Nemecký priemysel čelí ďalšiemu problému: Známe automobilky zvažujú presun výroby do USA

  • Trump chystá nové clá na európske autá, ktoré by mohli stáť Volkswagen miliardy
  • Audi a Porsche zvažujú presun výroby do USA
audi problémy
Freepik/Unsplash/Mattia Righetti
  • Trump chystá nové clá na európske autá, ktoré by mohli stáť Volkswagen miliardy
  • Audi a Porsche zvažujú presun výroby do USA

Novozvolený americký prezident Donald Trump môže nemeckému autopriemyslu poriadne zavariť. Dovozné clá v USA, ktoré chce na autá z Európy zaviesť, by znamenali pre obľúbený Volkswagen miliardové náklady, ktoré si v ťažkých časoch automobilka nemôže dovoliť, informuje Forbes.cz.

Audi a Porsche v problémoch

Vo wolfburskej centrále sa hovorí o tom, že by automobilka začala vyrábať v Spojených štátoch, hoci Volkswagen už v USA vyrába. Avšak clá by znamenali problém pre značky ako Audi a Porsche, ktoré si obľúbili ľudia po celom svete. Hlavne Porsche si teraz obyvatelia USA zamilovali a sú ich najsilnejším trhom na svete.

Ak by sa clá skutočne zaviedli, pre Porsche a Audi by to neveštilo nič dobré, len obrovské zvýšenie nákladov a prípadná strata konkurencieschopnosti.

Pre tieto aspekty skupina zvažuje, že by obe značky začali vyrábať aj v Spojených štátoch, píše nemecký denník Handelsblatt. Volkswagen situáciu zatiaľ neokomentoval, keďže podľa denníka finálne rozhodnutie nepadlo. Na výber je viacero scenárov.

Strata konkurencieschopnosti a potenciálny pokles predaja

Ako uvádza Forbes, najpravdepodobnejšie pôjde o továreň Volkswagen v Chattanooge v americkom štáte Tennessee, ktorá disponuje kapacitou na rozšírenie. Uvažujú tiež o využití továrne na e-pickupy, ktoré má Volkswagen vyrábať pod retro značkou Scout v Južnej Karolíne. Napriek rozličným scenárom nie je ani jedna situácia ideálna.

Dovozné clá by v prípade zavedenia spôsobili nárast cien vozidiel značiek Audi a Porsche na americkom trhu, čím by mohli stratiť svoju konkurencieschopnosť oproti výrobcom, ktorí už v USA vyrábajú. Volkswagen preto musí zvážiť, či sa mu oplatí investovať do nových výrobných liniek, alebo bude musieť čeliť potenciálnemu poklesu predaja.

Audi sa v USA prepadli predaje o viac ako desatinu

Situácia v automobilovom priemysle je už aj tak komplikovaná. Automobilky sa snažia preorientovať na výrobu elektromobilov, čo predstavuje veľké investičné náklady. Ak by do tohto scenára vstúpili nové dovozné clá, Volkswagen by sa mohol ocitnúť v ešte horšej pozícii.

Automobilkám zostáva si počkať na prípadné clá na dovoz vozidiel z Európy do USA, hoci Volkswagenu by to mohlo naozaj uškodiť.

Audi A6
zdroj: Unsplash/Martin Katler

Na americkom trhu sa chce presadiť podstatne viac, ako tomu bolo doteraz. Zameranie sa na Severnú Ameriku má navyše pomôcť spoločnosti vyrovnať poklesy v Číne, kde čelí silnej konkurencii domácich výrobcov elektrických vozidiel.

Audi sa za minulý rok prepadli predaje v USA o viac ako desatinu. Továreň spoločnosti v Mexiku, odkiaľ dováža svoje vozidlá do sveta, by tiež mohli zasiahnuť prípadné nové vysoké clá. 

BMW a Mercedes môžu byť pokojní

Konkurenčné nemecké automobilky tento problém nemusia riešiť. V ich centrálach hlásia, že sa vlani predalo na americkom trhu 366-tisíc vozidiel Mercedesu, pričom žiadanejšie bolo BMW (cez 480-tisíc kusov). BMW a Mercedes už dlhodobo vyrábajú svoje modely v USA, čím sa vyhli riziku dovozných ciel.

Aj z tohto dôvodu je téma presunutia výroby Audi a Porsche citlivá pre Volkswagen, ktorý len nedávno riešil problémy so zamestnancami. Prípadné investície do nových výrobných kapacít v USA by mohli znamenať nové pracovné miesta, ale zároveň by si vyžiadali obrovské finančné náklady.

Zostáva tak už len počkať, ako dopadnú spolkové voľby a či sa po nich nutné reformy naozaj uskutočnia. Ak sa clá skutočne zavedú, Volkswagen bude musieť rýchlo reagovať a prispôsobiť svoju stratégiu tak, aby minimalizoval straty a zachoval si silné postavenie na americkom trhu.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Forbes.cz, Handelsblatt

Najnovšie videá

Trendové videá