Neštudoval, dnes riadi 78-miliónové impérium: „Keď niečo robím, niekto má stáť vedľa a učiť sa, aby to o 6 mesiacov robil za mňa“

  • MrBeast vybudoval multimiliónové impérium bez školy, len vďaka posadnutosti nápadmi
  • Teraz odhaľuje svoje biznis pravidlá, ktoré aplikuje aj v uličke supermarketu
MrBeast
Instagram/MrBeast
  • MrBeast vybudoval multimiliónové impérium bez školy, len vďaka posadnutosti nápadmi
  • Teraz odhaľuje svoje biznis pravidlá, ktoré aplikuje aj v uličke supermarketu

Jimmy Donaldson, známejší ako MrBeast, má jasno v tom, čo ho odlišuje. Nie je to len o YouTube, čokoláde, chudnutí či predaji – ide o spôsob myslenia, o posadnutosť detailom a schopnosť ísť do extrému, keď ide o cieľ. To, že jeho stratégia funguje, dokazuje aj skutočnosť, že hodnota jeho majetku je odhadovaná na 78 miliónov eur, uvádza Forbes.

Jeho cesta nezačala vo veľkom. Pochádzal z prostredia, kde sa o vysokú školu nebolo možné len tak oprieť. „Nemali sme peniaze na normálnu vysokú školu, tak som mal ísť na komunitnú, zadarmo. Ale mama vyrastala veľmi tradične. Celý život pracovala, bola v armáde, a keď v roku 2008 padol trh s nehnuteľnosťami, prišli sme o všetko. Stratila všetky úspory. Vyhlásili sme bankrot,“ spomína Jimmy otvorene v podcaste.

Pravidlo č. 1: Spáľ za sebou všetky mosty

Jeho mama sa preto snažila byť opatrná, najmä voči riziku. „Chcela len, aby jej dieťa malo prácu a nepokazilo si život. Bola paranoidná. Mala to v hlave nastavené tak, že ak nepôjdem na vysokú, zlyhá ako matka,“ opisuje. Pre ňu existovala len jedna cesta – škola alebo skaza.

Ale Jimmy mal iné plány. „Povedal som: buď budem youtuber, alebo skončím na ulici. A jej odpoveď bola: ale čo ak skončíš na ulici? Ja som jej na to len: je mi to jedno, budem youtuber,“ dodáva rozhodne.

V jej očiach bol neúspech synonymom pre nedokončené vzdelanie. Pre Jimmyho to však bola cesta, ako si zabezpečiť slobodu a naplniť svoj potenciál. „Keď som jej povedal, že nechcem ísť na školu, odpoveď bola: tak vypadni z domu. Nemôžem sa pozerať na to, ako si ničíš život,“ priznáva. Nemal však peniaze, aby sa odsťahoval, a tak pristúpil na kompromis. Aspoň navonok.

„Tá škola bola taká lacná, že to nebolo, že by na ňu vyhadzovala peniaze. Tak som povedal, že dobre, pôjdem na vysokú. Ale bola to lož. Nikdy som tam nechcel ísť.“

Do triedy naozaj na chvíľu chodil. Chcel si overiť, či nepreháňa. „Chodil som tam týždeň. Bolo to hrozné. Učiteľ len čítal z knihy. Povedal som si: veď si to môžem prečítať sám. Načo som tu?“ Podelil sa o tento pocit aj so spolužiakmi, ale reakcia bola jednoznačná: „Takto vyzerá vzdelávanie. Či sa ti to páči, alebo nie.“

 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa MrBeast (@mrbeast)

A tak sa rozhodol. Dal si šesťmesačný limit. Ak do pol roka nezarobí dosť na to, aby sa odsťahoval, skončil. Vedel, že keď mama zistí pravdu, vyhodí ho. „Nechcel som, aby bola smutná. Vedel som, že keď to zistí, bude z toho zdrvená,“ priznáva.

Každý deň ráno predstieral, že ide na prednášku. Sadol si však do starej dodávky Dodge Durango, ktorá mala najazdené tisíce kilometrov, a tam celé hodiny upravoval videá. Natáčal v noci. Domov sa vracal so slovami: „Škola bola fajn.“ A mama nemala podozrenie.

