Oceánska atrakcia
Futuristicky vyzerajúci ekranoplán triedy MD-160 Lun bol minulý mesiac ťahaný remorkérom cez Kaspické more v rámci 14-hodinovej cesty z námornej základne Kaspiysk do Derbentu v Dagestane. Doteraz ležal nedotknutý a nepoužívaný v Kaspiysk, kde pristál v neskorých 90. rokoch minulého storočia.
Po rokoch sa dočká úplne iného využitia, ako bol jeho pôvodný plán. Stane sa z neho turistická oceánska atrakcia v podobe múzea, informuje Daily Mail. Pôvodne sa mal stať súčasťou budúceho Patriot Parku, napokon však vysvitlo, že od plánov výstavby parku zišlo a ekroplán bude solitérnou atrakciou.zdroj: Dailymail/news/article/Gigantic-1980s-Soviet-vehicle
Nikdy nevyletel nad výšku rozpätia krídel
Tento špeciálny hybrid sa dokázal vyhnúť leteckým radarom, a zároveň prepraviť impozantné množstvo materiálu spolu s pätnásťčlennou posádkou. Jeho výnimočnosť sa ukrýva nielen vo vizuále a možnosti využitia na vode, ale hlavne v špeciálnom dizajne konštrukcie, ktorá využívala pozemný efekt pre svoj vzlet, a zároveň nízke prelety.
Vďaka aerodynamickým vlastnostiam lietadlo využívalo zvýšený vztlak a zníženú potrebu ťahu vytvorenú prostredníctvom interakcie zemského povrchu a krídel lietadla počas celej dĺžky letov, ktoré sa konali len 13 stôp nad zemou, čo činí približne 4 metre, informuje Interested Engeneering.
Krídla všeobecne vytvárajú vztlak odkláňaním prichádzajúcich vzdušných más smerom dole. Tento vychýlený vzduch vyvíja na krídlo výsledné sily tým, že ho tlačí smerom nahor, a tým vytvára zdvih. Pri lietaní blízko k „pevnému“ povrchu sa tlak vzduchu zvyšuje na dolnom povrchu krídla. Tento jav dostal prezývku „baran“ alebo „vankúš“, čím opisuje pomery vztlaku k ťahu.
Čím nižšie alebo bližšie k zemi, tým väčší je účinok. Pod vplyvom pozemného efektu vyžaduje krídlo menší uhol náklonu, aby sa dosiahol rovnaký zdvih. Ak uhol a rýchlosť zostávajú konštantné, dôjde k zvýšeniu koeficientu vztlaku. Toto zodpovedá za vnímaný plávajúci efekt, ktorý pociťujú piloti.