Navštívili sme poľskú Biedronku a zistili sumy potravín: „Zaručujeme nízke ceny a konkurencie sa nebojíme,“ tvrdí

  • Navštívili sme poľskú Biedronku a zistili sme, kedy sa otvorí prvá predajňa na Slovensku
  • Pýtali sme sa, či budú ceny rovnaké ako v Poľsku
Navštívili sme poľskú Biedronku
Startitup/Jasmína Púčková
  • Navštívili sme poľskú Biedronku a zistili sme, kedy sa otvorí prvá predajňa na Slovensku
  • Pýtali sme sa, či budú ceny rovnaké ako v Poľsku

Poľská Biedronka mieri na Slovensko. Ako sme ťa už informovali, 5. marca môžeš navštíviť jej prvú prevádzku, ktorú otvoria v Miloslavove. „Bratislava bude náš ďalší krok,“ informoval počas svojej prezentácie Maciej Lukowski, ktorý je zodpovedný za expanziu spoločnosti na Slovensko.

Predajne na Slovensku

To, kde všade chcú postaviť alebo umiestniť Biedronku, nám neprezradili. Redakcia Startitup však prišla na zaujímavé zistenia. Reťazec hľadá zamestnancov do Biedronky napríklad aj v Slovenskom Grobe. Hľadajú manažéra predajne, ktorému ponúkajú nástupný plat v hodnote 1 900 eur. Pre pozíciu zástupcu manažéra je pripravený plat od 1 475 eur. 

Spoločnosť zároveň buduje tím v bratislavskej centrále. Tu ponúka pozíciu board assistant s platom od 2 000 eur. Otvoriť plánujú aj vo Zvolene či v Bratislave, no prvá Biedronka bude stáť v Miloslavove. Tu hľadajú predavačov a pokladníkov s nástupným platom od 1 225 eur, s možnosťou navýšenia na 1 325 eur. Pre študentov je k dispozícii brigádnická pozícia s hodinovou mzdou od 7 eur. 

Lukowski avizoval, že zamestnanci Biedronky sú vždy spokojní a pracujú vo firme celé desaťročia. „Toto je miesto pre ľudí, ktorí sa chcú niekam posunúť. Ak si mladý človek a hľadáš zmenu, chceš napredovať, túto kariéru by si mohol skúsiť,“ dodal. 

Jerónimo Martins, firma, ktorá vlastní poľskú Biedronku, plánuje ovládnuť slovenský trh. V Poľsku má 2 biznisy, prvá je Biedronka, ktorá tento rok oslavuje 30 rokov od jej vzniku, a druhý biznis je zameraný na kozmetiku. Kvalitná a profesionálna kozmetika nechýbala ani v predajniach poľskej Biedronky, ktoré sme boli osobne navštíviť. 

Biedronka v Poľsku

3 typy obchodov 

Biedronka má 3 typy obchodov, ktoré sa líšia rozlohou tovaru a veľkosťou priestoru. V Poľsku nájdeš všetky 3, v Miloslavove uvidíš prvý typ predajne, ktorý je zároveň ten najväčší, keďže začali stavať priestory úplne od nuly. Výstavbu dokončili 31. januára tohto roku.

Zvyšné 2 typy predajne závisia od toho, kde je Biedronka umiestnená. Minipredajne nájdeš vo veľkých mestách a v Poľsku objavíš aj stredne veľké predajne, ktoré sú väčšinou umiestnené už v existujúcich budovách. 

Biedronka na Slovensku plánuje ponúkať až 3400 položiek, pričom polovicu čerstvých potravín plánuje odoberať od slovenských dodávateľov. Ich dlhodobým cieľom je predávať 40 % slovenských výrobkov, na čo si chvíľu budeš musieť počkať.

Naozaj nízke ceny

V Poľskej Biedronke nájdeš vajíčka, pri ktorých je zaujímavosťou, že nie sú z klietkového chovu. V škatuľke ich je len 9 oproti tradičným 10, na ktoré sme zvyknutí v iných obchodoch. Nie je však jasné, či to takto bude fungovať aj na Slovensku, keďže sa snažia prispôsobiť miestnemu trhu.  

Okrem vajíčok je zaujímavý aj ich Cola nápoj. Prezradili nám, že keď bol vykonávaný tzv. „test chuti naslepo“, tento nápoj vyhral nad Pepsi, čo je obľúbená známa značka takmer na celom svete. 

