Natália a Erik rozbehli na Slovensku biznis, s ktorým sa snažia pomôcť našej planéte
- Každý rok použijeme 500 miliárd jednorazových pohárov. Na výrobu jedného pohára sa pritom spotrebuje okolo 200 litrov vody
- Ak nezačneme žiť ekologickejšie, do roku 2025 bude v oceáne viac plastov ako rýb
- Erik s partnerkou sa rozhodli, že svojou troškou pomôžu našej planéte
- Každý rok použijeme 500 miliárd jednorazových pohárov. Na výrobu jedného pohára sa pritom spotrebuje okolo 200 litrov vody
- Ak nezačneme žiť ekologickejšie, do roku 2025 bude v oceáne viac plastov ako rýb
- Erik s partnerkou sa rozhodli, že svojou troškou pomôžu našej planéte
Erik si vystriedal už množstvo biznisov, jeho najúspešnejším projektom je však e-shop EatGreen. Ten založil preto, aby mohol prispieť aspoň svojou troškou ku zviditeľneniu prírodných produktov, ktoré sú alternatívami voči každodenným plastom, ktoré vyhadzujeme v miliardách kusoch a stovkách miliónoch ton ročne. Nám Erik rozpovedal zaujímavý podnikateľský príbeh, ktorý zďaleka nie je len o predaji tanierov z listov alebo o kompostovateľných pohároch.
Čo bolo prvotným impulzom na založenie ekologického e-shopu? Kto všetko stojí za týmto projektom?
Prvotným impulzom bol dar menom rakovina. Keď som mal 24 rokov, diagnostikovali mi rakovinu a ja som bol na hrane života, buď som musel zmeniť všetko a nájsť si silné dôvody na život alebo by som sa musel vyrovnať s tým, že tu nechám krásnu ženu a vtedy ešte len trojtýždňového synčeka. Samozrejme, keď sa to dialo, nedokázal som to vnímať ako dar, ale dnes sa nato dokážem pozerať ako na skvelého učiteľa. Život ma chcel zbaviť všetkého, čo nepotrebujem, bol to hlboký proces v každom smere.
Rakovinu som dostal pretože som sa denne trápil nad tým, v akom stave je naša planéta a prečo sa to všetko deje. Bral som všetko bremeno planéty na svoje plecia a myslel som, že ja musím zachrániť svet, ale zároveň som sa cítil bezmocný, že nič nedokážem urobiť. Opak je pravdou, dnes beriem veci s ľahkosťou a viem, že nedokážem zmeniť celý svet, ale dokážem zmeniť časť tohto sveta a preto vznikol EatGreen.
V čom všetkom podnikáš alebo si podnikal? Čo ti dávalo najväčší zmysel?
Podnikaniu sa venujem už vyše 10 rokov a mal som možnosť prejsť si všeličím – od detského butiku, cez pizzeriu, kaviareň až sme sa napokon aj s mojou polovičkou Natáliou rozhodli všetku svoju pozornosť upriamiť na EatGreen. Ten v nás vyvolal pocit, že to, čo robíme je správne a prispejeme k tomu, aby sa nám a našim deťom žilo na tomto svete lepšie. Samozrejme, každý ten biznis nás naučil veľa vecí, ale predovšetkým to, že keď niečo robíte s vlastného presvedčenia a pre dobro iných tak to už nepociťujete ako prácu. Skôr ako poslanie.
Záleží Slovákom na ekológii? Rastie záujem o eko produkty?
Jednou z najdôležitejších veci pre nás je, aby sme šírili túto osvetu. To sa usilovne snažíme robiť na našich sociálnych sieťach Instagram, Facebook.
Potom cez leto ideme na festivaly. Všetko to nám jasne ukazuje, že Slováci sa zaujímajú čoraz viac o ekológiu. Na festivaloch sú ľudia prekvapení, aké prírodné alternatívy sú dostupné a ešte k tomu naozaj štýlové. A na sociálnych sietiach nám ľudia píšu, ako sú radi, že robíme to, čo robíme. To nás vždy motivuje a inšpiruje ísť ďalej a ďalej. Taktiež ďakujeme vám za túto príležitosť, lebo aj vy nám pomáhate šíriť osvetu ďalej.
S úprimnostou môžeme povedať, že to je jedna z najdôležitejších vecí, lebo keď je človek dostatočné uvedomelý, začína hľadať riešenia sám. No uvedomelým sa stáva práve skrz vzdelávanie. Je mnoho ciest ako sa dostať na koľaj ekológie, niekedy všetko zmení jeden bambusový pohár.
