NASA predstavila revolúciu v cestovaní: „Tiché“ supersonické lietadlo má zmeniť všetko

  • V piatok NASA a Lockheed Martin ukázali prototyp nadzvukového lietadla X-59
  • Lietadlo má zmeniť letectvo ako ho poznáme, spôsobí revolúciu, tvrdí NASA
x-59
NASA/Steve Freeman
  • V piatok NASA a Lockheed Martin ukázali prototyp nadzvukového lietadla X-59
  • Lietadlo má zmeniť letectvo ako ho poznáme, spôsobí revolúciu, tvrdí NASA

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) v spolupráci so zbrojárskym gigantom Lockheed Martin prvýkrát predstavili prototyp nadzvukového lietadla X-59. Obe spoločnosti si od lietadla sľubujú revolúciu v letectve. X-59 má byť začiatkom novej éry cestovania: dosiahnuť má nadzvukovú rýchlosť, pričom ľudí na zemi ani v lietadle nebude obťažovať sonickým treskom. Ten má eliminovať vyspelá konštrukcia lietadla. 

„Toto je veľký úspech, ktorý bol možný len vďaka tvrdej práci a vynaliezavosti NASA a celého tímu X-59,“ povedala predstaviteľka NASA Pam Melroy.

„Za pár krátkych rokov sme prešli od ambiciózneho konceptu k realite. NASA X-59 pomôže zmeniť spôsob, akým cestujeme, čím nás zblíži za oveľa kratší čas,“ uviedla Melroyová, ktorá v minulosti pôsobila ako testovacia pilotka.

Lietadlo slávnostne predstavili v piatok večer v americkom štáte Kalifornia. Vzniklo v rámci programu NASA „QUESST“ (Quiet SuperSonic Technology) a prvé letové testy nad vybranými regiónmi USA sú naplánované na koniec tohto roka, uvádza TASR.

Lietadlo šípovitého tvaru meria 28,6 metra, rozpätie krídel je 8,99 metra, pred ktorými má horizontálne stabilizátory (kačacie plochy). Vzletová hmotnosť je 11 ton. Manažér NASA Bob Pearce ho nazval ako „približne 30 metrov dlhý krok vpred na ceste … smerom k udržateľnému komerčnému nadzvukovému lietaniu“.

x-59
zdroj: NASA/Steve Freeman

x-59
zdroj: NASA/Steve Freeman

Lietadlo zatiaľ bude dosahovať rýchlosť Mach 1,4 a lietať vo výške 16 764 metrov.

Špecialitou X-59 má byť prekonávanie hranice rýchlosti zvuku bez sonického (aerodynamického) tresku. Tento fyzikálny jav sa šíri v tvare kužeľa, ktorého povrch tvorí náhla zmena tlaku vzduchu. Pri kontakte so zemou vytvára nepríjemný akustický efekt podobný výbuchu. Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) preto zakázal všetky civilné nadzvukové lety nad územím USA až do odvolania.

X-59 pri prekonaní rýchlosti zvuku bude vydávať zvuk silný ako zabuchnutie dverí na aute. Lietadlo je navrhnuté na let vo výške okolo 16 kilometrov rýchlosťou 1 500 kilometrov za hodinu.

Tichosť lietadla dosiahli pomocou dlhého nosa a chýbajúceho predného okna 

Jemné ťuknutie, namiesto výbuchu NASA dosiahol unikátnym dizajnom lietadla. Tomu dominuje dlhý zúžený nos, ktorý má „robiť“ rázové vlny, ktoré by zvyčajne viedli k tomu, že nadzvukové lietadlo spôsobí sonický tresk. 

Nos lietadla, ktorý tvorí 1/3 dĺžky lietadla a môže pripomínať bocianov zobák, spôsobuje, že v kabíne pilota nie je miesto pre okno pred pilotom. Preto inžinieri vytvorili systém využívajúci obrazovku a kamery, ktorý má slúžiť ako „okno“. Systém je známy pod menom eXternal Vision. 

Pilotovi tak umožňuje bezpečne vidieť premávku na letovej dráhe, a zároveň poskytuje grafické letové údaje v rozšírenej realite pre priblíženia, pristátia a vzlety. 

x-59
zdroj: NASA/Steve Freeman

x-59
zdroj: NASA/Steve Freeman

x-59
zdroj: NASA/Steve Freeman

Tento systém sa podarilo už aj otestovať dvoma pilotmi. Jeden sa pozeral cez predné okno a druhý cez obrazovku. Vedci potom vyhodnotili schopnosti pilota spozorovať ďalšie lietadlo. Testy zahŕňali viacero scenárov, ako je napríklad posunutá trajektória nosa, ktorá je podobná ako pri aute v mŕtvom uhle počas jazdy. Iné scenáre testovali dopravné križovatky v rovnakej výške, ako nebezpečnú mestskú križovatku a lietadlá približujúce sa zospodu.

Piloti mali stlačiť tlačidlá zakaždým, keď sa k nim blížilo lietadlo. Ich časy sa zaznamenávali a vzájomne porovnali. NASA vyhodnotila testy ako úspešné. Vykonaním testov vedci identifikovali a opravili problémy s dizajnom alebo výrobným spracovaním ešte pred inštaláciou zariadenia do prototypu.

Na jeho vývoj NASA poskytla pre tím Skunk Works spoločnosti Lockheed Martin zhruba 250 miliónov dolárov.

Pravidelné nadzvukové civilné lety ponúkal doteraz iba legendárny britsko-francúzsky Concorde. Po tragickej nehode 25. júla 2000 v Paríži boli jeho lety zrušené.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: TASR, NASA

Najnovšie videá

Trendové videá