Národný park namiesto zvierat ukazuje odpadky. Kampaňou chce prírode prinavrátiť čistotu
- Naši západní susedia sa rozhodli chrániť jeden zo svojich národných parkov originálne
- Prichádzajú s kampaňou Nie je zviera ako zviera a namiesto známych divokých šeliem fotia v lesoch odpadky
- Milióny turistov ročne po sebe nechávajú ohromnú spúšť
- Naši západní susedia sa rozhodli chrániť jeden zo svojich národných parkov originálne
- Prichádzajú s kampaňou Nie je zviera ako zviera a namiesto známych divokých šeliem fotia v lesoch odpadky
- Milióny turistov ročne po sebe nechávajú ohromnú spúšť
Na začiatku mája pracovníci Správy Krkonošského národného parku na severe Česka vyzbierali 3 tony odpadkov po nezodpovedných turistoch, ktorých ročne na toto miesto prúdia milióny. Stále opakované čistiace akcie pomáhajú park udržiavať v kondícii, avšak jeho vedenie sa zhoduje, že ideálne by bolo, keby žiadne nemuseli byť organizované.
„Na horách nie sú rozmiestnené odpadkové koše. Do národného parku nepatria. Odpadkové koše majú svoje miesto v mestských parkoch, nie však v prírode, kde by bol ich obsah vystavený nielen poveternostným podmienkam, ale aj divokým zvieratám. Skrátka, čo si do prírody prinesieme, musíme si aj odniesť,“ hovorí v tlačovej správe riaditeľ Krkonošského národného parku Robin Böhnisch.
Preto sa Krkonoše jednoducho rozhodli, že na podporu čistoty svojej prírody spustia záchrannú kampaň. A nie hocijakú. Prichádzajú so sériou vydarených fotografií moderných živočíchov, ako inak, z plastov. Autori kampane ich vtipne nazvali rodovým aj druhovým menom, pričom všetky patria do čeľade „odpadkoušovitých“. Plastová fľaša sa stala Petlahvoň odhozenec, jednorazové vrecká sú po novom Sáčkovec šustilka, známy je aj druh Vlhčenec ubrouskový či náš obľúbený Obalík sušenkovitý.
Park chce do tejto veselej kampane zapojiť aj verejnosť a nabáda ju k vymýšľaniu ďalších podobných, chytľavých názvov všetkého, čo nájdu pohodené v prírode a nepatrí tam. Meno napríklad ešte nemajú plechovky či ohorky z cigariet, ktorých je na tých nesprávnych miestach skutočne príliš veľa.
Hlavnými protagonistami kampane, ktorá chce svoje posolstvo komunikovať primárne cez sociálne siete Instagram a Facebook (fotky, bannery a videá), sú mladí zoológovia Lukáš a Alica, ktorí budú mapovať výskyt tzv. odpadkoušov v prírode národného parku. K tomu sa však pripojí aj relatívne nezvyčajný marketingový edukačný nástroj, gamebook. Ôsmaci na základnej škole budú proti odpadkoušom bojovať v edukačnej hre a učiť sa tak základné pravidlá správania sa v prírode.
S kampaňou sa verejnosť stretne aj v rádiách, prostredníctvom letákov a plagátov, na príjazdoch do samotného parku, na rozličných eventoch, workshopoch. Naši susedia to premysleli do poslednej bodky. Čo myslíš? Zišla by sa podobná osveta aj našim národným parkom?
U nás je dobrou správou napríklad to, že Štátne lesy TANAP-u tento rok plánujú obnoviť 211,15 hektára územia, ktoré v uplynulých rokoch zasiahli kalamity, čo znamená vysadenie viac ako 420-tisíc kusov sadeníc (viac TU). Stále častejšie sú aj aktivity, ktoré minulý rok vďaka virálnemu príspevku naštartovalo vedenie slovenského startupu eyerim (viac si prečítaš TU). Zo Slovenského raja si vtedy v aute odviezli desiatky kíl odpadu. Zabúdať však nesmieme ani na hashtag #upracmesislovensko, ktorý nedávno pohltil Slovákov takmer v každom meste a všetky tieto aktivity musíme znásobiť, pretože ešte nieje ani koniec piateho mesiaca roka a naša planéta už žije na ekologický dlh. Aspoň že tie PET fľaše a plechovky budeme od roku 2022 zálohovať.
Zdroj: Facebook/KRNAP, krnap.cz