Neriskuj pokutu za nesplnenie „zimnej povinnosti“. Stačí prejsť hranice a vezmú ti až 11-tisíc eur

  • Zimné pneumatiky v Rakúsku nie sú len odporúčaním, ale povinnosťou
  • Pri nehode na letných gumách môžeš zaplatiť až 11-tisíc eur
kalamita, sneh, počasie, zimná povinnosť, pneumatiky
Ilustračné foto TASR/Ján Krošlák
  • Zimné pneumatiky v Rakúsku nie sú len odporúčaním, ale povinnosťou
  • Pri nehode na letných gumách môžeš zaplatiť až 11-tisíc eur

Rakúsko zaviedlo prísne pravidlá pre zimnú výbavu áut. Policajti na hraniciach aj na cestách pozorne kontrolujú pneumatiky všetkých vozidiel. Za nedodržanie predpisov hrozia vodičom vysoké pokuty.

Zimné pneumatiky predstavujú povinnú výbavu pre každého vodiča, ktorý chce cestovať po rakúskych cestách. Ako informuje portál Topspeed.sk, táto požiadavka platí pre osobné aj nákladné vozidlá. Ak cestuješ autom napríklad na vianočné trhy v Rakúsku, nemal by si túto povinnosť ignorovať a pred cestou by si mal skontrolovať stav svojich pneumatík.

Rakúske predpisy

Rakúski policajti začali kontrolovať zimnú výbavu na cestách. Vodiči osobných áut a dodávok do 3,5 tony musia používať zimné pneumatiky od začiatku novembra až do polovice apríla budúceho roka. Kontroly prebiehajú najmä počas zhoršeného počasia.

Sneh, ľad alebo kašovitá vozovka vyžadujú zimné pneumatiky na všetkých kolesách. Vodiči nesmú podceňovať ani mokré cesty pri nízkych teplotách. Náhla zmena počasia môže spôsobiť námrazu, preto treba sledovať meteorologické predpovede.

Rakúske predpisy určujú presnú hĺbku dezénu pneumatík. Pri radiálnych pneumatikách musí dosahovať minimálne 4 milimetre, pri diagonálnych až 5 milimetrov. Nedodržanie týchto pravidiel prináša vodičom vysoké pokuty a možné problémy na cestách.

Pokuta až 10 000 eur

Rakúske úrady trestajú jazdu bez zimných pneumatík v zimnom období pokutou 100 eur. Polícia má právo okamžite zastaviť vozidlo s nevhodnou výbavou. Pri ohrození ostatných účastníkov premávky môže pokuta vystúpiť až na 10 000 eur.

Nehoda na letných pneumatikách prináša vodičom vážne následky. Vodič musí dokázať, že by k nehode došlo aj so zimnou výbavou. Poisťovňa síce škodu uhradí, no môže žiadať od vinníka náhradu až do výšky 11 000 eur.

Havarijné poistenie nemusí pokryť škodu pri rýchlej jazde alebo používaní mobilu. Zranenie iných osôb môže viesť k trestnému stíhaniu. Preto poisťovne odporúčajú vodičom dodržiavať všetky bezpečnostné predpisy a používať správnu výbavu.

Rozdielne pravidlá pre zimné pneumatiky

Pravidlá pre zimné pneumatiky sa v Európe líšia. Každá krajina si určuje vlastné podmienky. Slovensko vyžaduje zimné pneumatiky na všetkých kolesách pri snehu, ľade alebo námraze. Toto nariadenie platí pre bežné osobné autá.

Zimné pneumatiky na vozidle v snehu.
zdroj: Unsplash/Christian Wiediger

Slovenské zákony stanovujú presnú hĺbku dezénu zimných pneumatík. Vodiči áut do 3 500 kg musia mať dezén hlboký minimálne 3 milimetre. Túto podmienku musia splniť všetky kolesá na vozidle.

Polícia kontroluje dodržiavanie týchto predpisov a udeľuje pokuty. Za jazdu bez zimných pneumatík v zimných podmienkach zaplatí vodič 50 eur na mieste. Pri správnom konaní sa pokuta zvýši na 100 eur.

Ktoré pneumatiky môžeš aj naďalej používať?

Ako sme ťa už pred časom informovali, nedávno sa rozšírili správy o úpravách pravidiel pre používanie zimných pneumatík na Slovensku. Ministerstvo vnútra SR však tieto správy na sociálnej sieti rázne vyvrátilo.

Naďalej platí, že vodiči môžu používať pneumatiky s označením M+S, M.S či M&S bez obáv. Zároveň apeluje na vodičov, aby sa pripravili na zimnú sezónu a skontrolovali vybavenie svojich vozidiel pre jazdu v náročných podmienkach, čím znížia riziko nehôd.

Aj rezort dopravy potvrdil, že sprísnené pravidlá týkajúce sa označovania zimných pneumatík platia výlučne pre výrobcov a nijako sa netýkajú spotrebiteľov.

„Predpisy o typovom schvaľovaní vozidiel a ich systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek stanovujú v prípade sprísnenia technických požiadaviek termín, odkedy výrobcovia musia plniť nové technické požiadavky a zároveň stanovujú, do kedy je možné tieto výrobky v prípade neplnenia nových technických požiadaviek uvádzať na trh,“ uviedol v tlačovej správe od spoločnosti Continental Ľubomír Moravčík, riaditeľ štátneho dopravného úradu.

Ako doplnil, „tieto termíny nemajú nič spoločné s používaním vozidiel a ich systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek, pokiaľ boli výrobcom uvedené na trh v správnom termíne“.

Ministerstvo vnútra na sociálnych sieťach zdôrazňuje, že pneumatiky s označením horského štítu a snehovej vločky (3PMSF) vodiči môžu naďalej používať. Tieto pneumatiky zvládajú jazdu v snehu a prešli testovaním na zimné podmienky.

Okrem nich vodiči môžu naďalej používať aj pneumatiky M+S, M.S alebo M&S, ktoré zlepšujú trakciu v blate či snehu, či už čerstvom alebo roztopenom.

„Dôležité je však uviesť, že symbol 3PMSF znamená, že pneumatika bola testovaná a spĺňa určité kritériá pre výkon na snehu. Informuje vodičov, že pneumatiky sú vhodné na zimné podmienky, pričom ich výkon v snehových podmienkach bol overený podľa stanovených štandardov,“ informuje rezort vnútra. 

Celoročné pneumatiky často nesú označenie M+S alebo symbol hory. Tieto pneumatiky spĺňajú podmienky pre celoročné použitie.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Topspeed.sk, Archív SIU, FB/Ministerstvo vnútra SR

Najnovšie videá

Trendové videá