Nevýhodným nákupom v Alze je koniec. Táto stránka ti ukáže, či platíš za predražený produkt
- Nie je zľava ako zľava. Niekedy obchody tesne pred vlnou zliav umelo navyšujú pôvodnej ceny, aby konečná zľava pôsobila výhodne
- „Hlídač Shopů“ ti zobrazí pôvodnú cenu produktu a jej vývoj v čase, takže vďaka nemu ľahko spoznáš, či nakupuješ so zľavou alebo nie
- Nie je zľava ako zľava. Niekedy obchody tesne pred vlnou zliav umelo navyšujú pôvodnej ceny, aby konečná zľava pôsobila výhodne
- „Hlídač Shopů“ ti zobrazí pôvodnú cenu produktu a jej vývoj v čase, takže vďaka nemu ľahko spoznáš, či nakupuješ so zľavou alebo nie
Aj tebe sa stalo, že si kúpil v zľave nejaký produkt a o pár dní alebo týždňov bola tá cena ešte nižšia, avšak bez zľavy? To je už minulosťou, pretože na Slovensku aj v Česku funguje prvý monitoring zľavových cien.
Tri české firmy sa spojili do jednej, aby vytvorili platformu pre ľudí, kde si môžu skontrolovať či nakupujú za zvýhodnené ceny alebo nie. Je totižto bežnou praxou, že ceny v „zľave“ sú častokrát cenami, ktoré sú navýšené a vôbec nepredstavujú zľavnený tovar. Drvivá väčšina ľudí pritom netuší, že bola takýmto spôsobom nalákaná a oklamaná.
„Hlídač Shopů je neziskový projekt, ktorého cieľom je chrániť spotrebiteľa pred vynaliezavosťou marketingových oddelení veľkých e-shopov. Viac ako dva roky monitorujeme vývoj cien, produktov na najväčších českých e-shopoch, vrátane uvádzanej zľavy a ‚pôvodnej ceny’, z ktorej bola zľava vypočítaná,“ píše sa na stránke webu.
Pod dohľadom majú aj slovenských gigantov
Organizácia už okrajovo pôsobí aj na Slovensku a monitoruje ceny e-shopov ako napríklad Alza.sk či Mall.sk. Spoločnosť nám prezradila, že do budúcna plánuje rozšíriť svoje pôsobenie.
„Zatiaľ sa zameriavame len na Českú republiku, ale už monitorujeme napríklad Alzu na Slovensku. Náš systém je dosť univerzálny, takže pridanie pár najväčších slovenských e-shopov by nemal byť problém,“ hovorí pre Startitup Jakub Balada.
Podľa ich slov veľké e-shopy manipulujú s cenami, a preto si už posvietili na český Mall, CZC a spoločnosť Alza. To, že veľké online obchody robia pochybné zľavy hovorí Balada aj pre Czechcrunch.
Veľakrát sa ceny menia hlavne pri akciách a výpredajoch Black Friday: „Minulý rok si títo internetoví obchodníci pomocou kúzlenia s pôvodnou cenou prifarbovali zľavy o zhruba desať percent.“
Ako to funguje v praxi?
Hlídač Shopů funguje na základe linku daného produktu, ktorý vložíš na ich stránku. Tá ti následne vyhodí predajnú cenu pred zľavou a tak môžeš vidieť, či bol daný produkt naozaj zľavnený alebo nie. Taktiež sa zobrazí vývoj ceny daného produktu v čase.
Pre príklad, vyskúšali sme porovnať cenu držiaku na monitor, ktorý sme na slovenskej Alze našli s avizovanou zľavou až 51 %. Pod zadaní linku na produkt do Hlídača Shopů sa ukázalo, že v skutočnosti ide o zľavu vo výške len 21 %.
Pozreli sme sa aj na zľavy na e-shope Mall.sk, kde sme našli multifunkčný hrniec, ktorý je tu ponúkaný so zľavou 72 % z pôvodnej ceny produktu. Český projekt však ukázal, že skutočná zľava je len vo výške 34 %.
Treba však spomenúť, že nie vždy ide výlučne o cielené klamanie zákazníka predajcom, niekedy možno hovoriť aj o chybe pri naceňovaní, ktorá sa pri veľkom množstve produktov môže objaviť.
V rámci tohto užitočného projektu jeho tvorcovia v roku 2020 vytvorili aj rozšírenie pre Safari, pridali 7 českých a 9 slovenských e-shopov a prešli na novú metodiku EÚ na výpočet reálnej zľavy. Okrem iného spustili aj prvú beta verziu prehľadu takzvaných top zliav.
Zavádzanie je bežné
Do samostatnej kategórie, ktorú treba spomenúť, patrí aj sviatok zliav Black Friday. Black Friday v roku 2020 bol na najväčších českých e-shopoch čo do počtu ponúkaných produktov a veľkosti reálnych zliav podobný tomu minuloročnému.
Zľavy sa podľa Jakuba Baladu z Hlídača Shopů, u tých najväčších e-shopov týkali väčšinou 1-2 % všetkého ponúkaného tovaru. To znamená približne 10 000 produktov. E-shopy väčšinou inzerujú „až 80 %“ zľavy, v priemere uvádzajú zľavy okolo 30 %, reálne zľavy sú ale len medzi 10 a 20 %.
Ešte pred rokom tvorcom projektu najväčšie e-shopy tvrdili, že nemôžu byť v období Black Friday jediné, ktoré neinzerujú až 80 % zľavy. Tvrdili, že zákazníci sú chtiví a lační po zľavách a že by ich poškodilo, keby ako jediní na trhu pre výpočet zľavy používali cenu, za ktorú tovar predávali pred akciou.
Tento status quo možno zhrnúť aktuálnym vyjadrením tlačovej hovorkyne Mall.cz pričom podobný komentár tvorcovia projektu dostali od ďalších oslovených e-shopov.
„Všetky zľavy na Mall.cz vytvárame z odporúčaných maloobchodných cien. Odporúčaná maloobchodná cena, teda tá, ktorá je uvedená pred zľavou, je vždy navrhnutá výrobcom alebo distribútorom pri uvedení každého nového produktu na trh. S touto metodikou pracujú aj ostatní obchodníci na trhu a výška zľavy je potom veľmi dobre porovnateľná.“
Aj keď proti trikom veľkých e-shopov nie je jednoduché bojovať, šikovný český projekt nám tento boj môže výrazne uľahčiť. Ak si ho chceš otestovať, stačí pár klikov a za pár sekúnd ho máš nainštalovaný vo svojom prehliadači. Ideš do toho?
Zdroje: Czechcrunch, Hlídač Shopů