Návrh Tabák, ktorým chce „privilegovať chodcov“, vyvolal ostré reakcie. Analytik vysvetlil, kde je problém
- Poslankyňa Romana Tabák začiatkom marca predložila v parlamente zmenu zákona v cestnej premávke
- Podľa združenia Cyklokoalícia médiá doteraz šírili hoaxy, spoločnosť je v rozpore
- Poslankyňa Romana Tabák začiatkom marca predložila v parlamente zmenu zákona v cestnej premávke
- Podľa združenia Cyklokoalícia médiá doteraz šírili hoaxy, spoločnosť je v rozpore
Koncom marca Romana Tabák predložila v parlamente návrh zákona o cestnej premávke, ktorým chce posilniť postavenie a ochranu chodca v cestnej premávke. Političkina legislatívna iniciatíva vyvolala nemalú pozornosť verejnosti.
Ako to je dnes?
V súčasnosti je vodič povinný dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť, neplatí to pre vodiča električky. Tabák chce, aby mal vodič povinnosť umožniť bezpečný prechod chodcovi, ktorý nielen vstúpil na priechod pre chodcov, ale po novom aj tomu, kto sa ešte len zjavne chystá na priechod vstúpiť.
„Vodič je povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len takou rýchlosťou, aby bol schopný v prípade potreby pred ním zastaviť vozidlo a umožniť chodcovi bezpečný prechod,“ uvádza sa v návrhu zákona Romany Tabák. Nešlo by podľa nej o absolútnu prednosť chodca. Ide o návrh takých opatrení, ktoré sú bežne zaužívané vo väčšine európskych krajín.
„Chodec je aj napriek tomu, že mu vodič musí umožniť bezpečný prechod cez priechod pre chodcov, povinný aj po novelizácii brať ohľad na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel,“ píše sa v návrhu novely s tým, že chodec „nesmie vstupovať na priechod pre chodcov náhle; je povinný brať ohľad na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel“. Pravidlo prednosti električky na priechode pre chodcov by podľa návrhu ostalo nezmenené.
Cyklokoalícia sa bráni reakciám
Návrhu z pera političky sa venovali vo veľkom médiá, pričom sa na sociálnych sieťach intenzívne polemizovalo o zmysle novely. Ku kritike návrhu sa vyjadrila aj platforma Cyklokoalícia. Tá sa ohradila voči reakciám a vysvetľuje, v čom je pripravovaný zákon pre chodcov významný a dôležitý.
„Slovensko je jedinou krajinou EÚ, ktorá do svojej legislatívy stále nepremietla túto časť viedenského Dohovoru o cestnej premávke, a teda jedinou krajinou EÚ, kde vodič nie je povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len takou rýchlosťou, aby bol schopný v prípade potreby umožniť chodcovi bezpečný prechod, alebo kde vodič nemusí umožniť bezpečný priechod chodcovi, ktorý sa zjavne chystá vstúpiť na priechod,“ píše Cyklokoalícia na svojom webe.
Návrh Romany Tabák bol inšpirovaný balíkom návrhov od Cyklokoalície, ktoré zduženie uverejnilo a predstavilo poslancom NR SR na jeseň 2021. Ak by bol tento zákon prijatý, mohlo by sa Slovensko konečne stať členom skupiny dopravne civilizovaných krajín.
„Viem, že pani Tabák chce zvýšiť ani nie tak bezpečnosť, ako komfort chodcov na cestách. Ja tento návrh považujem za dobrý cieľ, ale technicky neprepracovaný, preto môže spôsobiť skôr ohrozenie než zlepšenie situácie,“ takto sa k návrhu poslankyne vyjadril dopravný analytik Jozef Drahovský.
Pre redakciu Startitup sa Romana Tabák vyjadrila, že „po 55 rokoch konečne prišla legislatíva, ktorá chráni chodcov, ako sme sa ešte v roku 1968 zaviazali vo Viedenskom dohovore. Je to veľmi kvalitný zákon o tolerantnosti.“
Zdroje: Sme, NR SR