevie sa však ani to, kto ich zaplatí.
Podľa Gentiloniho by už nákupné platformy mali mať pripravené zahrnutie poplatkov za nákupy pod 150 eur do svojich služieb. Z toho vyplýva, že bankové konto spotrebiteľov to výrazne neovplyvní. Eurokomisár totiž tvrdí, že práve predajca je tým, kto by mal prebrať zodpovednosť za platbu cla.
Vo vzduchu však visí otázka, či to tak aj skutočne bude. Pravdepodobnosť, že nové pravidlá v colných poplatkoch sa odzrkadlia na výške cien, je vysoká. Výhodné nákupy z Číny teda už také výhodné nebudú.
Ako je však uvedené vyššie, nové pravidlá sú zatiaľ len návrhom, ktorý musia schváliť všetky členské štáty EÚ. Zároveň však musí EK spustiť dátové centrum pre celú EÚ, vďaka ktorému budú kontroly jednoduchšie. Spustenie tohto dátového centra by sa mohlo uskutočnosť v roku 2028, čiže tvoje objednávky z Číny sú zatiaľ v bezpečí.
Online nakupovanie je na Slovensku populárne
Slovenským e-shopom sa darí prilákať zákazníkov najmä počas víkendov, keď majú na nákupy viac času. Viac ako 42 % opýtaných potvrdilo, že na internete objednáva najmä počas víkendu. Je to najmä v sobotu, informovala agentúra SITA.
Objednávanie tovaru v piatok preferujú najmä mladí ľudia do 29 rokov. Vyplýva to z kvantitatívneho prieskumu Stemmark pre spoločnosť Packeta.
„Na počte zásielok vidíme, že slovenskí zákazníci objednávajú tovar v piatok večer či v priebehu celého víkendu. Svoju úlohu zohráva počasie, spoločenské udalosti či vonkajšie okolnosti.“
„Napríklad v tomto období sú to najmä voľnočasové produkty spojené s letom a cestovaním alebo nákupy spojené s avizovaným zdražovaním či nedostatkom energií,“ konštatuje výkonný riaditeľ Packeta na Slovensku Alexander Jančo.
Tento trend potvrdzuje aj Datart. „Spolu s pondelkom patrí víkend medzi najdôležitejšie nákupné dni. V našich kamenných predajniach sú nákupné zvyky slovenských spotrebiteľov odlišné,“ konštatuje marketingová manažérka Datart a Hej.sk Sabina Boudová.
Výsledky prieskumu korešpondujú s postupným trendom upúšťať od trávenia víkendov v nákupných centrách, ako tomu bolo pred nástupom pandémie.
„Internetová doba sa odzrkadlila aj v správaní slovenských zákazníkov. Vo voľnom čase radi trávia čas na internete a vyhľadávajú tovar, ktorý by si chceli kúpiť. Nezáleží pritom, či sú na víkendovom pobyte na chalupe, výlete alebo doma. Dôležitá je pre nich okamžitá potreba, ktorú sa snažia naplniť,“ konštatuje Peter Strcula, tréner obchodníkov a podnikateľov.