Týmto spôsobom fungoval celé mesiace, kým neprišiel zlom. Keď sa už blížil koniec jeho šesťmesačného obdobia, zarobil 20 000 dolárov. Vtedy sa priznal. „Povedal som jej: na školu som prestal chodiť. Prepadám. Našiel som si byt o dve ulice ďalej za 700 dolárov mesačne. Prepáč.“

Bola to riskantná stratégia, ale pre neho nevyhnutná. Nešlo o plán, išlo o osobnosť. „Nie je to stratégia. Som jednoducho posadnutý. Keby si mi povedal, že mám myslieť na sto rôznych vecí, nezvládol by som to. Ale ak by si mi povedal, že mám myslieť na jednu vec každý deň nasledujúcich desať rokov, s tým nemám problém,“ vysvetľuje svoj mindset.

Jeho hlava sa úplne ponorí do jediného cieľa. „Snívam o tom. Vstávam a myslím na to. Pracujem na tom, znova na to myslím, večer zaspávam s tou myšlienkou a na ďalší deň zasa. To je pre mňa prirodzené,“ opisuje.

Pravidlo č. 2: Choď do extrému – aj v čokoládovej uličke

Jimmy Donaldson nie je len youtuber. Je to fanatik do detailov a biznisu, ktorý rozumie tomu, čo predáva – až do posledného regálu v obchode. Okrem svojho známeho kanála stojí aj za značkou Feastables, ktorá vyrába čokolády. „Máme Feastables, je to čokoládová firma,“ hovorí len tak mimochodom, no v skutočnosti je to preňho veľká vášeň.

Jeho obľúbenou voľnočasovou aktivitou je chodenie po obchodnom dome Walmart. A to doslova. Keď mal prestup vo Washingtone D.C., namiesto toho, aby nasadol na ďalší let do Severnej Karolíny, otvoril Google Mapy, vyhľadal najbližšie Walmarty a rozhodol sa – prenajal si auto a navštívil 25 predajní počas jedného dňa. „Vyrazil som o desiatej ráno a domov som sa dostal až o deviatej večer,“ opisuje.

Prechádzal regály, upravoval produkty a sledoval konkurenciu. „Keď je niečo vypredané, idem dozadu a doplním to sám. Mám na to vendor licenciu,“ priznáva. Tá mu umožňuje vstúpiť do skladu predajne, naskenovať tovar a uložiť ho späť na policu. Práve túto výsadu využívajú aj giganti ako Coca-Cola.

Mnohým by sa mohlo zdať, že toto je pod úroveň niekoho s takým dosahom. On to však vidí inak. „Možno to nie je najlepší spôsob, ako využívať svoj čas. Ale je to pre mňa terapeutické. Milujem pozorovať produkty v regáloch, sledovať konkurenciu, kto si čo berie. Je to ako ten meme – chlapi nechodia na terapiu, oni radšej organizujú čokoládovú uličku vo Walmarte.“

Pravidlo č. 3: Pravidlo stovky

„Vaše prvé video nebude mať žiadne videnia. Bodka,“ hovorí Jimmy bez obalu. Každý, kto sa chce pustiť do YouTube alebo čohokoľvek kreatívneho, podľa neho potrebuje prejsť cez fázu opakovania a zlepšovania. „Urob sto videí a v každom sa pokús zlepšiť aspoň jednu vec. Až potom sa pýtaj na radu.“

Toto pravidlo nazýva Pravidlo stovky. Nie je to len o tvorbe, ale o prístupe. Zlepši intro, zvuk, kameru, thumbnail, to, ako hovoríš. Každý detail sa dá zlepšiť. „Neexistuje dokonalé video. Všetko sa dá spraviť lepšie – od farieb až po to, čo máš na sebe,“ tvrdí.

Vo svojich začiatkoch to mal rovnako. „Na svojom 100. videu som zverejnil štatistiky – mal som 730 odberateľov.“ Priznáva, že možno 150 z nich osobne vyžobral cez Xbox Live, keď hrával Call of Duty. Vtedy to nebolo o sláve, ale o neúnavnom skúšaní.

