Nezvyčajný prírastok ukrajinskej armády: Vojaci dostali vojenské e-biky za pár tisíc eur

  • Výbavu ukrajinskej armády obohatila nevšedná novinka
  • Miestny výrobca elektrobicyklov vojakom dodáva špeciálne modely, ktoré v teréne perfektne slúžia
ELEEK
ELEEK
  • Výbavu ukrajinskej armády obohatila nevšedná novinka
  • Miestny výrobca elektrobicyklov vojakom dodáva špeciálne modely, ktoré v teréne perfektne slúžia

Ukrajinská armáda ja stále v stave, kedy sa jej veľmi zíde každé nové vybavenie. Na čelo frontu sa však vojaci nemusia prebíjať len klasickým autom, obrneným transportérom, tankom či buginou s protitankovou zbraňou.

Ukrajinská armáda už využíva aj elektrické stroje, ktoré v západnej časti krajiny, konkrétne v meste Trenopiľ, vyrába firma Eleek. V rámci prvej dodávky bolo uvedených do prevádzky už viac ako 50 exemplárov a aktuálne sa zbierajú peniaze na ďalšie.

Navonok tento výtvor pôsobí ako elektrická motorka alebo moped. Predstavitelia firmy Eleek však netaja, že ich dielo je na Ukrajine oficiálne registrované ako elektrobicykel. Dokonca dostal prezývku banderobajk.

Eleek Atom Military je vybavený dokonca aj pedálmi, ktoré sa vojakom zídu pri vybití batérie. V prípade potreby tak majú možnosť využiť tento kúsok ako klasický bicykel bez elektrickej asistencie.

Samozrejme, nebude to celkom príjemný zážitok, keď si vezmeme, že už klasický e-bike váži aj viac ako 20 kilogramov. V prípade tejto military novinky hovoríme o hmotnosti okolo 70 kilogramov.

Model Atom dokáže zrýchliť na 90 km/h, vďaka 3 000 W motoru. Batéria (3 600 Wh) by mala stačiť na dojazd 100 až 150 kilometrov, pričom úplné nabitie nezaberie viac ako 5 hodín. Cena vojenského e-biku je okolo 4 000 eur.

Vojenskej verzii nechýba ani doplnková výbava. Samozrejmosťou je svetlomet, brzdové svetlo, USB port pre napájanie mobilného zariadenia a prídavná 220V zásuvka. Armáda dostala elektrické stroje s kotúčovými brzdami a 17-palcovými kolesami. Zoznam krajín používajúcich elektrobicykle zahŕňa okrem Ukrajiny aj Dánsko, Veľkú Britániu či Rusko. 

Ani na Slovensku nám nechýbajú firmy, ktoré nemajú problém vyrobiť elektrické bicykle, ktoré svojimi parametrami i vzhľadom bodujú aj medzi medzinárodnou konkurenciou.

Napríklad firma Kellys sa pýši novým radom elektrobicyklov, ktorým sa nesnaží len uspokojiť zvýšený dopyt, ale tiež posúva hranice výrobných možností viacerými inováciami.

Vďaka svojej cene môže byť najvyšší model radu – Theos F90 – prirovnaný k Rolls-Roycu medzi horskými bicyklami. Za tento model zaplatíš takmer 8 500 eur. Jednou z kľúčových noviniek tohto elektrobicykla je rám z termoplastického hybridného oceľovo-uhlíkového kompozitu vyrobený v Belgicku.

Nový rám, od doteraz bežne používaného živicovo-karbónového kompozitu, disponuje až 2-krát väčšou odolnosťou voči poškodeniu pri priamom náraze. Je tak celkom možné, že v prípade potreby by vedel byť dobrým pomocníkom aj príslušníkom ozbrojených síl.

Mistral od Nórov

Späť však k ukrajinskej armáde, ktorá po novom nedisponuje len spomínanými elektrobicyklami, nedávno dostala tiež systém nazývaný Mistral. Ide o protilietadlový raketový systém krátkeho dosahu. 

Vyvinuli ho v roku 1974 Francúzi, no jeho výroba začala v roku 1988 a používalo ho až 25 armád sveta, vrátane Nórov. Práve Nórsko darovalo viac ako 100 takýchto zbraní Ukrajincom.

Nóri budú aj tak postupom času nahrádzať tieto zbrane modernejšími. Informoval o tom aj The Wall Street Journal.

Mistral má dostrel až 6 kilometrov a kaliber 90 mm. Tieto rakety využívajú na navádzanie infračervené žiarenie, to znamená, že letia smerom k zdroju tepla. Hlava s hmotnosťou takmer 3 kilogramy, ktorá je naplnená volfrámovými guľôčkami, exploduje pri dopade na cieľ alebo v jeho blízkosti, keď laserový senzor deteguje cieľ.

Mistral bol vytvorený s cieľom eliminovať objekty lietajúce z dronov napríklad na lietadlá. Žiaľ, hmotnosť celého systému spôsobuje, že na rozdiel od iných protilietadlových zbraní, ako je Stinger, Mistral treba najskôr umiestniť stabilne na zem.

Z tohto dôvodu boli namontované na Fiat Fullback. Autá sú nové a boli financované nadáciou Come Back Alive Foundation, ktorá Ukrajine pomáha od roku 2014, keď Rusko anektovalo Krym.

Model Fiat Fullback určite nebol určený na nosenie zbraní, výrobca toto auto propaguje skôr ako rodinné vozidlo. Ukrajinci však potrebujú celkom „jednoduché autá“, ktoré sa v prípade poruchy dajú ľahko opraviť. Pick-Up od Fiatu tieto požiadavky zjavne spĺňa.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: ELEEK, The Wall Street Journal

Najnovšie videá

Trendové videá