Nezmyselne vysoký avizovaný poplatok, ktorý rozzúril Slovákov, najskôr klesne aj o 70 %
- Nad zavedením ekologického koeficientu treba porozmýšľať, tvrdí Viskupič
- Problém chce vyriešiť do začiatku platnosti zákona
- Nad zavedením ekologického koeficientu treba porozmýšľať, tvrdí Viskupič
- Problém chce vyriešiť do začiatku platnosti zákona
O tom, že sa od apríla bude meniť výška a aj výpočet registračných poplatkov, sme ťa informovali ešte začiatkom mesiaca. Následne sa spustila vlna kritiky od Slovákov, ktorí s touto zásadnou zmenou pre Slovensko razantne nesúhlasia.
Na obranu proti enormným poplatkom za staršie a výkonnejšie motorové vozidlá vznikla aj petícia, v ktorej Slováci žiadajú zrušenie zmeny výšky registračných poplatkov.
Ako informoval vo svojom blogu v denníku SME navrhovateľ zákona Marián Viskupič (SaS), doterajšie riešenie bolo formou majetkovej dane, „keď sa veľmi vysoký registračný poplatok pri nových vozidlách a mladších jazdenkách postupne znižoval s vekom vozidla. Pri starých vozidlách bol poplatok najmenší.“
„Tento formát, ktorý trestá ľudí a firmy za obstaranie nových vozidiel, majú len 2 krajiny EÚ – Malta a Slovensko. Tento spôsob výrazne preferuje dovoz a používanie starých vozidiel so všetkými negatívnymi dosahmi na životné prostredie, na starnutie vozového parku i na bezpečnosť vozidiel.“
Novou zmenou sa má zaviesť ekologický koeficient, ktorý práve zvýhodní vozidlá s nižším dopadom na životné prostredie. „Zmysel je v tom, že občania i firmy budú za svoje rozhodnutie kúpiť si ekologickejšie (novšie) vozidlo odmenení výrazne nižším poplatkom ako doteraz.“
„Platí však aj B, že pre staré, menej ekologické vozidlá príde k zvýšeniu registračných poplatkov,“ píše Marián Viskupič a ako sám dodáva, „to sa stalo kameňom úrazu.“
Navrhovateľ novely zákona to vo svojom blogu pre denník SME spercentizoval. Uviedol, že 86 % ľudí pri registrácii vozidla zaplatí menej, ako platili doteraz, a 14 % ľudí zaplatí viac – „pokiaľ neprispôsobia správanie novým pravidlám,“ spresňuje Viskupič.
Napriek tomu, že návrh zákona je už schválený, Viskupič v rozhovore pre TOPSPEED taktiež povedal, že ak naozaj má táto zmena nejaký negatívny dopad, treba porozmýšľať, či zavedenie tohto ekologického koeficientu nie je až príliš vysoké. Viskupič to spomenul práve v súvislosti s výkonnejšími a staršími autami.
„Problém sa týka len relatívne malého počtu starých vysokovýkonných vozidiel. Rozumiem však, že do tejto kategórie spadá aj množstvo ľudí, pre ktorých sú staršie silné vozidlá (youngtimers) hobby a nechcú sa ich vzdať.“
„Tento problém vnímam a potvrdzujem, že ho potrebujeme do 1. 4. vyriešiť. Tieto vozidlá zaplatia viac ako podľa pôvodného spôsobu. Avšak nárast musí byť zmysluplný, nie v stovkách percent,“ prízvukuje Viskupič.
Advokát a zberateľ yougtimerov Jakub Berthoty, ktorý bol ďalším hosťom v rozhovore pre TOPSPEED, Viskupičovi oponoval, že, samozrejme, youngtimeri súhlasia s tým, že „treba podporiť ekonomiku a predaj nových áut, ale netreba diskriminovať žiadnu inú skupinu, netreba diskriminovať trh ojazdených áut a netreba pri podpore jedného trhu diskriminovať druhý, a myslím si, že treba znižovať emisie v prevádzke a mali by sme sa oveľa lepšie pozrieť na to, aké reálne emisie autá majú,“ prízvukoval advokát.
Šikana zo strany štátu
Portál Autoviny informoval, že počas minulého pôsobenia v opozícii predseda strany SaS Richard Sulík označil tento poplatok za určitú formu šikany zo strany štátu. Odvtedy a dodnes nedošlo k žiadnej zmene, ktorá by motoristom akokoľvek pomohla pri dovoze áut zo zahraničia.
Portál ďalej informuje, že práve táto strana (SaS) bola za to, aby sa okamžite poplatok zrušil. Vo videách, ktoré predseda strany v tom čase zverejňoval, sa zaviazal registračný poplatok zrušiť a navrhoval vrátenie späť pôvodného univerzálneho poplatku vo výške 33 eur.
Zdroje: Redakcia, TOPSPEED, Autoviny, Richard Sulík, TASR, TOPSPEED, Denník SME