Biedronka
zdroj: Startitup/Jasmína Púčková

Lukowski sa zaručil, že zákazníci na Slovensku môžu očakávať naozaj nízke ceny tak, ako aj sľubujú. Nie je však jasné, či budú ceny rovnaké ako v Poľsku, keďže musia zohľadniť dane (výška DPH, daň z príjmu, transakčná daň atď., pozn. red.). Od konkurencie sa však chcú odlíšiť hlavne cenotvorbou a dobrými zľavami. Podľa našich informácií budú ponúkať aj sortiment slovenských značiek, spoluprácu nadviazali napríklad so značkou Rajo. 

Najväčšou konkurenciou pre Biedronku bude zrejme obľúbený obchodný reťazec Lidl. Avšak ako avizoval aj Lukowski, v Biedronke dbajú v prvom rade na kvalitu, o čom sme sa presvedčili aj my. 

Navštívili sme najmenší sklad Biedronky

V rámci návštevy predajní sme stihli navštíviť aj najmenší sklad v Krakowe. Nespočetné množstvo potravín prechádza kontrolou kvality. Ukázali nám, že kontrola sa vykonáva pomocou rôznych nástrojov. Napríklad merajú veľkosti mandarínok, jabĺk a podobne. 

Biedronka
zdroj: Startitup/Jasmína Púčková

Zamestnanci sa tu hýbu pomocou rýchlych vozíkov, na ktorých vozia potraviny do správnych regálov. Na regáloch sú rôzne kódy a čísla, ktoré im hlásia do slúchadiel. Následne si pozrú mapku, podľa ktorej vedia, kde sa kód nachádza, a tovar správne uskladnia. 

Keďže pracujú aj s mrazenými potravinami, v sklade sa nachádzala aj „mraziareň“, v ktorej teploty atakovali extrémne čísla pod nulou. Navštívili sme ju aj my a videli sme zamestnancov v špeciálnych oblekoch, ktorí umiestňovali potraviny na správne miesta. 

Keď má prísť tovar do obchodu, potrebujú ho najskôr zabaliť do fólie. Ukázali nám aj proces takéhoto balenia. Paletu, kde je presný počet kusov tovaru, ktorý má odísť, musia odviezť na špeciálny stroj, ktorý ňou točí dovtedy, kým nie je celá obalená vo fólii. Takáto paleta je pripravená na odoslanie do predajne. 

Biedronka
zdroj: Startitup/Jasmína Púčková

Koľko nás vyšiel malý nákup v poľskej predajni? 

Navštívili sme aj „zákulisie“ predajní. Videli sme priestory, do ktorých môžu ísť len zamestnanci, a ukázali nám, ako si plánujú denný program pracovníci na 3 zmeny. Presvedčili sme sa o čistote priestorov, ale tiež o nízkych cenách. V predajni dominujú samoobslužné pokladne, kde si môžeš nastaviť poľský, anglický, ale napríklad aj český jazyk. Pri nich sú, ako to býva zvykom, zoskupené rôzne sladkosti, no čo nás zaujalo, boli lieky, ktoré boli voľnopredajné hneď pri pokladni.

Kúpili sme si pollitrovú ochutenú vodu a tradičné poľské krowky (12 ks). Za tento nákup sme v obchode nechali (v prepočte) 1,10 eura, čo je cena, za ktorú by sme na Slovensku dostali pravdepodobne len ten pollitrový nápoj. 

Biedronka
zdroj: Startitup/Jasmína Púčková

Spoločnosť Jerónimo Martins hlási denne až 5 miliónov klientov. Je to možné aj z toho dôvodu, že predajne nie sú len v Poľsku a čoskoro aj na Slovensku, ale existujú aj v Portugalsku a Kolumbii. Cez 3730 obchodov hlási ročné tržby vo výške 23,57 miliardy eur a podiel na poľskom trhu má až vo výške 30 %. V Poľsku sú predajne nielen vo veľkomestách, ale aj na dedinách, celkovo sa v tejto krajine nachádzajú v 1100 rôznych oblastiach. 

V roku 2023 pridali do ponuky 222 nových produktov privátnych značiek. Získali aj niekoľko ocenení, napríklad Retail Champion: Best Loyalty Program, Market of the Year: Best Pricing Strategy, FMCG Market Architect a mnoho iných. 

Čítajte viac z kategórie: Food biznis

Najnovšie videá

Trendové videá