NÁVOD, čo všetko by si mal na svojom aute skontrolovať pred STK. Slováci najčastejšie pohoria na jednej veci
- Nezabudni na to, aké dokumenty sú pri TK a EK potrebné
- Pred STK by si si mal svoje vozidlo poriadne skontrolovať
- Nezabudni na to, aké dokumenty sú pri TK a EK potrebné
- Pred STK by si si mal svoje vozidlo poriadne skontrolovať
Vodiči môžu byť pred technickou kontrolou (TK) a emisnou kontrolou (EK) veľmi nervózni. Nielen preto, že ňou nemusia prejsť, ale aj preto, že im nájdu chybu, ktorá ich bude stáť stovky či tisícky eur.
TK má za cieľ posúdenie celkového technického stavu tvojho vozidla a EK sa zase pozerá na to, či auto spĺňa stanovené limity emisií. Povinnosť absolvovať obe kontroly majú vodiči všetkých vozidiel, resp. ich majitelia, ktoré sú prihlásené v evidencii Slovenskej republiky.
Nové auto ide na STK po uplynutí 4 rokov od prvého prihlásenia, no ďalšie lehoty sa opakujú každé dva roky. Ako píše portál Autobild, aby si nebol v zbytočnom strese, uisti sa, že všetko funguje tak, ako má, a že si na kontrolu STK patrične pripravený aj ty, aj tvoje vozidlo.
Nezabudni na dokumenty
Nezabudni na to, aké dokumenty sú pri TK a EK potrebné. Podľa portálu ide o:
- osvedčenie o evidencii vozidla – malý či veľký technický preukaz,
- ak máš toto osvedčenie zadržané, je potrebné, aby si priniesol fotokópiu osvedčenia a doklad o jeho zadržaní,
- potvrdenie o montáži fólií, ak sú na vozidle nalepené,
- protokol o montáži plynového zariadenia (LPG, CNG), pričom ide o vozidlá, ktoré nemajú toto zariadenie priamo od výrobcu,
- pri opakovanej TK je potrebné predložiť protokol o predchádzajúcej TK.
Ak sa pýtaš, čo všetko kontrolujú pracovníci STK, tak ide o brzdnú sústavu auta, riadenie, nápravy, rám, karosériu, kolesá, osvetlenie, svetelnú signalizáciu, predpísanú povinnú výbavu auta, identifikátory vozidla s údajmi, ktoré sú uvedené v dokladoch, zaťaženie životného prostredia – výfukové plyny.
Ak sa blíži tvoj termín STK, skontroluj si, či sú všetky skrutky na kolesách a či sú poriadne upevnené. Ak má auto puklice, tie sa pred STK dávajú dole. Okrem toho skontroluj otváranie dverí, sťahovanie okien, viečka nádrže, rovnako svetelnú signalizáciu, vrátane brzdných svetiel.
Pred kontrolou si doma pozri, či ti nechýba homologizovaný výstražný trojuholník, reflexný odev (má byť v dosahu vodiča), ďalej autolekárnička (musí byť úplná a nepoškodená), náhradné koleso, kľúč na matice či skrutky, zdvihák, iné prostriedky na opravu poškodenej pneumatiky.
Tvoje auto taktiež musí mať čitateľné EČV (evidenčné číslo vozidla), taktiež VIN (výrobné číslo) a výrobný štítok.
Hĺbková kontrola vozidla
Nezabudni na to, že tvoje čelné sklo nesmie mať praskliny, ktoré sú väčšie ako 20 mm a okrem toho nesmú byť v zornom poli vodiča žiadne predmety, ktoré by mu znemožňovali výhľad. Na čelnom skle a na predných oknách nesmú byť fólie, tie smú byť len na zadných bočných oknách a zadnom skle, pričom musia byť opatrené schvaľovacou značkou a s potvrdením o montáži fólie.
Nezabudni si skontrolovať funkčnosť zvukového a svetelného výstražného znamenia. Osvetlenie na tvojom aute musí byť funkčné a rovnako musí fungovať aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky svetiel.
Čo sa týka pneumatík, tak tie musia spĺňať minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm, musia byť zapísané v predloženom doklade o vozidle a taktiež bez poškodení, rovnako aj rezerva. Pred STK si skontroluj aj prevádzkové kvapaliny, najmä ich hladinu, a to, či ti náhodou neunikajú (palivo, olej, voda, brzdová kvapalina a kvapalina do ostrekovačov).
V žiadnom prípade nezabudni na brzdy. Práve slabá účinnosť a nesúmernosť bŕzd býva jedným z najčastejších problémov, prečo auto neprejde technickou kontrolou.
Účinnosť parkovacej brzdy (ručná) môžeš skontrolovať tak, že vozidlo odstavíš v stúpaní. Okrem toho môžeš prezrieť brzdové platničky a kotúče.
Ak si nie si istý, či tvoje vozidlo prejde STK, daj ho skontrolovať mechanikovi, prípadne do autoservisu.
Zdroj: Autobild