Neboj sa robiť veci, ktoré ťa desia
- Najťažšia časť v živote zakladateľa startupu nemá nič spoločné s investormi, personálom, vývojom produktov, trhom či ďalšími tisíc problémami, ktorým čelí. Je to rovnaké ako keď umelec, spisovateľ či študent čelí nejakej ťažkej skúške. Najťažšími sú práve tie kroky, ktoré vedú k obrovským zmenám, konfrontáciám, hrozbám, možno až k nebezpečenstvu totálnej katastrofy.
- Najťažšia časť v živote zakladateľa startupu nemá nič spoločné s investormi, personálom, vývojom produktov, trhom či ďalšími tisíc problémami, ktorým čelí. Je to rovnaké ako keď umelec, spisovateľ či študent čelí nejakej ťažkej skúške. Najťažšími sú práve tie kroky, ktoré vedú k obrovským zmenám, konfrontáciám, hrozbám, možno až k nebezpečenstvu totálnej katastrofy.
Existujú stovky ľudí, ktorí zakladajú spoločnosti ako na bežiacom páse – vymyslia skvelé meno, kúpia doménu „.io“ a vzápätí si zmenia bio na sociálnej sieti na „zakladateľ“. Paradoxne, títo „rádoby“ podnikatelia sú práve tí, ktorí to nezvládnu. Rýchlokvasené podnikateľské nápady bez plánu, rozmyslenia a analýzy stroskotajú veľmi rýchlo.
A to celé stojí a padá len na ich nasadení a rozvoji podnikania. Iste, možno začnú pracovať na svojom produkte, alebo hľadajú tím ľudí, alebo robia mnohé z aktivít ktoré znejú tak, že prospievajú budovaniu spoločnosti, no v skutočnosti to je úplný opak a nikdy nebudú mať chuť robiť niečo zmysluplnejšie.
foto: entrepreneur.com
Čo je teda ťažké? Ktoré sú to tie ťažké, desivé veci a prečo je riešenie týchto vecí signálom úspechu podniku? Tvrdé oriešky podnikania sú práve tie, s ktorými prichádzajú veľké množstvá rizík.
Pre príklad si predstav že stojíš na javisku pred desiatkami ľudí a máš hovoriť o sebe a tvojom podnikaní, ale máš trému, zajakávaš sa a vlastne ani nevieš o čom hovoríš. Po tom faile si zaplatíš mentora, ktorý ti s tým pomôže a ty sa naozaj zlepšíš. Ak si nečelil tejto výzve, a neurobil by si pre to niečo, stali by sa tri veci:
- stratíš rešpekt publika a potenciálnych klientov
- strácaš sebadôveru, sebaúctu a strácaš všetku šancu na ich znovuobjavenie
- vyhorí tvoj vzťah s usporiadateľom podujatia, ktorí v teba verili
foto: shutterstock.com
Desivé, tvrdé a ťažké veci a výzvy, sú tie, ktorými uskutočníš ich re-definíciu veľkými alebo malými spôsobmi.
Keď si podnikateľ, a tvoj biznis je postavený do okamihu, kedy si pripravený prevziať ho na plný úväzok s tým vedomím, že ti poklesne príjem a na chvíľu stratíš zaužívaný životný štýl a istotu – stojíš pred krokom, ktorý ťa predefinuje.
Predefinuje teba ako podnikateľa na full time a zároveň tento krok predefinuje samotné podnikanie na seriózny podnik.
Alebo ďalší príklad desivého kroku: Rozhodneš sa pre zmenu svojho produktu, ktorý by to mohol posunúť na vyššiu úroveň. Vsádzať na istotu ti nikdy nepomôže v raste alebo v zlepšovaní. Rob riskantné kroky, ktorých sa bojíš, vždy ťa niečo naučia a nanovo definujú oblasť tvojho podnikania.
Existujú stovky ľudí, ktorí zakladajú spoločnosti ako na bežiacom páse – vymyslia skvelé meno, kúpia doménu „.io“ a vzápätí si zmenia bio na sociálnej sieti na „zakladateľ“. Paradoxne, títo „rádoby“ podnikatelia sú práve tí, ktorí to nezvládnu. Rýchlokvasené podnikateľské nápady bez plánu, rozmyslenia a analýzy stroskotajú veľmi rýchlo.
A to celé stojí a padá len na ich nasadení a rozvoji podnikania. Iste, možno začnú pracovať na svojom produkte, alebo hľadajú tím ľudí, alebo robia mnohé z aktivít ktoré znejú tak, že prospievajú budovaniu spoločnosti, no v skutočnosti to je úplný opak a nikdy nebudú mať chuť robiť niečo zmysluplnejšie.
Čo je teda ťažké? Ktoré sú to tie ťažké, desivé veci a prečo je riešenie týchto vecí signálom úspechu podniku? Tvrdé oriešky podnikania sú práve tie, s ktorými prichádzajú veľké množstvá rizík.
Pre príklad si predstav že stojíš na javisku pred desiatkami ľudí a máš hovoriť o sebe a tvojom podnikaní, ale máš trému, zajakávaš sa a vlastne ani nevieš o čom hovoríš. Po tom faile si zaplatíš mentora, ktorý ti s tým pomôže a ty sa naozaj zlepšíš. Ak si nečelil tejto výzve, a neurobil by si pre to niečo, stali by sa tri veci:
stratíš rešpekt publika a potenciálnych klientov
strácaš sebadôveru, sebaúctu a strácaš všetku šancu na ich znovuobjavenie
vyhorí tvoj vzťah s usporiadateľom podujatia, ktorí v teba verili
Desivé, tvrdé a ťažké veci a výzvy, sú tie, ktorými uskutočníš ich re-definíciu veľkými alebo malými spôsobmi.
Keď si podnikateľ, a tvoj biznis je postavený do okamihu, kedy si pripravený prevziať ho na plný úväzok s tým vedomím, že ti poklesne príjem a na chvíľu stratíš zaužívaný životný štýl a istotu – stojíš pred krokom, ktorý ťa predefinuje.
Predefinuje teba ako podnikateľa na full time a zároveň tento krok predefinuje samotné podnikanie na seriózny podnik.
Alebo ďalší príklad desivého kroku: Rozhodneš sa pre zmenu svojho produktu, ktorý by to mohol posunúť na vyššiu úroveň. Vsádzať na istotu ti nikdy nepomôže v raste alebo v zlepšovaní. Rob riskantné kroky, ktorých sa bojíš, vždy ťa niečo naučia a nanovo definujú oblasť tvojho podnikania.
foto: tnwcdn.com
Keď sa postavíš riskantným výzvam, dokazuje to o tebe, že to myslíš naozaj vážne a že veríš v svoj produkt a v seba samého, naozaj sa ti to oplatí. Keby to všetci hrali na istotu a vyhýbali sa zmenám a riskom, asi by sme nepozerali Netflix na iPadoch alebo by sme nepoužívali aplikácie v telefónoch s dotykovým displejom.
Keď sa postavíš riskantným výzvam, dokazuje to o tebe, že to myslíš naozaj vážne a že veríš v svoj produkt a v seba samého, naozaj sa ti to oplatí. Keby to všetci hrali na istotu a vyhýbali sa zmenám a riskom, asi by sme nepozerali Netflix na iPadoch alebo by sme nepoužívali aplikácie v telefónoch s dotykovým displejom.
zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotografie: iliketowastemytime.com
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti