Nemci si obľúbili slovenskú parenicu, Britom učarovala slivovica. Naši dodávatelia bodujú s výrobkami vo svete
- Slovenskí dodávatelia sa v zahraničí presadzujú čoraz viac
- Od roku 2016 exportovali do sveta tovar za významné sumy
- Slovenskí dodávatelia sa v zahraničí presadzujú čoraz viac
- Od roku 2016 exportovali do sveta tovar za významné sumy
Kvalitné slovenské potraviny sa každým rokom výraznejšie presadzujú v zahraničí. Vďačia za to aj veľkým reťazcom, stačí sa pozrieť na čísla.
Za predošlých 8 rokov sprostredkoval Lidl domácim dodávateľom export v hodnote viac ako polmiliardy eur v nákupných cenách. V obchodnom roku 2023 zaviezli slovenskí potravinári do zahraničných diskontov výrobky v rekordnej hodnote 93,5 milióna eur. Ide teda o takmer 2 % z celkového ročného exportu agropotravinárskych výrobkov zo Slovenska.
„Možnosť vyviezť výrobky do zahraničia majú všetci dodávatelia, ktorí spĺňajú naše prísne kvalitatívne požiadavky, majú dostatočné kapacity a sú cenovo konkurencieschopní. My takéto výrobky odprezentujeme na našich medzinárodných stretnutiach a je už na rozhodnutí nákupu v danej krajine, či sa rozhodne pre spoluprácu,“ povedala Justyna Siekanko, konateľka Lidl Slovenská republika pre rezort nákupu.
Dodala: „Slovensko je veľmi silné v produkcii mliečnych a mäsových výrobkov, rastlinných nátierok a tofu, cukroviniek, papierových výrobkov či alkoholických nápojov. Tieto a mnohé ďalšie výrobky majú v Európe veľmi dobré meno.“
Možnosť dodávať svoje výrobky na zahraničné trhy využili v roku 2023 desiatky firiem spod Tatier. Ich produkty sa objavili na pultoch diskontov v 27 krajinách.
Zákazníci v Rakúsku či Bulharsku si môžu zakúpiť napríklad slovenskú Marlenku, v Škandinávii šúľance, v Lotyšsku a Nemecku parenicu, vo Veľkej Británii a Lotyšsku slivovicu a v Srbsku či Litve syr nivového typu.
„Do zahraničia vyvážame vyše 40 % produkcie našich syrov, či už typu camembert alebo Niva. Na trhu s mliečnymi výrobkami panuje tvrdá konkurencia a jedinou možnosťou, ako sa presadiť, je skutočne ich vysoká kvalita. S Lidl spolupracujeme už od jeho vstupu na slovenský trh. Náš pôvodný objem spolupráce sme v priebehu rokov niekoľkokrát znásobili aj vďaka exportným aktivitám tohto reťazca,“ uviedol Ján Husák, obchodný riaditeľ a člen predstavenstva Tatranskej mliekarne.
„Aktuálne vyvážame zemiaky, cibuľu, mrkvu, petržlen a cesnak do Maďarska a Česka. Naše produkty dokonca dokážeme predať aj na náročných trhoch západnej Európy,“ povedal Jozef Zruban, obchodný riaditeľ spoločnosti Zeleninárska.
Záujem o lokálne potraviny aj na domácom trhu
Nedávny prieskum agentúry 2muse pre Zväz obchodu potvrdil, že slovenskí spotrebitelia preferujú predovšetkým domáce potraviny. V tomto duchu sa vyjadrilo až 76 % respondentov. Okrem slovenskej produkcie dôverujeme aj výrobkom z Česka a Nemecka.
A práve dodávatelia z týchto troch krajín sú dlhodobo na čele rebríčka Lidl Slovenská republika podľa hodnoty dodaného tovaru. Na prvom mieste boli aj v roku 2023 Slováci pred Nemcami a Čechmi.
„Poradie krajín, z ktorých nakupujeme najviac potravín, sa už roky nemení. Zväčšuje sa však náskok slovenských dodávateľov pred nemeckými a českými. Kým hodnota slovenských potravín narástla v roku 2023 o tri percentá, v prípade iných krajín, naopak, klesla. Tešíme sa z pozitívneho vývoja v prospech slovenských dodávateľov a naším cieľom je naďalej posilňovať našu spoluprácu s domácimi potravinármi,“ povedala Justyna Siekanko, konateľka Lidl Slovenská republika pre rezort nákupu.
V roku 2023 mali slovenské výrobky vyše 35-percentný podiel na celkovej hodnote potravín dodaných pre tento diskont. Medziročne išlo o nárast viac ako 70 miliónov eur. Ide pritom o nákupné ceny bez DPH a marže predajcu a teda sumu, ktorú dodávatelia dostanú na svoje účty.
A čo hovoria na spoluprácu s diskontom samotní dodávatelia?
„Aj na impulz Lidla sme investovali do novej prevádzky baliarne koreňovej zeleniny. Hlavne vďaka tejto investícii a spolupráci s lokálnymi zákazníkmi sa nám podarilo rozšíriť produkciu mrkvy, petržlenu a zeleru na Slovensku, pričom postupne smerujeme k úplnej sebestačnosti,“ povedal Juraj Mačaj, predseda predstavenstva Zeleninárska.
V podobnom duchu sa vyjadrila aj marketingová riaditeľka pekárenskej spoločnosti Dobrota, Andrea Želiezková: „Najmä vďaka stabilnému partnerovi, akým Lidl pre nás je, vieme realizovať projekty zamerané na inováciu pekárenskej výroby či strojového parku a spoločne realizovať vývoj, na ktorom aktívne pracujeme.“
Na záver treba konštatovať, že práve zvyšovanie podielu slovenských potravín na pultoch veľkých obchodných reťazcov má značný význam pre ekonomiku, spoločnosť, no aj životné prostredie.
Táto stratégia nie je len o podpore domácej ekonomiky, ale aj o zabezpečení potravinovej bezpečnosti, zlepšení kvality života občanov a posilnení ekologickej a ekonomickej udržateľnosti.
Zdroje: Lidl, 2muse