Nemecko je vzorom pre zvyšok sveta. Je na čele budúcnosti ekologického cestovania

  • Nemecko spúšťa trať, na ktorej budú do konca roka premávať výlučne vlaky na vodíkový pohon
  • Rovnaké vlaky si mohli vyskúšať aj Slováci
Na snímke je zachytený modrý Vodíkový vlak Coradia iLint
alstom.com
  • Nemecko spúšťa trať, na ktorej budú do konca roka premávať výlučne vlaky na vodíkový pohon
  • Rovnaké vlaky si mohli vyskúšať aj Slováci

Budúcnosť ekologického cestovania možno práve dorazila, informuje CNN.

Nemecko od stredy spúšťa prvú železničnú trať, na ktorej budú premávať výlučne vlaky na vodíkový pohon. Štrnásť vodíkových vlakov Nemci aj turisti nájdu na trati v Dolnom Sasku. Budú jazdiť na tratiach medzi mestami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude.

Vodíkové vlaky nahradia dieselové

Ide o výsledok dohody v hodnote 93 miliónov eur, ktorú uzavrela štátna dcérska spoločnosť Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LVNG). Je vlastníkom železnice so spoločnosťou Alstom, ktorá konštruuje vlaky Coradia iLint.

Súčasťou projektu je aj Železničná a dopravná spoločnosť Elbe-Weser, ktorá bude vlaky prevádzkovať, a plynárenská a strojárska spoločnosť Linde.

Nové a ekologické vlaky postupne nahradia 15 dieselových vlakov, ktoré na trase premávali doteraz. V stredu má premiéru prvých päť vodíkových vozidiel. Do konca roka vystriedajú dieselové vlaky úplne.

Vyskúšať si ich mohli aj Slováci

Možnosť vyskúšať si tieto vlaky mali aj Slováci. V máji dorazil prvý komerčne používaný vodíkový vlak aj k nám.

Spoločnosť Alstom aj minister hospodárstva Richard Sulík, ktorý podporuje vodíkovú budúcnosť našej krajiny, už vtedy hovorili, že vidia šancu, že by tieto alebo podobné súpravy premávali po slovenských železniciach.

https://www.instagram.com/p/CdyJjeJKfcL/

Tieto vlaky totiž nájdeme na tratiach, ktoré nie sú elektrifikované. Na nich dnes na Slovensku premávajú len neekologické dieselové lokomotívy, informuje portál Fontech.

Vodíkový vlak je vďaka absencii mohutných akumulátorov aj výrazne ľahší (približne 17 ton na nápravu), čím podlieza maximálny 22-tonový limit našich železníc a šetrí životnosť koľajových zvrškov.

Batériové vlaky sa dnes pohybujú aj na násobkoch maximálneho limitu, čo ich často automaticky vyrádza z regionálnych tratí, ktoré sú v horšom stave.

Dojazd plne natankovaného vodíkového vlaku dosahuje až 1 000 km.

Počas dvojdňovej prezentačnej jazdy, keď k nám vlak prichádzal z Českej republiky, to však bolo málo.

Ako vtedy uviedla ZSSK na svojom Facebooku, na Slovensku ešte vodíkové plničky pre vlaky nemáme, po väčšinu trasy súpravu ťahali klasické lokomotívy.

https://www.facebook.com/ZSSK.sk/posts/10159106316568440

Bez emisií a hluku

CNN uvádza, že jeden kilogram vodíkového paliva dokáže urobiť to isté, čo približne 4,5 kilogramu nafty.

Vlaky, na ktoré stavilo Nemecko, sú bezemisné a nehlučné. Z ich výfukových plynov vychádza len para a kondenzovaná voda, informuje spoločnosť Alstom.

Ako sme spomínali, vodíkové vlaky majú dojazd tisíc kilometrov, čo v praxi v Bremervörde v Dolnom Sasku znamená, že na jednu nádrž môžu po sieti jazdiť celý deň. Na trase už bola zriadená aj vodíková čerpacia stanica.

Ich maximálna rýchlosť je 140 kilometrov za hodinu.

Na snímke je zachytený modrý Vodíkový vlak Coradia iLint
zdroj: alstom.com

„Mobilita bez emisií je jedným z najdôležitejších cieľov pre zabezpečenie udržateľnej budúcnosti,“ uviedol vo vyhlásení Henri Poupart-Lafarge, ktorý je generálnym riaditeľom spoločnosti Alstom.

Spoločnosť LVNG uvádza, že hľadali alternatívu k dieselovým motorom od roku 2012. Napokon v roku 2018 spustila spoločnosť Alstom dvojročnú skúšobnú prevádzku ich vlakov.

Nemecko má dnes na svojich neelektrifikovaných tratiach stále približne 4-tisíc dieselových vlakov.

Súprava Coradia iLint bola testovaná aj v Rakúsku, Poľsku, Švédsku a Holandsku.

Na snímke je interiér vodíkového vlaku Coradia iLint
zdroj: Fontech

Prezident Dolného Saska Stephan Weil označil túto novinku za „vzor pre zvyšok sveta“ a „míľnik na ceste ku klimatickej neutralite v sektore dopravy“.

Použitím vodíka vyrobeného pomocou obnoviteľnej energie ušetria vlaky 1,6 milióna litrov nafty ročne. Vodík sa v súčasnosti vyrába ako vedľajší produkt pri chemických procesoch, ale nemecká špeciálna plynárenská spoločnosť Linde ho plánuje do troch rokov vyrábať lokálne len s využitím obnoviteľnej energie.

Nemecko chce vodíkové vlaky dostať do viacerých častí krajiny. Pre metropolitnú oblasť Frankfurt nad Mohanom bolo objednaných 27 súprav. Taliani si objednali šesť týchto vlakov a Francúzi dvanásť.

Čítajte viac z kategórie: Cestovanie

Zdroje: CNN, Fontech, FB/ZSSK, Alstom, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá