Ničíš spojku a vyprázdňuješ peňaženku. Zlozvyky slovenských vodičov, ktoré zvyšujú spotrebu auta
- Dlhé státie či nedostatočné stláčanie
- Zisti, aké sú najčastejšie chyby, ktorými si vodiči ničia spojku
- Dlhé státie či nedostatočné stláčanie
- Zisti, aké sú najčastejšie chyby, ktorými si vodiči ničia spojku
Niektorí vodiči sú schopní so svojím vozidlom precestovať až 300 000 kilometrov bez toho, aby museli meniť spojku, zatiaľ čo iní ju potrebujú vymeniť už po 80 000 kilometroch.
Spôsob, akým človek riadi auto, môže výrazne ovplyvniť nielen spotrebu paliva, ale aj životnosť rôznych komponentov, vrátane spojky. Efektívna a premyslená jazda môže predĺžiť jej funkčnosť a odložiť potrebu jej výmeny.
Zisti, ktorými chybami si vodiči najčastejšie ničia svoju spojku.
Pozor na dlhé státie
Keď vodič stlačí pedál spojky, na chvíľu sa preruší prenos krútiaceho momentu z motora do prevodovky. Tento tlak, ktorý vodič vyvinie na pedál, sa transformuje na tlak, ktorý prostredníctvom tlakového ložiska pôsobí na pružiny prítlačného taniera. Ak pedál spojky nie je dostatočne stlačený, spojka sa neodpojí úplne.
Ako informuje portál Autobild, to má za následok väčšie zaťaženie synchronizačných krúžkov pri zmene prevodových stupňov, čím môže dochádzať k poškodeniu prevodovky.
Aj vtedy, keď dlho držíš stlačený pedál spojky, sa systém viac opotrebúva. Na križovatke je lepšie dostať prevodovku do neutrálnej polohy a uvoľniť spojku, než ju zbytočne zaťažovať a unavovať si nohy. Sleduj križovatku a svetelný signál, aby si vedel, kedy zase zaradiť rýchlosť.
Na poriadne problémy sa priprav, aj keď si necháš ľavú nohu opretú o pedál spojky. Môžeš si tak veľmi rýchlo skrátiť životnosť spojky tvojho auta. Intenzita, s akou to robíš, môže spôsobiť, že spojku budeš musieť vymeniť už po niekoľkých stovkách kilometrov. Aj keď sa môže zdať, že ľahký dotyk nohy na pedále je bezvýznamný, je lepšie tomu sa vyhnúť, hlavne pri dlhých jazdách po diaľnici.
„Spálená spojka“ je koniec
Keď na parkovisku, pri cúvaní, vchádzaní do garáže alebo rozbiehaní do kopca počuješ vysoké otáčky motora a auto takmer nejde, stáva sa to, ak vodič pridáva plyn, ale zabudne pustiť spojku. V takých momentoch medzi prítlačným tanierom, lamelou a zotrvačníkom dochádza k prešmyku.
Toto používanie spojky ju nadmerne opotrebúva a pri dlhodobom zneužívaní tejto techniky môže dôjsť k jej spáleniu.
Možno si už počul aj o „spálenej spojke“. K tomu dochádza, keď vodiči preťažia auto ťahaním ťažkého nákladu alebo keď sa snažia dostať z blata či snehu. Pri tomto dlho držia plyn a nechávajú auto stáť na mieste. Spojka sa vtedy prehreje kvôli nadmernému treniu, stratí schopnosť prenášať silu a začne prešmykovať. V horších prípadoch sa jej časti môžu poškodiť. Takto môže byť spojka zničená do niekoľkých minút.
Majitelia áut s dvojhmotným zotrvačníkom by mali pri parkovaní na kopci používať hlavne ručnú brzdu, a nie nechať auto stáť zaradené na rýchlosti. Najprv by mali auto zastaviť, potom zatiahnuť ručnú brzdu a až nakoniec zaradiť rýchlosť.
Tiež by sa mali vyhýbať jazde na nízkych otáčkach, ktorá spôsobuje nadmerné vibrácie od motora a tie dvojhmotný zotrvačník musí absorbovať.
Nové autá idú na dračku
Tieto informácie sú dôležité v kontexte súčasného trendu v automobilovom priemysle, kde predaj nových áut v Európskej únii v januári 2024 vzrástol.
Prispelo k tomu najmä dvojciferné tempo rastu predaja v Nemecku a Taliansku. Aj predaj plne elektrických áut sa medziročne zvýšil, ale medzimesačne klesol. Ukázali to v utorok údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Podľa najnovších údajov počet zaregistrovaných osobných áut v EÚ sa v januári 2024 zvýšil medziročne o 12,1 % na 851.700 kusov, čím sa zotavil z poklesu o 3,3 % v decembri 2023.
Všetky hlavné trhy bloku nahlásili výrazný rast predaja, pričom Nemecko (19,1 %) a Taliansko (10,6 %) zaznamenali dvojciferné zisky a Francúzsko (9,2 %) a Španielsko (7,3 %) jednociferné zisky.
Registrácie nových batériových elektrických vozidiel (BEV) v EÚ v januári medziročne vzrástli o 28,9 % na 92 741 kusov. To však bolo o 42,3 % menej ako v decembri. Dôvodom bolo najmä medzimesačné zníženie predaja v Nemecku (-59 %) a Francúzsku (-46 %), hoci medziročne ich odbyt stúpol.
Celkovo elektromobily, či už plne elektrické modely, plug-in hybridy alebo plne hybridné vozidlá, predstavovali v januári 47,5 % všetkých nových registrácií osobných automobilov v EÚ, čo je viac ako 42,7 % pred rokom, ale pokles z 53,3 % v decembri.
Zdroje: Autobild, TASR