Našli by ste odvahu opýtať sa zamestnancov na názor? Známa firma to spravila, tu je výsledok
Podrobné prieskumy medzi zamestnancami týkajúce sa atmosféry či smerovania firmy ešte stále nie sú na Slovensku bežným štandardom. Jednotka vo svete e-shopov v Česku a u nás však túto možnosť využila a získala zaujímavé výsledky.
Zamestnanecké prieskumy dokážu odhaliť, čo vo firme funguje lepšie a čo horšie, a zároveň budujú v zamestnancoch pocit, že ich názor je dôležitý. Od vedenia si však tento nástroj vyžaduje aj kus odvahy pozrieť sa do zrkadla, ktoré nemusí ukázať len pozitíva.
Spoločnosť Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie vyše 40 000 online obchodov v Česku a na Slovensku, túto odvahu našla. Svojich 250 zamestnancov sa pýtala na názory a takýto je výsledok.
Slováci sa zúčastnili na 100 percent
„Ak chceme prilákať, rozvíjať a udržať si špičkové talenty, je nevyhnutné vedieť, či existujú oblasti, kde môžeme niečo zlepšiť,“ prezradila hlavný dôvod prieskumu Martina Suchomelová, personálna manažérka Shoptetu.
Firemný prieskum v Shoptete bol dobrovoľný, napriek tomu sa ho zúčastnilo dokopy až 78 % zamestnancov. Milým prekvapením bolo Slovensko, kde sa zapojili úplne všetci.
„Vysvetľujeme si to najmä súdržnou komunitou. Našim ľuďom na Shoptete a vytváraní dobrého pracovného prostredia v rámci firmy naozaj záleží a chcú veci posúvať k lepšiemu. Na Slovensku máme navyše veľmi príjemnú rodinnú atmosféru,“ priznala Martina Suchomelová.
V rámci prieskumu sa zamerali napríklad na hodnotenie komunikácie a spolupráce, spätnej väzby, inovácie, manažérov a vedenie spoločnosti, rozvoj, work-life balance.
Ľudia sa neboja povedať, že urobili chybu
Počas roka v Shoptete prebiehali významnejšie zmeny, ktoré sa mohli odraziť na odpovediach, záujem vedenia bol preto ešte väčší. Výsledky ich nakoniec veľmi potešili.
„Medzi najlepšie patrí firemná kultúra či tímová spolupráca, zamestnanci tiež oceňujú prostredie otvorené novým nápadom. Dostali sme pozitívne ohlasy na vynikajúcich priamych manažérov, ktorí udržujú svoje tímy informované a majú ich plnú dôveru. Teší ma, že sa ľudia neboja priznať chybu a spolu s manažérom sa z nej poučiť.“
Príčinu dobrých vzťahov s nadriadenými vidí najmä v neformálnom prostredí, kde vzťahy fungujú na partnerskom základe a ľudia sa učia od seba navzájom. Navyše mnohí manažéri vyrástli priamo v rámci Shoptetu, čo tiež pomáha dobrej atmosfére a vzájomnému porozumeniu.
Zmení dotazník niečo?
O niečo nižšia bola dôvera v to, že výsledky z dotazníka niečo zmenia. Aj táto nie pozitívna informácia vedeniu napovedala, na čo v budúcnosti myslieť.
„Kľúčové je ukázať súvislosť v štýle ‚vy ste povedali, a preto sme my urobili‘. Ľudia sú zaneprázdnení a občas aj zabudnú, čo uviedli. Preto je dôležité im pripomenúť, že pozitívne zmeny nastali na základe ich spätnej väzby.“
Zároveň sa zamestnanci mohli zúčastniť ďalších aktivít, ktorými môžu pomôcť s problematickými oblasťami. „Po prezentácii výsledku sme ľuďom ponúkli možnosť vytvoriť fokusové skupinky, ktorých úlohou bolo nájsť hlavné príčiny problémových oblastí a navrhnúť manažmentu riešenia,“ potvrdila Martina Suchomelová.
Dôležitá je podľa nej spätná väzba aj v prípade, že zmeny navrhované zamestnancom momentálne nie je možné urobiť. „Vtedy sa treba k nemu vrátiť s konkrétnymi dôvodmi, prečo je to tak. Dáte tak najavo, že ste všetko poctivo zvážili, a zvýšite šancu, že za vami príde človek znova.“
Akí ľudia pracujú v Shoptete?
Výsledkom firemnej kultúry je aj charakter zamestnancov, ktorí sa na pracovisku stretli. Ako by sa dali opísať Shopteťáci?
„Naši ľudia rozumejú svojmu remeslu, dokážu vytvárať nadštandardné vzťahy, vedia načúvať a chápu náš špecifický biznis. Sú technicky zdatní a nepoužívajú slepo riešenia, ktoré sa naučili v iných firmách. Dokážu nahlas vyjadriť svoj názor a neboja sa zmien, naopak, vnímajú ich ako príležitosti.“
Takýchto ľudí chcú do Shoptetu lákať a udržiavať si ich aj naďalej. K tomu smeroval aj prieskum spokojnosti či mnohé ďalšie aktivity, ktoré Shoptet v tejto oblasti pripravuje vrátane zmien v procesoch, priestor pre transparentnejšiu komunikáciu a štruktúrovaný prístup k odmeňovaniu.
„Chceme, aby zamestnanci Shoptetu mohli mať nielen pocit z dobre vykonanej práce, ale aj osobného naplnenia. A pretože nám na ľuďoch naozaj záleží, odmietame naše oddelenie nazývať ľudské zdroje – teda HR. Naši zamestnanci totiž pre nás nie sú zdroje, ale ľudia. Preto sa nazývame tím People & Workplace.“
ZISTITE VIAC O SHOPTETE
Prácu v Shoptete odporúča 90 % jej zamestnancov
Kľúčovou metrikou prieskumu bol takzvaný Employee Net Promoter Score (eNPS) – ukazovateľ spokojnosti zamestnancov meraný ako reakcia na nasledujúci výrok: „Odporúčam DANÚ FIRMU ako skvelé miesto na prácu.“ Tento ukazovateľ sa používa globálne a je obľúbený najmä v technologických firmách. Celkový firemný výsledok a výsledok na Slovensku bol na excelentnej hodnote 95.
Zaujímavá bola aj angažovanosť zamestnancov – teda percento pozitívnych reakcií na nasledujúce výroky: „Som hrdý/-á na to, že pracujem pre Shoptet. V Shoptete cítim motiváciu vynaložiť úsilie navyše. Viem, ako moja práca prispieva k cieľom Shoptetu.“ Pozitívne reakcie v súvislosti s týmito výrokmi dosiahli na Slovensku až 89 %.