Nebaví ťa jednotvárne bývanie? Český Dom Chameleón budeš milovať
- Dom v Prahe, "o ktorom písali aj v The New York Times". Zaujímavý koncept vychádzajúci zo špecifík miesta, výborné detaily i realizácia, skrátka dielo, ktoré stojí za pozornosť.
- Dom v Prahe, "o ktorom písali aj v The New York Times". Zaujímavý koncept vychádzajúci zo špecifík miesta, výborné detaily i realizácia, skrátka dielo, ktoré stojí za pozornosť.
Dom pre štvorčlennú rodinu je zasadený do ťažiska krásnej zahrady v Lipeniciach – mestskej časti Prahy. Miesto má skôr charakter bývania na vidieku, než v rušnej štvrti hlavného mesta. Stromy nie sú vzájomne komponované, ale sú spoločenstvom solitérov. Vzrastlé stromy predstavujú najväčšiu hodnotu pozemku a dom sa im prispôsobuje, keďže v maximálnej možnej miere rešpektuje záhradu. Jednopodlažná budova je umiestnená uprostred pozemku, na miesto, kde predtým stála malá záhradná chatka.
Ortofotografia pozemku
Viac podobných článkov nájdeš na Archinfo.sk.
Dom leží ako jašter uprostred preslnenej lúky. Každá miestnosť má svoju špecifickú atmosféru a vlastný výhľad. Inšpiráciou pre koncept návrhu je chameleón. Oči-okná sa nezávisle na sebe natáčajú a pozorujú svoje okolie. Jeho koža-fasáda z polyuretánu je pokrytá reflexným filmom, v ktorom sa jemne odrážajú farby záhrady. Každá z miestností je zasvätená jednému stromu. Obývacia izba jabloni, spálňa rodičov čerešni, kúpeľňa broskyni, hosťovská izba striebornému smreku a detské izby orechu.
foto: Benedikt Markel
Inšpirácia
Geometria stien domu vymedzuje dva rôzne priestory v rámci jedného pozemku: priestory domu a priestory záhrady. Priestory domu sú zaostrené na konkrétny strom. Priestory záhrady predstavujú výseče, do ktorých nie je z interiéru vidieť.
Koncept
Pomyselné ťažisko prechádza centrálnym priestorom s kuchyňou, jedálňou a krbom. Ďalšie miestnosti a servisné priestory domu sú organizované po obvode. Každá miestnosť má svoju špecifickú atmosféru a vlastný výhľad. Do „mŕtvych“ uhlov sú potom namierené pohľady zo susedného domu a z priestoru hlavného vjazdu. Centrálna časť je ako jediná prisvetlená svetlíkom, čo tiež umožňuje prirodzené odvetranie kuchyne.
Skica konceptu
Pôdorys
Dom má voľný pôdorys s centrálnym obytným priestorom obklopeným halou, spálňou, kúpeľňou, obývacou izbou, izbou pre hostí a detskými izbami. Miestnosti sú od centrálneho priestoru oddelené sklenenými priečkami s dverami. Obslužné prevádzky sú ukryté do vstavaných skríň. Priestory domu možno pohľadovo prepájať, alebo izolovať závesmi. Môžu tak vznikať podľa potreby rôzne spojenia a kombinácie. Závesy tiež regulujú priehľady cez dom a pohľady dovnútra. Voľne stojaceho nábytku je minimum, väčšina technických a skladovacích priestorov je ukrytá v stenách.
Možnosti funkčného delenia priestoru
Axonometria
foto: Benedikt Markel
V interiéri hrajú hlavnú úlohu pohľady do rôznych častí záhrady. Použité materiály sú: betón, sklo, drevo a oceľ. Steny i strop sú betónové a podlaha je drevená. Členenie jednotlivých podlahových dosiek zodpovedá doskám debnenia odtlačených do betónového stropu. Sklenené priečky, rámy a kovania sú maximálne subtílne. V kúpeľni, sprchách, WC a vstupnej hale sú navrhnuté betón-epoxidové stierky, ktoré sa dobre udržujú a sú vodotesné.
foto: Benedikt Markel
Osvetlenie interiéru domu je navrhnuté prevažne nepriamo z ník lemujúcich vstavaný nábytok. Priame osvetlenie je použité v priestoroch kuchyne a jedálne. Pracovné stoly a lôžka sú osvetlené stolnými lampami. Hlavné rozvody elektroinštalácií sú vedené v podlahe. Vypínače a zásuvky sú prednostne umiestňované na nábytok alebo do podlahy z dôvodu použitia pohľadového betónu na stenách.
foto: Benedikt Markel
foto: Pavel Pszczolka
foto: Benedikt Markel
Subtílnosť presklenia pri pohľade z vonku je dosiahnutá zrezaním stien a stropu do úzkej hrany. Cez dva z výbežkov je možné prejsť do záhrady, ostatné majú úzke vertikálne vetracie časti. Okrem presklených čelných stien sú všetky ostatné obvodové múry plné a neobsahujú ďalšíe okenné otvory.
foto: Radka Jankova
Konštrukčný detail. Subtílnosť presklenia pri pohľade z vonku je dosiahnutá zrezaním stien a stropu do úzkej hrany.
foto: Pavel Pszczolka
foto: Pavel Pszczolka
Fasáda zatiaľ chýba a je otázkou, či bude dokončená. Polyuretánový nástrek tepelnej izolácie s reflexným nástrekom je momentálne vonkajšou viditeľnou vrstvou. Plášť domu bol pôvodne navrhnutý z lesklej pokovenej fólie.
Reflexný povrch tepelnej izolácie
Rozložená axonometria
Autorské skice
Dom bol v tomto roku nominovaný na Mies Van Der Rohe Award.
zdroj: archinfo.sk, podklady: Petr Hajek Architekti, autor titulnej fotografie: Benedikt Markel
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti