Nehody vozidiel od Tesly nie sú ojedinelé. Aj v prípade zlyhania autopilota je na vine vždy vodič
- Autopilot Tesly je oficiálne len na úrovni 2 autonómneho riadenia
- Nikdy by si tak nemal púšťať ruky z volantu a už vôbec nie spúšťať oči z vozovky
- Regulácie EÚ na podobné správanie myslia a na automobilky sú oveľa prísnejšie
- Autopilot Tesly je oficiálne len na úrovni 2 autonómneho riadenia
- Nikdy by si tak nemal púšťať ruky z volantu a už vôbec nie spúšťať oči z vozovky
- Regulácie EÚ na podobné správanie myslia a na automobilky sú oveľa prísnejšie
Na technológiách pre autonómne riadenie dnes pracujú prakticky všetky automobilky. Americká Tesla je s jeho vývojom najďalej, alebo je aspoň najodvážnejšia v tom, čo zákazníkom a vodičom počas jazdy dovolí.
Každá nehoda Tesly, aká sa v máji stala aj na slovenských cestách, kedy Model S zmietol stojace vozidlo údržby diaľnic, preto vyvoláva rovnaké otázky: „Venoval sa vodič plne riadeniu? Nebol zapnutý autopilot, ktorý v kľúčovom okamihu zlyhal?“
Nebezpečná zábavka, ktorá do Európy nesmie
Moderné vozidlá sú plné asistentov, ktoré dokážu vodiča od niektorých aktivít odbremeniť, alebo mu ich aspoň uľahčiť. Legislatíva často používa 5 úrovní, podľa toho, akým stupňom automatizácie auto disponuje.
Level 1 napríklad znamená obyčajný tempomat, Level 2 adaptívny tempomat a schopnosť udržovať auto v jazdných pruhoch vďaka kamerám a Level 3 už dokáže aj sám zastaviť a opäť akcelerovať napríklad v nekonečných mestských dopravných zápchach, ako informuje synopsys.com.
To všetko by ťa v dnešných autách už nemalo prekvapiť, keďže tieto technológie ponúkajú aj autá hlboko pod 30-tisíc eur. Zaujímavejšie to začína byť na zvyšných dvoch úrovniach.
Level 4 totiž dokáže sám reagovať na ostatné vozidlá, meniť pruhy podľa potreby, pripájať sa na diaľnicu či dokonca zastaviť a pohnúť sa podľa toho, či na semaforoch svieti červená alebo zelená. V „päťke“ už dokonca auto ani nemá volant či pedále, takže so zásahom človeka do jazdy sa ani nepočíta.
Hoci Tesla dokáže svoj autopilot propagovať naozaj výborne, oficiálne je stále len na úrovni Levelu 2 a manuál Modelu S navyše neodporúča jeho používanie v meste.
A tu prichádza stret s realitou. Väčšina YouTube videí autopilot Tesly ukazuje na širokej americkej diaľnici s viacerými pruhmi, kde funguje relatívne obstojne. Čo však kľukaté horské serpentíny, európske jednosmerky a cesty plné výtlkov či obmedzení? Tam by svoju bezpečnosť počítaču prenechal len úplný blázon.
Na internete si však aj tak mohol vidieť množstvo videí, kedy si vodič dokonca presadol na iné sedadlo, za volantom spal alebo čokoľvek iné.
Európska únia sa preto rozhodla zasiahnuť a nariadenie UN/ECE R79 napríklad jasne stanovuje, na aký čas môže vodič volant pustiť, alebo ako veľmi môže auto zatáčať, kým sa autopilot deaktivuje (v zásade tak nezvládne žiadne ostrejšie zákruty). Autopilot v EÚ teda dokáže menej, než v USA a to je aj dôvod, prečo európske automobilky podobné technológie zatiaľ vyvíjajú na pozadí, a neponúkajú ich priamo zákazníkom.
Kritici tiež možno pripomenú, že kým Tesle kauzy a články o nehodách pri ktorých mohlo úradovať nedokonalé autonómne riadenie, právnici Mercedesu, Audi alebo BMW by podobne sladký spánok nemali.
Volant musíš držať aj s autopilotom
Nie je teda pravdou, že iné automobilky podobné technológie nemajú. Len si nemôžu dovoliť ponúknuť ich na trh, kým nie sú úplne odladené.
Príkladom za všetky môže byť nedávna nehoda Modelu 3 v Kalifornii, pri ktorej 5. mája zomrel Steven Hendrickson, informuje The Byte.
Vyšetrovanie nehodu stále prebieha, no médiá už zistili, že Hendrickson sa na svojom Tik Toku pravidelne chválil videami, kde autopilot skúša bez toho, aby držal volant sám. Píše o tom napríklad NYPost.
Je teda možno len otázkou času, kedy prísnejšia regulácia čaká aj USA.
Zdroje: Fontech, synopsys.com, tesla.com, TheByte, NYPost