Jeho prvé videá a náhľady boli podľa vlastných slov otrasné. „Bol som hrozný v tvorbe thumbnailov. A to je super, lebo väčšina ľudí, keď im niečo nejde, to vzdá,“ hovorí.

Úspech podľa neho neprichádza cez presné rady. „Ľudia sa ma pýtajú na radu, ale často to ide jedným uchom dnu a druhým von. Tí, čo ma naozaj počúvnu, vedia zvýšiť príjem z 30-tisíc na 400-tisíc dolárov mesačne,“ čo predstavuje nárast zo zhruba 28-tisíc na vyše 370-tisíc eur. Problém však je, že väčšina ľudí to jednoducho neurobí.

Pravidlo č. 4: Tvrdá disciplína nahrádza inšpiráciu

Jimmy obdivuje systematickosť. Jedným z jeho vzorov je Jerry Seinfeld, ktorý si počas 45 rokov každé ráno vyhradí dve hodiny na písanie vtipov. „Každý deň si sadne a píše. A keď nepíše, aspoň nesmie robiť nič iné. Tak si sám vytvára tlak, ktorý ho prinúti písať,“ hovorí Jimmy s rešpektom. 

Za 45 rokov to znamená 30-tisíc hodín písania. MrBeast tvrdí, že práve takýto mindset je kľúčový. „Ľudia hovoria, že na zvládnutie niečoho treba 10-tisíc hodín. Podľa mňa je to len začiatok. Malo by to byť skôr 100-tisíc hodín,“ myslí si.

On sám nemá problém zavrieť sa do štúdia a sústrediť sa výlučne na prácu. „Zvyčajne máme na tabuli spísané všetky biznisy, prekážky a úlohy, ktoré nás brzdia. Napíšeme si 300 až 400 vecí a každý týždeň vyberieme, čomu sa venovať, čo treba posunúť,“ vysvetľuje svoj systém.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa MrBeast (@mrbeast)

Jeho dni sú naplánované na minútu presne – žiadne odkladanie. „Ak na mňa čaká desať ľudí, aby som urobil rozhodnutie, nemôže to byť vec piatkového popoludnia. Musí to byť hotové v pondelok o 9:01,“ hovorí.

Pravidlo č. 5: Virálne nápady vznikajú z jednoduchosti

Jimmy verí v silu nápadu. Aj preto súhlasí s výzvou vymyslieť virálny koncept s rozpočtom len 1 000 dolárov. S úsmevom poznamená, že hodnotiť bude rovnako on sám. „Je to ako ten meme s Obamom, ktorý si sám vešia medailu. Vy si môžete myslieť, že to nebude mať 100 miliónov videní, ale ja budem vedieť svoje.“

Namiesto drahých produkcií totiž všetko stojí na nápade. Pripomína video, kde strávil sedem dní zakopaný zaživa v rakve – výsledkom boli stovky miliónov videní. „Teoreticky som mohol ležať sedem dní vo vani a nikto by si to ani nevšimol. Ale keď ležíš v rakve desať metrov pod zemou a nad tebou je 20-tisíc kilogramov hliny, to je niečo iné,“ vysvetľuje. Náklady boli porovnateľné, ale dopad neporovnateľný.

„To je tá sila nápadu. S rovnakým množstvom času môžeš urobiť niečo totálne nudné alebo totálne virálne,“ hovorí a podčiarkuje, že aj obmedzený rozpočet môže priniesť obrovský dopad, ak je idea dostatočne zaujímavá.

Jimmy tvrdí, že dobrý nápad ti vie vrátiť 50-násobok investície. A práve preto na nich tak pedantne trvá. V rámci experimentu počas podcastu využil generátor náhodných slov. Padlo slovo „grandmother“ (babka). A reakcia bola okamžitá: „Urobil by som video, kde plním bucket list 100-ročnej babičke,“ hovorí bez zaváhania.

