Nevhodný vianočný darček: Vieme, ako sa dá vrátiť dar, ktorý nechceš. Pozor na výnimky
- Vianoce prinášajú mnoho krásnych tradícií a medzi ne patria aj darčeky
- Prinášame tipy, ako sa dá vrátiť darček, ktorý nechceš
- Vianoce prinášajú mnoho krásnych tradícií a medzi ne patria aj darčeky
- Prinášame tipy, ako sa dá vrátiť darček, ktorý nechceš
S Vianocami sa spája množstvo nádherných tradícií a medzi ne neodmysliteľne patria aj darčeky. No aj keď to naši najbližší myslia dobre, môže sa stať, že si pod stromčekom nájdeme niečo, čo nám nevyhovuje, netreba a jednoducho si to možno z rôznych dôvodov nechceme nechať. V takom prípade netreba zúfať. Stačí počkať do prvého pracovného dňa po sviatkoch a darček sa môžeš vybrať vrátiť.
Ako na to? Samozrejme, rôzne produkty, zariadenia a mnoho iného môžeme do obchodu vrátiť, ak si ich kúpime chybné, nefunkčné, pokazené a podobne. Až na niektoré výnimky platí pri kúpe väčšiny produktov minimálna dvojročná záruka. Ak sa teda darček pokazí, dá sa jednoducho reklamovať. To ale vieme. Otázkou je, čo robiť, keď s darčekom nie je nič zlé, ale aj tak ho nechceme.
Nákup z e-shopov
V tomto má európska legislatíva jasno. Slováci majú ako členovia Európskej únie nárok pri online či telefonickom nákupe väčšiny tovarov nárok na odstúpenie od zmluvy. Ak tvoj predajca neponúka väčšiu časovú lehotu, tak to môžeš urobiť do 14 dní od kúpy produktu.
Znamená to, že s darčekom nemusí byť žiadny problém. Ak sa ti len nepáči, máš dva týždne, odkedy ti ho tvoj blízky kúpil, na to, aby si ho vrátil do obchodu. Ak koniec lehoty na odstúpenie od zmluvy pripadne na deň pracovného pokoja, lehota sa predlžuje do nasledujúceho pracovného dňa. Problém je v tom, že to svojmu blízkemu musíš oznámiť.
Pochopiteľne totiž potrebuješ totiž doklad o kúpe. Väčšina e-shopov pritom v súčasnosti posiela elektronické faktúry, a tak už nehrozí, že by sa stratil pokladničný blok a podobne. Rovnaké pravidlá platia aj pri nákupoch od podomových predajcov, nakoľko z právneho hľadiska ide o „zmluvu uzavretú na diaľku“ alebo „zmluvu uzatvorenú mimo prevádzkových priestorov“.
V niektorých krajinách Európskej únie dokonca pri týchto typoch nákupov platí až 30-dňová lehota na vrátenie. Na Slovensku však na to máme spomínaných 14 dní. Stačí sa prihlásiť na web predajcu a nájsť informácie o vrátení či reklamácii. Pri väčšine e-shopov si vytlačíš formulár, vyplníš ho a zabalený produkt pošleš poštou na adresu zverejnenú na webovej stránke obchodu.
Pozor na výnimky:
- Letenky a lístky na vlak, vstupenky na koncerty, hotelové rezervácie, rezervácie áut na prenájom a stravovacie služby na konkrétny deň. Pri týchto darčekoch si treba prečítať politiku konkrétnych predajcov.
- Tovar podliehajúci skaze, čiže napríklad potraviny alebo nápoje s krátkym dátumom spotreby.
- Tovar na objednávku či jasne určený jednej osobe, napríklad oblek na mieru.
- Tovar či služby s kolísavými cenami na svetových trhoch. Napríklad vykurovacie palivo pre domácnosti.
- Už poskytnuté služby ako upratovanie a podobne.
- Otvorené DVD či CD predávané v zapečatenom obale.
- Otvorené hygienické pomôcky predávané v zapečatenom obale.
Nákup v kamenných predajniach
Áno, darčeky môžeš vrátiť aj v prípade, že si si ich kúpil v kamennom obchode. Nie však vždy. Jednoducho záleží od toho, v akom obchode ti tvoj blízky darček kúpil. Žiadny slovenský zákon totiž kamenných predajniam neprikazuje akceptovať vrátenie tovaru bez dôvodu.
Mnohé z nich to však svojim zákazníkom ponúkajú a obzvlášť počas vianočných nákupov. Niekedy ide o 14-dňovú, inokedy aj o 30-dňovú lehotu. Treba sa buď informovať u predajcu, alebo na jeho webovej stránke. V tomto prípade však už vo väčšine potrebuješ aj fyzický pokladničný blok, a teda aj nádej, že ho tvoj blízky nezahodil.
Ak darček nechceš, radšej ho nepoužívaj, ideálne ani nevyberaj z pôvodného balenia a ponáhľaj sa s jeho vrátením.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Your Europe, SIU