Nebezpečný zlozvyk stojí šoférov tisíce eur. Expert radí, ako sa mu bezpečne vyhnúť a ušetriť

  • Oprava prevodovky sa pohybuje v tisíckach eur
  • Bežné preskakovanie prevodov ti ju poškodí
  • Tieto praktiky môžu byť nebezpečné, existujú lepšie spôsoby
prevodovka
Ilustračný obrázok Canva
  • Oprava prevodovky sa pohybuje v tisíckach eur
  • Bežné preskakovanie prevodov ti ju poškodí
  • Tieto praktiky môžu byť nebezpečné, existujú lepšie spôsoby

Skúsení vodiči často využívajú techniku preskakovania prevodov na optimalizáciu spotreby paliva alebo efektívnejšie brzdenie motorom. Táto prax, hoci ponúka flexibilitu pri ovládaní vozidla s manuálnou prevodovkou, so sebou prináša aj určité riziká.

Na to, ako správne preskakovať prevody sa pozrel Jason Fenske z Engineering Explained. Na video poukázal portál Autoviny

Nebezpečenstvo „zadretia“ motora

Najväčším nebezpečenstvom pri preskakovaní prevodov je narušenie stability vozidla. Neopatrné preradenie môže spôsobiť trhnutie auta alebo dokonca zablokovanie kolies, čo je obzvlášť riskantné pri dynamickej jazde, najmä u vozidiel s pohonom zadných kolies. Preto je nevyhnutné, aby vodiči pristupovali k tejto technike s maximálnou opatrnosťou a uvedomovali si potenciálne riziká.

Zachovanie otáčok motora v bezpečnom rozsahu je dôležitým faktorom úspešného preskakovania prevodov. Drastické podradenie pri vysokej rýchlosti môže viesť k pretočeniu motora s katastrofálnymi následkami, ako je zadretie alebo poškodenie ventilov a piestov. Menej fatálne, ale stále nie bezpečné, je zaradenie príliš vysokého prevodu pri nízkej rýchlosti. To môže spôsobiť podtočenie alebo zhasnutie motora.

Hoci skúsení vodiči zvyčajne zvládajú túto techniku bez problémov, je dôležité, aby si každý uvedomil jej náročnosť a potenciálne riziká. Preskakovanie prevodov môže byť užitočným nástrojom v rukách zručného vodiča, no vyžaduje si značnú mieru skúseností a opatrnosti pri jeho využívaní.

Podľa Jasona Fenskeho je kľúčom k bezpečnému preskakovaniu prevodov citlivá manipulácia so spojkou a precízne ovládanie otáčok motora. V porovnaní s postupným radením si táto technika vyžaduje dve veci: pri priraďovaní je nutné dlhšie počkať na to, než otáčky klesnú. Pri podraďovaní je naopak ideálne použiť medziplyn. Správne vykonávanie týchto postupov minimalizuje zaťaženie prevodovky a znižuje tým riziko poškodenia.

Najčastejšie chyby pri automate

Chyby sa však môžu stať aj v prípade automatickej prevodovky, ktorá sa stáva štandardom stále viac a viac. Prvou z najčastejších chýb pri manipulácii s „automatom“ je preraďovanie do neutrálu pri jazde dole kopcom. Týmto postupom sa snažia vodiči ušetriť palivo. V skutočnosti tým však riskujú poškodenie prevodovky, informuje portál autotechna.sk.

Čo sa totiž deje s autom? Ak vodič preradí do „N-ka“ preruší sa tým prívod oleja. To vyúsťuje do toho, že prevodovka nemá správne mazanie a tým sa rýchlejšie opotrebuje. Týmto krokom taktiež vodič stráca plnú kontrolu nad vozidlom, teda že v prípade potreby nemôže rýchlo stlačiť brzdový pedál ani pridať. 

Radenie do neutrálu je taktiež obľúbené ak vodič musí stáť na križovatke. Vo výsledku sa týmto neušetrí takmer žiadne palivo a naopak, motorista skôr o peniaze príde, keďže sa prevodovka rýchlo opotrebuje. Taktiež sa môže stať, že keď naskočí na semafore zelená, zabudneš zaradiť do režimu jazdy. 

Vážna porucha prevodovky

Vodiči robia častú chybu aj pri preskakovaní prevodov, konkrétne pri radení z D do R. Chyba nastáva, ak vodič pri tomto radení nezastaví auto. Zmena z D do R a naopak by mala vždy prebiehať až vtedy, keď vozidlo úplne zastaví. Rýchla zmena z režimu jazdy do spiatočky totiž môže tak isto spôsobiť poruchu. 

Závažnú poruchu na prevodovke si môžeš spraviť aj pri radení do parkovacieho módu. Rovnako je nutné pred radení úplne zastaviť auto.

Ako informuje autotechna.sk, keď dávaš páku do parkovacieho režimu, v prevodovke sa aktivuje západka. Tá zapadne do ozubeného kolesa. No ak sa pokúsiš zaradiť do P ešte pred tým, ako úplne zastavíš, ozubené koleso sa stále točí, čo môže zlomiť západku. Našťastie, pri nových autách toto nehrozí, pretože radenie do parkovacie režimu neumožňujú. Pozor na túto chybu by si mali dať teda majitelia starších modelov. 

Je nutné dodať, že opravy prevodoviek nie sú vôbec lacná záležitosť. Priemerne sa pohybujú až v tisíckach eur. Preto ak sa chceš vyhnúť finančnej strate, je lepšie zaobchádzať s prevodovkou opatrne a podľa toho, ako by sa malo. 

Zdroje: Autoviny, Youtube/@EngineeringExplained, autotechna.sk

Najnovšie videá

Trendové videá