Keď padne ďalšie náhodné slovo – „kreslenie“ –, okamžite má pripravené nové nápady. Od nakreslenia najväčšieho obrazu sveta (ktoré by stálo viac než 10 000 dolárov) cez virálne TikTok videá, kde umelci kreslia krásnych ľudí zámerne škaredo, až po dizajnovanie nemocničného oddelenia pre deti z Make-A-Wish. Všetko by sa dalo urobiť lacno, ale efektívne.

„Aj keď nie si dobrý umelec, stačí sa naučiť. Staň sa dobrým,“ hovorí. Podľa neho nejde o peniaze, ale o silu idey. A keď ide do tuhého, má okolo seba kreatívny tím.

Pravidlo č. 6: Obklop sa ľuďmi, ktorí ťa nútia byť lepším

Hoci kedysi generoval všetky nápady sám, dnes má okolo seba skupinu ľudí, ktorí tvoria jeho kreatívny mozgový trust. „Keď naozaj potrebujem vyriešiť problém, zavolám im, zletia sa ku mne a sadneme si. Vieme vyriešiť čokoľvek,“ tvrdí.

Každý z nich má inú špecializáciu – jeden je génius na thumbnails, ďalší na názvy videí, jeden je podľa neho úplný blázon, ale s brilantnými nápadmi, a jeden tichý „snajper“, ktorý síce málo hovorí, ale keď niečo povie, trafí presne.

Tento systém prirovnáva k Pixar štýlu práce, ktorý obdivuje. „V Pixare majú denný feedback. Ukážu, na čom robia, a dostávajú priame reakcie. Nejde o to, že prvá verzia musí byť skvelá. Ide o to, že vezmeš niečo zlé a odstraňuješ to, čo nefunguje. A nakoniec zostane len to dobré.“

Pravidlo č. 7: Klonuj sa, neškoľ

Keď pred rokom rozprával na biznis konferencii pred miestnosťou plnou miliardárov, popísal im svoj princíp „klonovania“. Bol vtedy 25-ročný chalan obklopený ľuďmi dvakrát staršími a dvadsaťnásobne skúsenejšími. Napriek tomu si začali robiť poznámky.

„Keď ako zakladateľ musíš stále hasiť problémy, je to znak zlyhania systému,“ hovorí. Každý problém, ktorý riešiš, je zároveň príležitosť na to, aby si vytvoril niekoho, kto ho za teba vyrieši nabudúce.

„Nemal by som pracovať sám. Ak niečo robím, niekto má byť pri mne, učiť sa a za šesť mesiacov to robiť namiesto mňa. To je klonovanie.“

Rozlišuje však medzi školením a „klonmi“. Tí prví sú zamestnanci, tí druhí sú budúci lídri. „Niekoho, kto zarába 40 000 dolárov ročne, neprinútiš, aby ťa nasledoval 15 hodín denne. Ale klon áno. Bude s tebou bývať, cestovať, chápať každý aspekt firmy.“ Dnes má MrBeast takmer 500 zamestnancov, no jadro tvorí niekoľko „klonov“, ktorí poznajú každý detail jeho impéria.

I Survived The 5 Deadliest Places On Earth

„Čím viac rozumieš všetkému, čo sa deje v biznise, tým lepšie rozhodnutia vieš robiť. Čokoľvek zmeníš v jednej časti firmy, má dopad na zvyšok. A ak máš pri sebe človeka, ktorý toto všetko chápe, môže konať okamžite – bez zbytočného byrokratického cirkusu.“

MrBeast nevyhral tým, že by mal najlepšiu techniku, ideálne podmienky alebo tradičné vzdelanie. Vyhral preto, že bol posadnutý zlepšovaním a schopný ísť ďalej tam, kde iní skončili.

Jeho príbeh ukazuje, že úspech nie je o dokonalosti, ale o ochote robiť veci inak, vytrvalo a bez garancie, že to vôbec vyjde. A práve v tom tkvie jeho skutočné podnikateľské pravidlo číslo jeden.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: The Diary Of A CEO, Forbes, YouTube/MrBeast, My first Million

Najnovšie videá

Trendové videá