Návrh z Bruselu: Na najobľúbenejší typ auta Slovákov ti bežný vodičák stačiť nebude
- Európska únia diskutuje o regulácii, ktorá by mala vplyv na milióny vodičov
- Návrh zákona výrazne obmedzuje začínajúcich vodičov, no aj tých starších
- Európska únia diskutuje o regulácii, ktorá by mala vplyv na milióny vodičov
- Návrh zákona výrazne obmedzuje začínajúcich vodičov, no aj tých starších
Nemecký portál Bild poukázal na to, že Európska únia diskutuje o regulácii, ktorá by mala vplyv na milióny vodičov. Upozornil na to portál Fontech s tým, že prvý návrh zákona výrazne obmedzuje predovšetkým začínajúcich vodičov, no aj tých starších.
V prípade starších vodičov sú v hre napríklad lekárske testy. Podľa návrhu by mal byť vodičský preukaz platný iba 7 rokov od 60 rokov, od 70 rokov len 5 rokov a v prípade 80-ročných a starších šoférov by to boli len dva roky.
Po uplynutí tejto doby by mal vodič absolvovať rozsiahle lekárske a psychologické testy a na vlastné náklady vodičák obnoviť. O jeho opätovnom rozhodnutí by však rozhodovala samotná Európska únia.
Problémový však môže byť návrh, ktorý sa dotýka aj množstva Slovákov. Francúzska zástupkyňa v Európskom parlamente Karima Delli totiž plánuje zaviesť nový vodičský preukaz. Jeho vlastníkmi budú vodiči s vozidlami s hmotnosťou nad 1,8 tony.
V prípade nových vodičov tento návrh stanovuje, že SUV vozidlá s hmotnosťou vyššou ako 1,8 tony by mohli šoférovať až po dovŕšení 21 rokov. To však bude platiť len v prípade, že už majú dvojročnú prax vo vedení automobilov.
V pozadí tejto zmeny sú bezpečnostné a environmentálne obavy, ktoré sa spájajú s SUV vozidlami a neskúsenými vodičmi. Delli sa domnieva, že s ohľadom na cestnú bezpečnosť majú v porovnaní s ľahkými osobnými automobilmi väčšiu pravdepodobnosť dopravnej nehody.
Francúzska zástupkyňa tiež uvádza, že tieto dopravné nehody by mohli mať vážnejšie následky. Portál Politico však poukazuje aj na to, že väčšie vozidlá zaberajú viac miesta a sú menej efektívne.
Nový vodičský preukaz či zákaz šoférovania
V súčasnosti je pre riadenie osobných vozidiel potrebný vodičský preukaz skupiny B. Delli však uvádza, že tento preukaz nie je vhodný pre najťažšie osobné vozidlá. V dôsledku toho navrhuje zavedenie nového vodičského preukazu B+. Tým by museli disponovať vodiči osobných a dodávkových automobilov s hmotnosťou vyššou ako 1,8 tony. Získať ho budú môcť až po dovŕšení 21 rokov a 2-ročnej skúšobnej dobe.
Ak by tento návrh prešiel, obrovské množstvo vodičov by muselo svoj vodičský preukaz obnoviť alebo aktualizovať. Fontech poukazuje na to, že výnimku by mohli dostať vodiči z povolania. Nie je však žiadnym prekvapením, že návrh mnohí kritizujú.
Návrh sa venuje aj zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti pre začínajúcich vodičov. Tí by po novom na rýchlostných cestách a diaľniciach mohli šoférovať maximálne v rýchlosti 90 km/h. Zároveň by títo nováčikovia mali zakázané šoférovať v čase od polnoci do 6:00.
Manuálov začne ubúdať
Aj keď to tak môže vyznieť, nie, na Slovensku nebudú všetky nové vozidlá automaticky vybavené automatickou prevodovkou. Ako informuje portál Autoviny.sk, kúpa nových áut s klasickou manuálnou prevodovkou bude naďalej možná.
Mnohí vodiči si manuálnu prevodovku vyberajú kvôli lepšej kontrole nad autom, nižším nákladom alebo menšej spotrebe paliva.
Automatické prevodovky sa ale stávajú čoraz populárnejšími vďaka jednoduchému použitiu a vylepšenej technológii pre hladšie a účinnejšie riadenie. V mestskom prostredí sú obzvlášť obľúbené a často sú kombinované s pokročilými asistenčnými systémami a automatizáciou, ktoré jazdu zjednodušujú.
V roku 2035 by mala nadobudnúť platnosť smernica Európskej únie, ktorá obmedzuje predaj nových vozidiel vypúšťajúcich CO2.
Vzhľadom na to, že elektromobily štandardne nemajú manuálnu prevodovku, je možné, že pred sebou máme zhruba 12 rokov, kým si budeme môcť ešte vyberať.
No reálny časový rámec môže byť ešte kratší. Automobilové firmy totiž už teraz prispôsobujú svoje stratégie s cieľom elektrifikácie vozového parku do roku 2035, pričom mnohé z nich plánujú túto metu dosiahnuť už v roku 2030. Mnohé prestali už investovať aj do vývoja nových benzínových či naftových motorov.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Bild, Politico, Fontech, Autoviny.sk