Nemecko sa vzbúrilo: Ak prejde návrh EÚ, od 1. 1. 2025 pôjdu všetky dieslové auta „do šrotu“
- Od januára 2025 začne EÚ potláčať naftové autá
- Zmena metodiky spôsobí neúspech v emisných testoch
- Ani autá s normami Euro 5 a Euro 6 už nebudú stačiť
- Od januára 2025 začne EÚ potláčať naftové autá
- Zmena metodiky spôsobí neúspech v emisných testoch
- Ani autá s normami Euro 5 a Euro 6 už nebudú stačiť
Elektrifikácia vozidiel je dnes celosvetovým trendom a na európskych cestách pribúdajú elektromobily a plug-in hybridy. V Nemecku však vzniká osobitná situácia. Nedávno sa objavila správa, že miestni obyvatelia strácajú záujem o elektromobily, čo sa prejavuje prudkým poklesom predaja.
Navyše situáciu vyhrotili vyjadrenia ministra dopravy Volkera Wissinga, ktoré vyvolali veľký ohlas v médiách po celej Európe aj v automobilovom priemysle. Portál Tagesschau informoval o kontroverzných slovách ministra.
Tvrdá kritika
Volker Wissing, nemecký minister dopravy, tvrdo kritizoval Európsku komisiu za plánovanie nových opatrení na kontrolu znečistenia. V liste adresovanom predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen upozornil, že tieto opatrenia by mohli zasiahnuť viac ako osem miliónov starších dieselových áut v Nemecku.
Wissing tiež poukázal na to, že na nemeckých cestách je 4,3 milióna vozidiel s dieselovými motormi spĺňajúcimi normu Euro 5. Ďalších 3,9 milióna áut s motormi spĺňajúcimi prvotnú verziu normy Euro 6. Na celoeurópskej úrovni by sa to dotklo viac ako 50 miliónov dieselových vozidiel normy Euro 5 a 6. To predstavuje 48,6 % zo všetkých 105 miliónov áut.
Zdôraznil, že nejde len o vplyv na automobilový priemysel, ale hlavne o vplyv na vodičov, ktorí si tieto autá kúpili a používajú ich podľa platných predpisov. Wissing žiada Európsku komisiu o vysvetlenie systému testovania škodlivín pri registrácii áut.
Zmena metodiky
Podľa štúdie vypracovanej pre nemecké ministerstvo dopravy nie je možné, aby staršie dieselové vozidlá splnili nové emisné kritériá. Starší testovací cyklus NEDC zahrňuje simuláciu jazdy po studenom štarte a zahŕňa zahrievaciu fázu motora, pričom emisné limity sa uplatňujú ako priemer na vzdialenosť 11 kilometrov.
Nové pravidlá by mohli viesť k tomu, že tieto autá by museli prejsť testami RDE v reálnych podmienkach namiesto súčasných laboratórnych testov. Tento retroaktívny prístup by narušil dlhoročný princíp, že vozidlo musí spĺňať len pravidlá platné v čase jeho uvedenia na trh.
Do tejto diskusie vstúpil aj nemecký autoklub ADAC, ktorý žiada Európsku úniu o objasnenie situácie a zdôrazňuje, že staršie vozidlá boli pri uvedení do prevádzky riadne homologizované. ADAC považuje spätné zmeny v meraní emisií za legislatívne neprijateľné.
Zavádzajúce vyhlásenia
Európska komisia reagovala na obvinenia nemeckého ministra dopravy, uviedol portál Rematec. Komisár EÚ pre vnútorný trh Thierry Breton napísal Volkerovi Wissingovi. Ubezpečil ho, že Brusel nemá v úmysle spätne meniť emisné normy. Slová ministra dopravy označil za zavádzajúce.
Komisia zdôraznila, že nechce prijímať opatrenia negatívne ovplyvňujúce občanov EÚ. Tí si kúpili vozidlá podľa platných pravidiel. Brusel nechce ohroziť ich investície.
Komisia tiež vyhlásila, že nemá v pláne zvyšovať administratívnu záťaž pre výrobcov automobilov.
Najviac dovezených áut
V júli tohto roka bolo na Slovensko dovezených 5589 osobných áut zo zahraničia, väčšina z nich bola ojazdená. Tento počet je najvyšší za posledných 16 mesiacov. Medziročne počet dovezených áut vzrástol o 383 vozidiel, v porovnaní s júnom 2024 ide o nárast o 546 áut. Informovala o tom v piatok spoločnosť Aures Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto a Mototechna, odvolávajúc sa na oficiálne štatistiky Ministerstva vnútra SR.
„Aj napriek vrcholu letných prázdnin, keď veľa ľudí dovolenkuje pri mori, individuálne dovozy jazdených áut lámu rekordy. Medziročne je to nárast o takmer 400 vozidiel a v porovnaní s júnom 2024 dokonca o vyše 500,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka Aures Holdings.
Najviac vozidiel sa v júli doviezlo do Bratislavského kraja, kde bolo zaznamenaných 1075 dovezených áut. V Banskobystrickom kraji to bolo 562 áut, čo je takmer polovica v porovnaní s Bratislavským krajom.
Topolová odporúča pri kúpe ojazdených áut zo zahraničia dôkladne preveriť všetky dostupné informácie o vozidle. „Kúpa a dovoz auta spoza hraníc nemusia byť vždy výhodné a bezproblémové. Pri jazdených autách z tuzemska je jednoduchšie overiť ich históriu a technický stav,“ dodala.
Zdroje: Tagesschau, ADAC, Rematec, TASR