Návod, ako zvládnuť šmyk na ceste: Potrebuješ zachovať chladnú hlavu
- V chladnom mrazivom počasí zvykne prituhnúť aj na cestách
- Vtedy treba dávať obrovský pozor, aby si nedostal šmyk
- Vieš sa z neho dostať bez škody
- V chladnom mrazivom počasí zvykne prituhnúť aj na cestách
- Vtedy treba dávať obrovský pozor, aby si nedostal šmyk
- Vieš sa z neho dostať bez škody
Na Slovensku udrela „sibírska zima“, ktorá okrem chladného vzduchu a nízkych teplôt priniesla aj ľad na cesty. Spolu s tým však narástlo riziko nebezpečenstva na vozovke a ty môžeš kedykoľvek dostať šmyk.
Ako vodiči musíme byť pripravení na takéto nepredvídateľné situácie, aby sme minimalizovali riziko nehôd a udržali kontrolu nad našimi vozidlami. Preto sme sa rozhodli prichystať pre teba návod, ako postupovať, aby sa ti nič nestalo.
Nie je šmyk ako šmyk
Ako uvádza web hashtag.zoznam.sk, existuje viacero druhov šmyku, ktoré môžu nastať v závislosti od správania sa auta. Jedným z nich je nedotáčavý šmyk, keď predné kolesá strácajú trakciu a auto začne smerovať rovno. Naopak, pretáčavý šmyk je taký, keď zadné kolesá strácajú trakciu a vozidlo sa začne otáčať okolo svojej osi.
Prvým krokom v prípade akéhokoľvek šmyku je zachovať chladnú hlavu. Mal by si bezpochyby venovať pozornosť aj stavu vozovky, pretože mokré, ľadové alebo zasnežené povrchy zvyšujú riziko šmyku.
Ako ho zvládnuť bez ujmy na zdraví?
Predstav si, že vojdeš do zákruty neopatrne a tvoje auto sa náhle začne nekoordinovane hýbať nepredvídateľným smerom na kraj vozovky alebo do protismeru. V takom okamihu množstvo vodičov reflexívne zatáča volantom ešte viac, ale to je chyba.
Tým, že viac zatáčaš volantom, uvoľníš kolesá ešte viac, čo môže viesť k ešte väčšiemu šmyku. Takže ako reagovať na nedotáčavý šmyk?
Uvoľni plyn: Prvým krokom je ihneď uvoľniť plynový pedál. Týmto spôsobom tvoj automobil posunieš trochu dopredu, čo zvýši tlak na predné kolesá a umožní im získať trakciu.
Nepokúšaj sa ešte viac zatočiť volantom: Dôležité je, aby si nezatáčal volantom ešte viac, ale držal ho v rovnakej polohe, v akej bol v okamihu šmyku. Môžeš sa pokúsiť jemne vyrovnať volant. Tým, že udržuješ kolesá v rovnej polohe, zvyšuješ šancu na obnovenie trakcie.
Nedup prudko na brzdu: Nesnaž sa prudko brzdiť, pretože to môže spôsobiť ešte väčšiu stratu trakcie a ešte vážnejší šmyk. Prudké brzdenie môže viesť k pretáčavému šmyku, ktorý je ešte nebezpečnejší.
Pretáčavý šmyk má iné pravidlá
Keď sa začne tvoje auto krútiť okolo vlastnej osi, treba sa zachovať inak ako pri nedotáčavom šmyku, píše PDM Auto. Keď cítiš, že zadok tvojho vozidla je v pretáčavom šmyku, ihneď uvoľni plyn. Nesnaž sa to však urobiť prudko, pretože by to mohlo ešte viac odľahčiť zadok auta a zhoršiť šmyk.
V tomto prípade už budeš musieť točiť aj volantom. Ak sa zadok auta začne šmýkať doľava, otáčaj volantom taktiež doľava, a naopak, ak sa šmykne doprava, otáčaj volantom smerom doprava. Cieľom je zabrániť tomu, aby sa auto otáčalo okolo svojej osi. Keď cítiš, že zadok získava opäť trakciu, postupne vráť volant do stredovej polohy.
Pri zvládaní šmyku na zľadovatených cestách je dôležité mať na pamäti, že ani tie najlepšie pneumatiky nezachránia vodiča, ak nereaguje správne, informuje Najpneu. Preto je tréning nevyhnutným krokom k získaniu zručností potrebných na zvládnutie šmyku.
Existujú školy šmyku, kde sa vodiči môžu naučiť správne reagovať na rôzne druhy šmykov a získavať skúsenosti na umelo vytvorených polygónoch. Tieto kurzy pomáhajú vodičom zlepšiť svoje schopnosti a sebavedomie pri zimnej jazde.
Zdroje: PDM Auto, Hashtag, Najpneu