Nie je pravda, že sa mladým nechce pracovať. Dôvod, prečo odchádzajú, môže byť úplne iný, hovorí Lucia
- V článku sa dočítaš, v čom je práca v gastrobiznise náročná a čo je kľúčovou úlohou manažéra
- Tiež sa dozvieš, kto je najcennejším aktívom
- V článku sa dočítaš, v čom je práca v gastrobiznise náročná a čo je kľúčovou úlohou manažéra
- Tiež sa dozvieš, kto je najcennejším aktívom
Štandard kvality
Toto vyžaduje separátnu pozornosť. Ak chcú reštaurácie a hotely dlhodobo prosperovať a mať spokojných interných (rozumej zamestnancov) a externých zákazníkov, potrebujú štandardy kvality. Málokto ich má. Áno, je to prvotná časová investícia a trochu finančná. No ak sme toto ochotní investovať, hneď sa nám to vráti. Budeme pracovať najmä „smart“, lebo len „hard“ nestačí. Hlavnou podmienkou je ochota zmeniť postoj a zvyk.
Dôležitá je implementácia, kontinuita a osvojenie jednotlivých postupov. Následne je radosť pracovať, keď spolupracujete pre spoločný cieľ. Presne ako hokejový tím. Tento nástroj nielen zabezpečí kontinuálnu spokojnosť hostí, ale rovnako je to nástroj pre lídra aj preto, že čašníci začnú svoju prácu vnímať s úctou, noblesnejšie a odzrkadlí sa to na ich správaní, kvalite servisu…
Míting – PRE SHIFT
Najefektívnejší komunikačný nástroj lídra je tento vzácny míting, ktorý zabezpečuje správny a včasný tok informácií. Jeho charakter má byť motivačný, edukačný, tréningový a informačný. Tak ako hokejisti potrebujú pred každým zápasom svojho kouča – lídra, z rovnakých dôvodov potrebujú zamestnanci svojho manažéra – lídra, aby zvládli deň s istotou a zanietení dokázali poskytovať očakávaný servis a predaj. Dôležitá je implementácia tohto mítingu a nielen viesť ho, ale viesť ho správne. Komunikujú vaši manažéri – lídri správne so svojím tímom? Komunikujú denne a efektívne?
Míting – ONE ON ONE
Tento míting zvyčajne vedú manažéri, keď sa stane nejaký problém; zavolajú si zamestnanca na „koberček“. Tento míting môžeme viesť aj ako takzvaný hodnotiaci rozhovor. Manažér sa pripraví tak, aby bol výsledok povzbudivý, pozitívny a aby nielen odstránil prípadný nedostatok, ale najmä aby povzbudil člena tímu prostredníctvom uznania a pochvaly za jeho konkrétny prínos.
Veľký míting
V pravidelných intervaloch vedieme aj míting celého tímu, napríklad kvartálne.
Riešenie problémov
Manažér – líder je aj riešiteľ problémov. Cez pravidelné mítingy presne pozná situáciu v tíme, pozná každého člena, jeho silné a slabé stránky a vie, ako každému pomôcť a byť jeho trénerom, režisérom, učiteľom. Je veľmi dôležité, aby si líder včas všimol problém a ihneď hľadal riešenia.
Vždy po „mystery shoppingu“ odovzdám spätnú väzby manažmentu, čo bolo skvelé, čo fajn a čo bol problém. Často sa však stáva, že manažéri si povzdychnú, ale s mojím výstupom neurobia poriadok. Hoci povedia svojmu tímu: „Ty, ty, ty!“, ale problém pokračuje.
Toto si nemôžeme dovoliť, máme zodpovednosť voči hosťom a našim zamestnancom. Ihneď potrebujeme riešiť každý jeden problém alebo nedostatok, inak sa nabaľuje ako snehová guľa a určite vyústi do nespokojnosti hostí, zlej pracovnej atmosféry alebo dokonca do odchodu člena tímu a podobne.
Angažovanosť, spätná väzba, pochvala
Pozitívna alebo negatívna spätná väzba je pre každého hodnotným darom. Líder je ako režisér, ktorý cez komunikáciu pomáha svojmu tímu rásť. Dokáže získať zanietenie a angažovanosť tímu.
Čo pozitívne môžem povedať na mítingu? Za čo konkrétne môžem pochváliť jednotlivých členov? Ako môžem vzbudiť nadšenie z práce u tichej Janky? Čo povzbudivé môžem povedať, aby sa Milan nebál aktívne odporučiť víno? Aké nadanie má nezačlenená Katka? Je dobrou fotografkou? Fíha, môže nám nafotiť nové drinky, a tak ostatní vidia, aká je talentovaná. Začnú ju brať vážne a ona sa vďaka tomu zlepší v servise.
Takto uvažuje líder. Je to skutočný tréner, ktorý má moc, akým smerom sa bude všetko uberať. A tak ako má kuchár svoj recept na prípravu jedál a nemôže vybočiť, čašník má svoj manuál „service of sequence“, aj manažér – líder má mať k dispozícii svoje štandardy práce, ktoré musí dodržiavať a používať ako „barličku“ pre svoj rast, aby bol prínosom pre svoj tím a spoločnosť.
Potrebujeme zabezpečiť maximálnu symbiózu. Hosť prišiel za zážitkom, oddychom, dobrým jedlom, dostať potrebnú kvalitu produktu a servisu za svoje peniaze. A na to potrebujeme angažovanosť a spoluprácu tímu. Situácia v našej krajine nie je dobrá v poskytovaní potrebného servisu a my to môžeme zmeniť.
Nespoliehajme sa na školy, štát a nebuďme zamrznutý v čase. Máme skvelé príležitosti konať. Predstavte si, že sa vám podarí nájsť skvelého čašníka. Má bohaté skúsenosti, je vyučený v odbore, ovláda anglický jazyk, hostia vďaka nemu začali častejšie chodiť. Dokážeme si takého čašníka udržať? Máme manažéra – lídra, ktorý dokáže viesť?