Nečakané vlastnosti, s ktorými na pohovore zaboduješ. Odborník upozorňuje, na čo zabúdame

  • Vzdelanie a prax nesmú chýbať v žiadnom životopise
  • Toto sú vlastnosti, na ktoré Slováci často zabúdajú
pohovor
Ilustračný obrázok Unsplash/Edmond Dantès
  • Vzdelanie a prax nesmú chýbať v žiadnom životopise
  • Toto sú vlastnosti, na ktoré Slováci často zabúdajú

Mäkké zručnosti, ako napríklad schopnosť komunikovať, sú pre zamestnávateľov pri prijímaní nových pracovníkov čoraz dôležitejšie. Napriek tomu uchádzači o prácu v životopisoch uvádzajú najmä vzdelanie a prax, teda tvrdé zručnosti. Potvrdil to aj pracovný portál Profesia, podľa ktorého z desiatky najčastejších požiadaviek firiem patrí až šesť medzi mäkké zručnosti.

Upozornili, že uchádzači o prácu týmto zručnostiam nevenujú dostatočnú pozornosť. „Životopisy sú výrazne orientované len na posledné pracovné skúsenosti, vzdelanie a tvrdé zručnosti. CV a dokonca ani motivačné listy často neposkytujú súvislosti, vďaka ktorým by personalisti mohli zistiť o ľuďoch viac,“ dodal riaditeľ komunikácie pracovného portálu Martin Menšík.

Rozvíjať mäkké zručnosti podľa odborníkov nie je možné bez osobnostného rastu a sebazdokonaľovania sa. K tomu môžu prispieť napríklad životné, pracovné či partnerské skúsenosti.

Okrem samoštúdia odporúčajú aj interaktívne kurzy so spätnou väzbou a s možnosťou praktických cvičení rôznych zručností, ako je napríklad riešenie konfliktov, časový manažment alebo schopnosť pracovať a rozhodovať sa pod tlakom.

„Tvrdé zručnosti pomôžu človeku prácu získať, ale mäkké zručnosti mu ju pomôžu udržať a najmä kariérne rásť. Rozhoduje o tom napríklad schopnosť fungovať ako tímový hráč alebo viesť tím, spôsob, akým človek rieši krízové situácie, ale aj to, ako pristupuje k druhým ľuďom,“ doplnil Roman Kučera z Maxin’s Group s tým, že sa od toho odvíja proklientsky prístup či vzťahy s kolegami.

Mäkké zručnosti podľa neho súvisia s emocionálnou inteligenciou. „Zaujímavé je, že ak má človek dobré mäkké zručnosti, skôr sa naučí tvrdé, ale naopak to nefunguje,“ dodal.

Zabodovať je jednoduché

Zvyčajne to býva tak, že ku koncu pohovoru sa väčšina zamestnávateľov pýta, či máš nejaké otázky o spoločnosti alebo samotnej práci. Ak povieš nie, ako to robí veľká časť uchádzačov, môžeš premrhať množstvo príležitostí, ako napríklad urobiť dobrý dojem na zamestnávateľa, zistiť, či je táto práca pre teba vhodná, alebo vieš využiť tento moment na vysvetlenie, prečo si pre danú pozíciu tým najlepším kandidátom.

Keď využiješ túto príležitosť, ukážeš zamestnávateľovi, že si potrpíš na detaily, chceš presne vedieť, do čoho ideš, zaujíma ťa organizácia alebo firma, do ktorej sa hlásiš, si sebavedomý a nebojíš sa presadiť v správnej chvíli. Daj si ale pozor na to, aby si mal otázky vopred pripravené a nič ťa nemohlo vyviesť z miery.

Kandidát by sa mal podľa Petry Bobekovej, ktorá pracuje ako HR manažérka zaručene vopred pripraviť. Mal by si načítať informácie o spoločnosti, naštudovať si web spoločnosti, prípadne aj ďalšie zdroje informácií.

Dnes už všetci fungujeme na sociálnych sieťach a na sieti LinkedIn majú svoje profily aj firmy, ktoré pravidelne pridávajú rôzny obsah. Aj to kandidátovi veľa napovie o spoločnosti, hovorí odborníčka. 

Pred tým, ako prídeš na pohovor, je dobré ešte raz si pozrieť inzerát, kde boli uvedené požiadavky a kritériá na uchádzača.

Na konci pohovoru by mal mať kandidát jasnú predstavu o pozícii, o náplni práce, o očakávaniach manažéra a o firemnej kultúre spoločnosti. Mal by odchádzať s pocitom – ‚Tu si viem/neviem predstaviť pracovať‘, vysvetľuje HR manažérka.

Ako uchádzač by si sa mal pýtať, prečo je daná pozícia voľná, či ide o novú rolu v tíme alebo ide o náhradu namiesto odchádzajúceho zamestnanca, a takisto sa môžeš spýtať, prečo bývalý zamestnanec odišiel.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Trendové videá