Nechali zabehnutú prácu. Otvorili si kaviareň, ktorá je najdrahšia v meste, no stojí za to
- Lívia a Miroslav zahodili strach a pochybnosti okolo rozbehu vlastného biznisu
- Nechali stabilné zamestnanie a v Bytči pri Žiline vytvorili projekt, ktorý boduje
- Lívia a Miroslav zahodili strach a pochybnosti okolo rozbehu vlastného biznisu
- Nechali stabilné zamestnanie a v Bytči pri Žiline vytvorili projekt, ktorý boduje
Miroslav Polko a Lívia Mináriková tvoria mladý pár z Bytče, ktorý sa rozhodol ísť cestou vlastného podnikania. Miroslav nechal dobre rozbehnutú kariéru pre švajčiarsku firmu, v ktorej pracoval dlhých 12 rokov. Lívia zase nechala prácu fakturantky v Žiline.
„Rozhodli sme sa začať pre ľudí robiť niečo, čo nám ide najlepšie, ja sa hrám s dizajnom a Lívia vymýšľa ponuku, rôzne sezónne vychytávky, zdokonaľuje servis a zabezpečuje plynulý chod kaviarne,“ objasňujú pre Startitup.
Dnes si plnia svoj podnikateľský sen vďaka projektu Base Camp, Coffee & Beer. K vlastnej kaviarni sa pritom dostali celkom nečakane. „Jedného dňa za mnou prišla Lívia a povedala, videl si, Vitalko je na prenájom. A bolo hotovo.“
Vitalko bola malá kaviareň v krásnej pasáži starého mesta. Išlo o historickú budovu, výnimočnú najmä vďaka svojim tehlovým múrom. Podnikavý pár sa preto chopil príležitosti a ujal sa priestorov, ktoré začali svojpomocne búrať, spravovať a prispôsobovať ich obrazu.
Miroslav v tom čase definitívne odišiel z práce, takže mal aj dosť času sa stavbe venovať od rána do večera. Lívia si zase zobrala na starosť záplavu byrokracie, ktorú od nich vyžadovali úrady.
Spoločne si dali za cieľ spojiť unikátny dizajn kaviarne s kvalitnou ponukou. Vedeli, že chcú vo svojom podniku preferovať slovenských remeselných výrobcov a lokálnych dodávateľov či poskytovať oveľa priateľskejší prístup než konkurencia. To boli základné piliere ich filozofie.
Pozornosť si zaslúži interiér aj exteriér kaviarne. Je totižto vyskladaný z nábytku, ktorý skončil na smetisku alebo tam smeroval. Mladý pár každý kúsok retro nábytku precízne upravil.
Vďaka tomu vznikla v priestoroch Base Camp neopísateľná atmosféra s vôňou dreva, oldschoolu a druhej šance. Neoddeliteľnou súčasťou ich priestorov je aj veľké množstvo kníh, ktoré zozbierali od množstva darcov.
„Náklady na prevádzku sa vyšplhali na päťmiestnu sumu. Veľa sme si dokázali urobiť svojpomocne, to, čo sme ušetrili na zrenovovanom zariadení, sme vrazili napríklad do profi kávovaru. Bolo jasné, že keď si má zákazník užiť svoju kávu, má to byť vaša vlajková loď, musí to byť bomba, a každá bomba niečo stojí,“ hovorí Miroslav.
Zakladateľ Base Campu priznáva, že jeho projektu veľmi pomohol aj tím stojaci za značkou Be:café z Rajca, ktorý podniku nielen dodáva kávu, ale sám aj praží a zabezpečuje všetko od produktu až k technike.
Miroslav konštatuje, že všetko by išlo oveľa ťažšie, nebyť daru jeho starej mamy Amálky, vďaka ktorému má podnik top vybavenie.
„Čo sa týka návratnosti financií, čakali sme ju do jedného či dvoch rokov, no doba je taká, aká je.“
Spája komunity
Samostatnou kategóriou je aj ponuka Base Campu, ktorá je na pomery malého mesta v Žilinskom kraji pomerne netypická. Predsa len, v Bytči mesiac čo mesiac nepribúdajú nové „hipsterské“ kaviarne, ako je tomu v Bratislave či Trnave.
„Dokázali sme spojiť všetky generácie a skupiny ľudí, ktorí nemali predtým veľkú možnosť nájsť svoje obľúbené pokojné miesto na oddych s kamošmi pri káve alebo dobrom pive. Nikdy pred tým sme to však nerobili, takže medzery určite máme, ľudia však oceňujú, že sa snažíme a vieme ich mnohokrát len tak potešiť. Možno práve tým sa líšime od konkurencie,“ hovorí Miroslav.
Podľa Miroslava je jedným z najnáročnejších aspektov podnikania v gastre vyhovieť zákazníkovi. Priznáva, že ho celkom trápi skutočnosť, že 99 % pozitívnych ohlasov je niekedy málo oproti 1 % tých negatívnych.
„Každý by chcel mať všetkých celkom spokojných, ale to sa asi nedá. Dôležité je nenastaviť si latku na začiatok príliš vysoko. Menej je niekedy viac, je lepšie sa zlepšovať ako zhoršovať.“
Majiteľ kaviarne zároveň konštatuje, že na Slovensku už nie je potrebné o zákazníkov bojovať, čo možno najnižšou cenou. „My sme v našom meste asi najdrahší, ale funguje to, pokiaľ dáš ľudom priestor, kde sa cítia dobre, super personál a kvalitný produkt, vedia to oceniť.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Čo sa týka bestsellerov, tie sú v Base Campe jednoznačné. Na prvom mieste je cappucino, z ktorého je podľa Miroslava veľa ľudí jednoducho hotových. Srdcia zákazníkov si však získali aj remeselné limonády od slovenských Mana Roots či remeselné pivo Berhet, ktoré varia chlapci z Bardejova.
„Náš letný sobotňajší grill bol vypredaný skôr, ako sa začal, a samozrejme, nemôžeme zabudnúť na Vlčie Sirupy, nenahraditeľný základ obľúbených studených či horúcich limonád. No a v neposlednom rade čapovaná dvanástka od Pilsner Urquell zo špeciálneho nostalgického kohúta,“ hovorí Miroslav.
Base Camp, v preklade základňa, žne svoj úspech momentálne len v rámci Žilinského kraja, no Miroslav sa nebráni ani expanzii.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
A akú radu by dalo duo podnikateľov všetkým mladým ľuďom na Slovensku, ktorí by chceli rozbehnúť vlastný biznis? „Choďte do toho, strach a pochybnosti tu vždy boli a budú, no keď to máš v hlave a vieš, čo chceš, minimálne sa v tom nájdeš. Ja som tiež dlho váhal, ale našiel som Líviu, ktorá to celé dotvorila, a teraz som naozaj šťastný. Držíme každému palce! Vidíme sa na Základni,“ dodáva Miroslav.
Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný v marci 2021.
Zdroj: Base Camp