Nezmyselne vysoký avizovaný poplatok, ktorý rozzúril Slovákov, najskôr klesne aj o 70 %

  • Nad zavedením ekologického koeficientu treba porozmýšľať, tvrdí Viskupič
  • Problém chce vyriešiť do začiatku platnosti zákona
Ilustračná foto
Ilustračná foto Unsplash/Sven Ciupka Unsplash/Precious Madubuike
  • Nad zavedením ekologického koeficientu treba porozmýšľať, tvrdí Viskupič
  • Problém chce vyriešiť do začiatku platnosti zákona

O tom, že sa od apríla bude meniť výška a aj výpočet registračných poplatkov, sme ťa informovali ešte začiatkom mesiaca. Následne sa spustila vlna kritiky od Slovákov, ktorí s touto zásadnou zmenou pre Slovensko razantne nesúhlasia.

Na obranu proti enormným poplatkom za staršie a výkonnejšie motorové vozidlá vznikla aj petícia, v ktorej Slováci žiadajú zrušenie zmeny výšky registračných poplatkov.

Ako informoval vo svojom blogu v denníku SME navrhovateľ zákona Marián Viskupič (SaS), doterajšie riešenie bolo formou majetkovej dane, „keď sa veľmi vysoký registračný poplatok pri nových vozidlách a mladších jazdenkách postupne znižoval s vekom vozidla. Pri starých vozidlách bol poplatok najmenší.“

„Tento formát, ktorý trestá ľudí a firmy za obstaranie nových vozidiel, majú len 2 krajiny EÚ – Malta a Slovensko. Tento spôsob výrazne preferuje dovoz a používanie starých vozidiel so všetkými negatívnymi dosahmi na životné prostredie, na starnutie vozového parku i na bezpečnosť vozidiel.“

Novou zmenou sa má zaviesť ekologický koeficient, ktorý práve zvýhodní vozidlá s nižším dopadom na životné prostredie. „Zmysel je v tom, že občania i firmy budú za svoje rozhodnutie kúpiť si ekologickejšie (novšie) vozidlo odmenení výrazne nižším poplatkom ako doteraz.“

„Platí však aj B, že pre staré, menej ekologické vozidlá príde k zvýšeniu registračných poplatkov,“ píše Marián Viskupič a ako sám dodáva, „to sa stalo kameňom úrazu.“

„Nie celá zmena je zlá. Celá zmena je veľmi pozitívna, stotisícom ľudí prinesie úsporu, ďalším desaťtisícom, povedzme, že nezmení ich platby, a nejakým skôr tisíckam alebo skôr jednotlivejším prípadom to stúpne,“ povedal Viskupič v rozhovore pre motoristický portál TOPSPEED.

Navrhovateľ novely zákona to vo svojom blogu pre denník SME spercentizoval. Uviedol, že 86 % ľudí pri registrácii vozidla zaplatí menej, ako platili doteraz, a 14 % ľudí zaplatí viac – „pokiaľ neprispôsobia správanie novým pravidlám,“ spresňuje Viskupič.

Napriek tomu, že návrh zákona je už schválený, Viskupič v rozhovore pre TOPSPEED taktiež povedal, že ak naozaj má táto zmena nejaký negatívny dopad, treba porozmýšľať, či zavedenie tohto ekologického koeficientu nie je až príliš vysoké. Viskupič to spomenul práve v súvislosti s výkonnejšími a staršími autami.

„Problém sa týka len relatívne malého počtu starých vysokovýkonných vozidiel. Rozumiem však, že do tejto kategórie spadá aj množstvo ľudí, pre ktorých sú staršie silné vozidlá (youngtimers) hobby a nechcú sa ich vzdať.“

„Tento problém vnímam a potvrdzujem, že ho potrebujeme do 1. 4. vyriešiť. Tieto vozidlá zaplatia viac ako podľa pôvodného spôsobu. Avšak nárast musí byť zmysluplný, nie v stovkách percent,“ prízvukuje Viskupič.

Advokát a zberateľ yougtimerov Jakub Berthoty, ktorý bol ďalším hosťom v rozhovore pre TOPSPEED, Viskupičovi oponoval, že, samozrejme, youngtimeri súhlasia s tým, že „treba podporiť ekonomiku a predaj nových áut, ale netreba diskriminovať žiadnu inú skupinu, netreba diskriminovať trh ojazdených áut a netreba pri podpore jedného trhu diskriminovať druhý, a myslím si, že treba znižovať emisie v prevádzke a mali by sme sa oveľa lepšie pozrieť na to, aké reálne emisie autá majú,“ prízvukoval advokát.

Šikana zo strany štátu

Portál Autoviny informoval, že počas minulého pôsobenia v opozícii predseda strany SaS Richard Sulík označil tento poplatok za určitú formu šikany zo strany štátu. Odvtedy a dodnes nedošlo k žiadnej zmene, ktorá by motoristom akokoľvek pomohla pri dovoze áut zo zahraničia.

Portál ďalej informuje, že práve táto strana (SaS) bola za to, aby sa okamžite poplatok zrušil. Vo videách, ktoré predseda strany v tom čase zverejňoval, sa zaviazal registračný poplatok zrušiť a navrhoval vrátenie späť pôvodného univerzálneho poplatku vo výške 33 eur.

„Motoristi sú pre štát významným platiteľom daní, napriek tomu ich štát šikanuje a zdiera, navymýšľal si množstvo rôznych pravidiel, poplatkov a iných buzerácií,“ povedal v roku 2016 predseda strany SaS Richard Sulík.

Zmena ešte stále nastať môže

Poslanci Národnej rady SR by mali rokovať o znížení správneho poplatku pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo. Ide o zníženie o 70 %, najviac však na hodnotu 33 eur.

S týmto návrhom prišli poslanci za OĽANO Peter Kremský, Milan Kuriak, Richard Vašečka, Peter Liba a Peter Vons.

Dôvodom zmeny je, že výška správneho poplatku je pri zápise vozidiel závislá od výkonu motora. V cene sa premieta viacero faktorov, ako napríklad emisie, stupeň záťaže na vozovku, a tým jej opotrebovanie, čoho dôsledky znáša potom štát pri opravách poškodených ciest.

Pri ďalšom predaji auta novému majiteľovi a zápise do evidencie vozidiel však už platba správneho poplatku podľa navrhovateľov nemá zmysel.

 „Vyššie pomenované faktory už boli zohľadnené vo výške správneho poplatku pri prvom zápise vozidla,“ uviedol odôvodnenie poslancov portál TOPSPEED.

Poslanci preto navrhli, aby sa poplatok výrazne znížil, ak sa mení len majiteľ a evidenčné číslo auta ostáva to isté. Odstraňuje sa tým aj celková administratíva a záťaž na úradníkov.

Ak táto zmena prejde, mala by sa vzťahovať na všetky osobné autá do 3,5 tony.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Redakcia, TOPSPEED, Autoviny, Richard Sulík, TASR, TOPSPEED, Denník SME

Najnovšie videá

Trendové videá