Mimochodom, niekedy je pre mňa vtipné pozorovať, ako naši rodičia mali zaužívané veci, ktoré ich dnes znova učia ich deti. Naši rodičia veľmi dobre poznali, aké to je mať sklenené fľaše, plátené vrecká, jednoducho povedané, ako neprodukovať veľa odpadu. No doba ich zmenila ako nás všetkých a teraz sa musíme vracať tam kde sme už raz boli. Nevadí, všetko má svoj dôvod a aj toto sa deje pre niečo.
Máte v oblasti ekologických riadov na Slovensku veľkú konkurenciu?
Vnímam to, že EKO svet sa stáva viac trendový, čo je skvelé, ale zároveň to má aj druhú stranu mince. Pribúdajú aj firmy, ktoré chcú využiť tento trend na tie si treba dávať pozor, ale v konečnom dôsledku to možno pomôže k vyššiemu dobru. Deje sa to v každej jednej oblasti, sú ľudia, ktorí to robia zo srdca a sú ľudia, ktorí to robia čisto len pre peniaze.
Pre mňa to je veľmi jednoduché, ja sa chcem spájať, lebo verím, že spoločne sme silní a preto neberiem nikoho ako konkurenciu. Verím v to, že ak veci robíme správne a zo srdca, musí sa nám dariť. Je ťažké mať zlý život, keď robíme správne veci.
Tešíme sa, že na Slovensku pribúdajú bezobalové obchody. Pamätáme sa, keď vznikol prvý pionier v tejto oblasti a my sme boli šťastní, že ich môžeme osloviť. Teraz už oni oslovujú nás a vytvárame si s našimi obchodnými partnermi a zákazníkmi naozaj priateľské vzťahy. Preto aj vrámci nášho nového webu eatgreen.eco sa budeme snažiť tvoriť kominutu podobne zmýšľajúcich skupín a navzájom sa budeme podporovať.
Koľko značiek dnes distribuujete? Podľa čoho ste ich vyberali?
Keď sme začali hľadať riešenia vo forme prírodných produktov tak sme natrafili na jeden projekt cez crowdfundingovú stránku, kde sme podporili nemeckú firmu, ktorá vyrábala taniere z listov. Ak mám pravdu povedať, tak tie projekty a firmy nejak prichádzali ku nám a náhodne sme natrafili aj na našimi zákazníkmi najobľúbenejší produkt – bambusové poháre Ecoffee, ktoré nás hneď očarili. Následne sme sa rozhodli niektoré produkty vytvárať aj pod značkou EatGreen a naše portfólio postupne rozširujeme. Našim cieľom je, aby u nás ľudia našli všetko to, čo zníži ich “odpadovú stopu”. Okrem toho sa snažíme podporiť aj lokálnych výrobcov v našom okolí.
O ktoré produkty je najväčší záujem?
Ako som spomínal, ľudia si zamilovali naše bambusové poháre, hlavne pre ich originálne dizajny. Keďže výrobca týchto pohárov dáva dôraz na to, aby sa používalo čo najmenej jednorazových produktov, inšpirovali sme sa a vytvorili sme rad sklenených a nerezových slamiek “LEN JEDNA” – lebo keď ju máš, stačí ti už len jedna. A aby sme dokázali, že aj z odpadu môžu vzniknúť krásne, dlhotrvácne a kompostovateľné produkty, zaradili sme do našej ponuky kokosové misky. Mal som tú možnosť pozrieť sa osobne vo Vietname na celý proces spracovania vyhodených kokosových orechov.
S koľkými prevádzkami momentálne spolupracujete?
Spolupracujeme už s viac ako 50 prevádzkami. Sú to hlavne kaviarne, bezobalové obchody, eshopy s eko a zero waste produktami, ale napríklad aj s jedným lyžiarskym strediskom. Taktiež máme možnosť podieľať sa na vytváraní eko firemných darčekov pre rôzne firmy, ktorým brandujeme bambusové poháriky takže sa stane, že našim partnerom sa stane hoc aj strojárska firma.
Aké sú tvoje plány do budúcna v rámci biznisu?
Ja aj s mojou rodinou som bol vždy taký povedzme freestyler. Určite čiastočne necháme EatGreen vyvíjať sa prirodzene a budeme sa prispôsobovať trhu. Avšak našou prioritou je šíriť ďalej osvetu, spájať sa s podobne zmýšľajúcimi skupinami, združeniami, prevádzkami či projektami.
Napríklad na jar chystáme jarnú očistu slovenskej prírody, nakoľko, ľudia si z nej robia smetisko. Chceme uvedomelú spoločnosť a nezodpovedne správajúcich sa inšpirovať a motivovať k pozitívnejšiemu prístupu. Chceme pomáhať, preto sme vyhlásili súťaž, kedy môžete na našom novom webe nájsť zlatý symbol, vďaka ktorému sa zapojíte do súťaže a výhercom prídeme pomôcť zbierať odpad v ich okolí.