Nehoda lietadla v Južnej Kórei: Preživšia opísala kolíziu s vtákmi. Otázky budí podvozok

  • Hlavnými podozrivými z nehody lietadla sú operence, zrážku s nimi mala hlásiť aj preživšia
  • Nejasnosti tiež budí podvozok lietadla
kórea nehoda
TASR/AP, Ahn Young-joon
  • Hlavnými podozrivými z nehody lietadla sú operence, zrážku s nimi mala hlásiť aj preživšia
  • Nejasnosti tiež budí podvozok lietadla

V nedeľu došlo k havárii lietadla na letisku Muan v Južnej Kórei. Išlo o let 2216 z Bangkoku do Muanu, pričom na palube bolo 181 ľudí. Z trosiek vytiahli len dvoch preživších – muža a ženu, obaja pritom mali byť členmi posádky.

Úrady v krajine zatiaľ potvrdili 176 obetí a neočakávajú, že je šanca nájsť v troskách živú osobu. Ide tak o jednu z najsmrteľnejších nehôd v Južnej Kórei za posledné desaťročia.

Kolízia s vtákmi alebo zlé počasie

Hasiči na mieste nehody naznačili, že za haváriou lietadla môže stáť kolízia s vtákmi alebo zlé počasie. Podľa denníka The Guardian mala o zrážke s vtákmi hovoriť aj preživšia potom, ako ju z lietadla zachránili. Zranenia oboch preživších by nemali byť kritické.

Piloti lietadla dostali od kontrolnej veže varovanie pred výskytom vtákov. Kvôli operencom nariadil pracovník letovej prevádzky pilotom, aby pristávali z opačnej strany, čo posádka lietadla nakoniec urobila. Varovanie dostala posádka o 8.57 hodine, o minútu neskôr hlásil pilot problémy so slovami „mayday, mayday“. O 9.00 hod. sa pilot pokúsil pristáť, o 9.03 havaroval. Lietadlo pritom vybočilo z pristávacej dráhy a narazilo do múru. Následne stroj zachvátil ničivý požiar.

Denník pripomína, že letisko má najvyšší počet zaznamenaných incidentov s vtákmi zo všetkých letísk v Južnej Kórei. Medzi rokmi 2019 až augustom 2024 zaznamenali 10 takýchto incidentov. Veľký výskyt vtákov na letisku Muan je dôsledkom jeho polohy v blízkosti polí a pobrežia.

Tieto incidenty však zachytili iba malé percento letov – 0,09 %, no kolízia vtákov s motorom lietadla môže byť fatálna. Obyčajný káčer s hmotnosťou 900 g, ktorý sa zrazí s lietadlom letiacim rýchlosťou 370 km/h, môže údajne generovať nárazovú silu 4,8 tony.

Počet stretov vtákov s lietadlami sa v posledných rokoch zvyšuje, čo podľa niektorých môže byť dôsledkom klimatickej zmeny. Letiská sa snažia s týmto problémom bojovať monitorovaním výskytu operencov a testuje sa aj umelá inteligencia.

Nejasnosti okolo podvozku

Svedkovia na zemi v čase nehody počuli výbuch a mali vidieť aj plamene v okolí motora.

„Videl som lietadlo klesať a myslel som si, že sa chystá pristáť, keď som zbadal záblesk svetla,“ uviedol 70-ročný Kim Yong-cheo. „Potom sa ozvala hlasná rana, po ktorej nasledoval dym vo vzduchu, a potom som počul sériu výbuchov,“ dodal.

Videozáznamy, ktoré sa objavili v médiách v Južnej Kórei, zachytávajú explóziu, prípadne oheň v jednom z motorov, čo naznačuje kolíziu s vtákmi.

Bývalý bezpečnostný inšpektor amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) však pre CNN povedal, že je ešte príliš skoro na špekulácie. Americké médiá si zas všimli, že lietadlo nemalo vysunutý podvozok.

Fakt, že lietadlo mohlo mať problémy s podvozkom, potvrdili aj úrady z Južnej Kórey.

„Je trochu nejasné, či sa podvozok pri pristátí zrútil alebo nie, alebo či nebol vôbec vysunutý. Toto je skutočne vážny problém, na ktorý sa budú vyšetrovatelia zjavne veľmi zameriavať,“ uviedol pre CNN odborník na letectvo Geoffrey Thomas, ktorý je editorom Airline News.

Ak nebol podvozok vôbec vysunutý, mohlo by to byť jednou z príčin, prečo bola nehoda taká fatálna.

Viac však vyšetrovateľom napovedia čierne skrinky – podľa správ sa už obe podarilo z vraku lietadla vytiahnuť.

Typ lietadla aj letecká spoločnosť Jeju Air, ktorej lietadlo patrilo, majú pritom výbornú povesť, čo sa týka údržby lietadiel a bezpečnosti.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: The Guardian , CNN, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá