Slovenské tradície, z ktorých je dnes úspešný biznis. Tri podniky našli dieru na trhu

  • Ján, Kveta, Tomáš a Juraj začali podnikať s (ne)tradičnými slovenskými výrobkami
  • Spoznaj aj ty štýlové autíčko, v ktorom si môžeš dať jedlá ako šúľance s makom, bryndzové pirohy či domáce lokše
  • Pivovar Šariš po prvýkrát uvaril pivný špeciál EJL, ALE PO NAŠOM s originálnou slovenskou receptúrou
archív Kvetoslava Bobáková
  • Ján, Kveta, Tomáš a Juraj začali podnikať s (ne)tradičnými slovenskými výrobkami
  • Spoznaj aj ty štýlové autíčko, v ktorom si môžeš dať jedlá ako šúľance s makom, bryndzové pirohy či domáce lokše
  • Pivovar Šariš po prvýkrát uvaril pivný špeciál EJL, ALE PO NAŠOM s originálnou slovenskou receptúrou

Bryndzové halušky, šúľance, ľudové vzory a výšivky, pivo či borovička, všetky tieto veci patria medzi naše slovenské tradície. Slovenskú kuchyňu poznáme ešte z platní a sporákov našich starých mám, ozdobné výšivky zo slávnostného prestierania a chmeľovú špecialitu z nezabudnuteľných piatkových večerov.

zdroj: Šariš Ejl

Presne o to sa snaží trojica mladých Slovákov, ktorým naše tradície nie sú cudzie. Zobrali to najlepšie, čo doma máme a pretvorili na moderný koncept, aký dnes priťahuje mladých ľudí zo všetkých kútov krajiny. Dokázali prepojiť nielen súčasnosť a tradície, ale aj zahraničné myšlienky s miestnymi zvyklosťami.

Šúľancový fast food, na ktorý Slováci čakajú v dlhých radoch

Pojem fast food má svoj pôvod v Amerike, no už dlhé desaťročia ho poznáme aj u nás Slovensku. Žiaľ, pre väčšinu ľudí predstavuje skôr nezdravé, lacné a rýchle jedlo, ktoré hlavne zasýti. Aj rýchle občerstvenie sa však dá robiť inak a dôkazom toho je aj slovenský biznis Folks Food Truck. V štýlovom autíčku ponúkajú Slováci jedlá ako šúľance s makom, bryndzové pirohy či domáce lokše.

„Hľadali sme produkt, ktorý je typický slovenský a zároveň patrí medzi takmer zabudnuté. Chceli sme ho oživiť a podávať v street-foodovej podobe. Naše šúľance sa po krátkej dobe stali legendárnymi,“ vysvetlil Tomáš Tejbus spolumajiteľ Folks Food Truck. Tešíme sa z trendu vracajúcich sa tradícií a sme radi, že sme naskočili na vlnu v podobe skvelých slovenských jedál, ktoré si opäť získavajú svojich fanúšikov.“

zdroj: Folks Food Truck

Tomáš sa food trucku venuje už od roku 2017 a predtým pôsobil v Grand Hoteli Kempinski ako šéfkuchár. Jeho kolega Juraj pôsobil na pozícii distribútora farmárskych produktov pre rôzne firmy aj eshopy. Chalani pripúšťajú, že ľudia zo začiatku nedôverovali kvalite, no vďaka tomu, že počas prvého roku podnikania precestovali takmer celé Slovensko, rýchlo si našli verných fanúšikov, ktorí ich špeciality vyhľadávajú.

V roku 2017, keď začínali, mali tržby vo výške 17 462 eur, za rok sa im podarilo tržby viac ako zdesaťnásobiť, na úroveň 178 269 eur. Na instagrame ich sleduje viac ako 5-tisíc followerov, tu chalani uvádzajú, na akom mieste a o koľkej hodiny ich môžeš aj s ich Folks Food Truck-om nájsť.

Slovenská iskra a vášeň v jedinečnom pive

Vrchne kvasené pivo ALE má pôvod v Anglicku a v Belgicku. Hoci tento typ piva dnes vyrába mnoho malých pivárov, slovenský Šariš sa oficiálne stal prvým veľkým pivovarom, ktorý sa pustil do jeho produkcie. ALE možno pochádza zo zahraničia, no Šariš ho robí inak, pekne po našom.

