NASA ukázala prototyp nadzvukového lietadla so špeciálnym futuristickým systémom. Vojenský gigant prekvapil svet
- Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) spojil sily s gigantom Lockheed Martin
- Vyvíjajú spolu nadzvukové lietadlo, ktoré má odstrániť sonický boom
- Lockheed Martin aktuálne stavia prototyp. NASA zatiaľ testuje jeho softvér
- Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) spojil sily s gigantom Lockheed Martin
- Vyvíjajú spolu nadzvukové lietadlo, ktoré má odstrániť sonický boom
- Lockheed Martin aktuálne stavia prototyp. NASA zatiaľ testuje jeho softvér
Vývoj nadzvukových lietadiel dosahuje v súčasnosti rozmach. Nezaháľa ani Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), ktorý spojil sily s gigantom Lockheed Martin. Spoločnosť patrí medzi najväčší dodávateľov pre americkú armádu. Spoločne chcú skoncovať so sonickým treskom a priniesť nadzvukové lietanie pre verejnosť.
Lietať má už v roku 2024
Práve sonický tresk je veľkou prekážkou pri komerčnom lietaní nadzvukovou rýchlosťou. Tento jav vzniká, keď je rýchlosť zdroja zvuku väčšia alebo sa rovná rýchlosti zvuku, teda napríklad, keď stíhacie lietadlá prekonávajú rýchlosť zvuku. Rýchlosť zvuku sa líši v závislosti od atmosférických podmienok ako teplota vzduchu alebo nadmorská výška. Akusticky môže pripomínať výbuch plynu alebo výbušnín.
Nadzvukové komerčné lietadlo Concord niektoré letiská odmietali odbavovať, a to práve pre jeho neuveriteľnú hlučnosť. NASA už celé desaťročia skúma metódy, ako eliminovať alebo aspoň znížiť sonický tresk.
Teraz vyvíja svoje lietadlo X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) za pomoci vojenského giganta Lockheedu, ktoré by malo nad osídlenými oblasťami v USA lietať už v roku 2024.
Lietadlo by malo slúžiť na komerčné lety. Je navrhnuté špeciálne tak, aby sa zabránilo spojeniu rázových vĺn, ktoré vznikajú pri prekonaní rýchlosti zvuku. Výsledkom dizajnu má byť len jemné zvukové buchnutie namiesto hlasného zvukového tresku.
Zverejnili fotku prototypu, ktorý sa vyrába v Kalifornii
Lockheed Martin zverejnil aj fotku aj video prototypu, ktorý konštruuje vo svojom zariadení Skunk Works v Palmdale v Kalifornii.
X-59 bude merať 29,2 metra, rozpätie krídiel bude mať 8,9 metrov. Zatiaľ bude dosahovať rýchlosť Mach 1,4 a lietať vo výške 16 764 metrov, uvádza Defence Blog.
Prototyp musí najskôr prejsť rozsiahlym testovaním spolu s jeho zariadeniami. Softvér už bol úspešne otestovaný v NASA. Testované boli systémy eXternal Vision (XVS) zvnútra kokpitu a Quiet SuperSonic Technology (QueSST), ktoré prešli testovaním počas letu aj skúškami stability.
Predné okno bude chýbať, nahradí ho monitor
Systém eXternal Vision je potrebný v dôsledku špeciálneho aerodynamického tvaru lietadla, ktorý má tlmiť zvuk. Nos lietadla, ktorý môže pripomínať bocianov zobák, spôsobuje, že v kabíne pilota nie je miesto pre okno pred pilotom. Preto inžinieri vytvorili systém využívajúci obrazovku a kamery, ktorý má slúžiť ako „okno“.
Pilotovi tak umožňuje bezpečne vidieť premávku na letovej dráhe a zároveň poskytuje grafické letové údaje v rozšírenej realite pre priblíženia, pristátia a vzlety. „Našim cieľom je vytvoriť pre pilota X-59 elektronický spôsob videnia, ktorý bude poskytovať výkon a úroveň bezpečnosti ekvivalentnú alebo lepšiu ako okná smerujúce dopredu,“ povedal Randy Bailey, vedúci subsystému XVS.
Testovanie XVS za letu prebehlo na lietadle NASA Beechcraft King Air UC-12B. Do obrazovky mieril prenesený obraz, ktorý zachytávala kamera na nose.
Technológiu už testovali aj počas letu
Systém testovali dvaja piloti. Jeden sa pozeral cez predné okno a druhý cez obrazovku. Vedci potom vyhodnotili schopnosti pilota vzhliadnuť ďalšie lietadlo. Testy zahŕňali viacero scenárov, ako je napríklad posunutá trajektória nosa, ktorá je podobná ako pri aute v mŕtvom uhle počas jazdy. Iné scenáre testovali dopravné križovatky v rovnakej výške, ako nebezpečnú mestskú križovatku a lietadlá približujúce sa zospodu.
Piloti mali stlačiť tlačidlá zakaždým, keď sa k nim blížilo lietadlo. Ich časy sa zaznamenávali a vzájomne porovnali. NASA vyhodnotila testy ako úspešné. Vykonaním testov vedci identifikovali a opravili problémy s dizajnom alebo výrobným spracovaním ešte pred inštaláciou zariadenia do prototypu.
„Všetky zariadenia musia spĺňať požiadavky, ktoré sú uvedené v dokumentoch buď z certifikácie, testu alebo analýzy výrobcu,“ povedal Kemper Kibler, vedúci hardvérový inžinier NASA.
Zdroje: NASA, Defence Blog