„Tým, že Slováci cestujú po svete a majú tendenciu ochutnávať nové pivné štýly, chcú si podobné veci vychutnávať aj na Slovensku. Preto sme sa rozhodli, že pre Slovákov uvaríme také pivo, ktoré si obľúbili v zahraničí, ale spravíme ho inak a pekne po slovensky,“ prezradil sládok Ján Čerkala, ktorý sa podieľal na výrobe prvého pivného špeciálu Šariš EJL z produkcie veľkého domáceho pivovaru.

zdroj: Šariš Ejl

Na chuti nového EJL-u si dali sládkovia v pivovare záležať. Využili všetky svoje zručnosti a tradičné anglické pivo použili len ako inšpiráciu, pričom sa držali originálnej slovenskej receptúry. Výsledkom je pivo uvarené so slovenskou iskrou a vášňou, v ktorom sú vybalansované tri základné chute – sladká, horká a kyslá. „Na výrobu používame vodu z povodia rieky Torysa, ktorá má úžasné vlastnosti. Čerpáme ju z hĺbkových studní, je veľmi čistá a neobsahuje žiadnu chémiu. Na výrobu Ejlu využívame štyri druhy sladu. Hlavnou zložkou je plzenský, ktorý vyrábame v našej sladovni. Aj tie ďalšie sú špeciálnym korením piva a dávajú mu nezameniteľnú arómu a chuť,“ upresnil sládok.

Šariš Ejl je dostupný na celom Slovensku primárne  v 0,5 l plechovke , vo vybraných sieťach a puboch v 0,5 l sklenenej fľaši, a v 30 l KEG sude. Vychutnať si ho môžete aj na výčape vo všetkých dobrých puboch a reštauráciách.

Najväčší slovenský pivovar, čo sa objemu týka, sídli v meste Veľký Šariš. Ročne predáva vyše 1,2 milióna hektolitrov piva. Jeho podiel na slovenskom trhu s pivom tvorí 28 %. Pivovar Šariš zamestnáva 550 ľudí.

Výšivky ako tetovanie

Tetovanie sa stáva čoraz populárnejším a tomuto trendu podlieha čoraz viac Slovákov. Tetovanie sa Slovákom ešte viac rozhodla priblížiť šikovná mladá tatérka Kvetoslava Bobáková. Remesla sa však chytila celkom netradične a spojila zdanlivo nezlučiteľné. Ľuďom tetuje slovenské výšivky a vzory, ktoré im tak budú navždy pripomínať krajinu, z ktorej pochádzajú.

„Chcem tak vzdať úctu našim predkom, priblížiť ľuďom našu ľudovú históriu, ktorá je veľmi krásna a prinavrátiť jej tak život. Tak, ako si ľudia kedysi ozdobovali výšivkami svoje odevy, ja dnes zdobím ornamentmi ľudskú kožu,“ vyjadrila sa Kvetka.

zdroj: Kvetoslava Bobáková

Vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave a s ihlou a atramentom začala experimentovať ešte počas štúdia. Tetovanie sa dokonca stalo jej semestrálnym projektom, v ktorom dievčatám tetovala ornamenty a vzory typické pre región, z akého pochádzajú.

O takýto typ zvečnenia slovenských tradícií je veľký záujem. „Oslovujú ma väčšinou ženy. Páčia sa im rastlinné a kvetinové vzory, lebo sú dekoratívne a ženské. Muži dávajú prednosť skôr krížikovej výšivke a zvieracím motívom. Väčšinou sú to ľudia, pre ktorých má tetovanie aj hlbší význam, nie len estetický, čo ma veľmi teší,“ tvrdí Kvetoslava.

zdroj: Kvetoslava Bobáková ľuďom na telo tetuje ľudové výšivky. zdroj Kvetoslava Bobáková

Slovo tradícia v mnohých vyvoláva dojem niečoho starého, možno dokonca nemoderného, čo patrí do histórie. Zvyky sa, ale, zachovávajú preto, lebo obstáli skúšku časom a dokázali svoju dobovú univerzálnosť, ktorá je tvárna a potrebuje iba pár kreatívnych myslí na to, aby celkom zapadli do súčasnosti. Držíme palce všetkým podnikateľom, ktorí sa inšpirujú v zahraničí a snažia sa na Slovensku takýto biznis uviesť do života, toho nášho slovenského.

Najnovšie videá

Trendové videá