Nika si s tímom otvorila vychytenú československú pekáreň. Teší sa masívnemu záujmu, pravidelne tu majú vypredané
- Slovenka Nika študovala v Piešťanoch a pracovala v Amerike
- Dnes v Prahe spoluvlastní obľúbenú pekáreň
- Prežili v nej ťažké časy, dnes si užívajú úspech

- Slovenka Nika študovala v Piešťanoch a pracovala v Amerike
- Dnes v Prahe spoluvlastní obľúbenú pekáreň
- Prežili v nej ťažké časy, dnes si užívajú úspech
V srdci Prahy rozkvitá sladká senzácia – unikátny koncept Kus Koláče, ktorý do hlavného mesta Českej republiky priniesla Slovenka Nika Vavrová. Tento podnik, ktorý často eviduje desiatky metrov dlhé rady a pravidelné vypredáva, nepriťahuje len Slovákov, ale stáva sa hitom pre mnohých milovníkov koláčov z rôznych kútov sveta.
Nika, spolumajiteľka a mozog projektu, zdieľa svoj príbeh aj so Startitup. Prezradila detaily o začiatkoch jej cesty, záľube v tradičnom pečení a jej ceste z Piešťan cez USA až do Prahy.
Z Piešťan cez Ameriku až do Prahy
Za projektom Kus Koláče stojí 34-ročná Nika Vavrová s 28-ročným kolegom Jardom Prokšom spolu s kolektívom 13 šťastných zamestnancov v rozmedzí od 22 do 39 rokov, bez ktorých by projekt neexistoval. „Podieľajú sa totiž svojím know-how na celkovom koncepte, na tvorbe receptúr, sezónnych aktualizácií sortimentu, cenotvorbe a nesmierne si ich za to vážim,“ dodáva.
Nika pracuje v gastrosektore už od 18 rokov. Je absolventkou Hotelovej akadémie Ľudovíta Wintera v Piešťanoch a zároveň má vyštudovanú aj vysokú školu zameranú na obchod. Študovala aj v Spojených štátoch, kde istý čas žila a pracovala, no po návrate sa pred siedmimi rokmi definitívne usídlila v Prahe.
Tam pracovala pre reštauračnú sieť Ambiente v pozícii hostesky, čašníčky, vrchnej, prevádzkarky až po manažérku. Vždy však pracovala s ľuďmi a popri práci piekla rodine a kamarátom torty a koláče.
„Pečenie bolo vždy súčasťou môjho života, môj relax, moja veľká záľuba. Rodina a kamaráti moje pečenie odporučili zase ďalším, vďaka tejto reklame som sa rozhodla, že by som začala piecť profesionálne. Bola som unavená a otrávená z tejto práce a chcela som sa stiahnuť do zákulisia.“
Začala v prenajatej malej cukrárenskej dielni a piekla individuálne objednávky. Prvou B2B objednávkou sa všetko rozbehlo. Keď bol záujem väčší, oslovila kamaráta a súčasného kolegu Jardu, ktorý pracoval ako šéfkuchár menšieho bistra v Prahe. Ten ponuku prijal.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Korona ich nezastavila, práve naopak
Nika si uvedomovala, že je v Prahe diera s produktami, ktoré ponúkala. Kvôli dopytu a stálym odberateľom sa rozhodla nájsť väčšie priestory a skĺbila svoju vášeň s prácou. „Zo začiatku nás neodrádzalo nič, vedeli sme, že máme klientelu a príjem, ktorý nám pokryje náklad,“ hovorí.
Nájomnú zmluvu podpísali v januári roku 2020, začali pripravovať priestory a o dva mesiace ich zastavila koronová kríza. V tej dobe už mali prenájom na 5 rokov a peniaze vrazili do projektu, o ktorom zrazu začali pochybovať. „Toto bol moment, kedy som zaváhala, či to nie je znamenie. Neodradilo nás to a úspešne sme náš projekt rozbehli v júli toho roka.“
Chceli otvoriť pekáreň, ktorá bude zásobovať pražské podniky bez zázemia na výrobu sladkej ponuky. Spočiatku chceli koláče dodávať iným, no neskôr sa rozhodli postaviť si u seba predajný pult, aby si zákazník mohol cestou do práce kúpiť koláč priamo u nich.
„Vedeli sme, že spoluprácami peniaze zarobíme, no chceli sme mať u nás aj osobnejšiu stránku, a to vo forme klasického malého obchodu v štýle ,prídem, kúpim, odídem‘,“ píše, pričom hovorí, že sa ich cieľ zmenil. Zrazu mali každodenne vypredané a začali robiť tržby, o akých sa im ani nesnívalo.
„Piekli sme od rána do večera a nebolo dosť. Bol to splnený sen a zároveň aj nočná mora každého podnikateľa.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Do sveta avokádových toastov prinášajú makové buchty >>>
Koncept Kus Koláče je jednoznačný – sladká československá pekáreň, ktorá pečie recepty babičiek, teda staré historické recepty, ktoré prerába do aktuálnej doby. Ide o otvorenú výrobu a produkty sa pečú pred očami zákazníkov. Pečú niekoľkokrát denne a čerstvo, aby si zákazník domov ešte odniesol pečivo teplé.
Pracujú s presvedčením, že nemajú čo schovávať a chcú byť transparentní, aby si bol zákazník istý, že nepredávajú polotovary. Zakladajú si na kvalitných surovinách, poctivosti a kultúre. „Vo svete banánových chlebíkov a avokádových toastov je podľa mňa veľmi fajn mať miesto, kde pečú výborný moravský koláč, valašský frgal, bryndzový posúch či makové buchty.“
Obchod sídli na ulici Korunní v pražských Vinohradoch. Majiteľ celého domu v ňom zároveň aj osobne býva a riešenie nájomného či prerábok nie je problém. Pred tým, než si priestory prenajali, v nich sídlila obrazová galéria.
„Vždy som si hovorila, že by to bol krásny priestor na pekáreň. Privolávala som si to, raz sa majiteľ galérie odsťahoval a o priestoroch som sa dozvedela skôr, než boli inzerované. Na naše prekvapenie sme v archívoch zistili, že na tomto mieste bola pred 30 rokmi malá pekáreň. Asi to zariadil osud.“
300-percentný nárast cien bol pre mnohých devastačný, hovorí
Do prerábky priestorov o veľkosti 60 metrov štvorcových na začiatku investovali 50-tisíc eur. Financie čerpali z vlastných zásob a nebrali si žiaden úver ani pôžičku. Investovali to, čo mali, kúpili to, čo si mohli dovoliť, začínali skromnejšie a neskôr zariaďovali to, na čo prvotne nemali.
Nechceli byť zadlžení, berú sa ako malý rodinný podnik, nie ako veľká firma s investormi. Všetko čo majú, majú odrobené za dlhé roky práce v gastrosektore. Investícia sa im však už vrátila, a to oveľa skôr, ako predpokladali.
Inflácia ich ovplyvnila rapídne, suroviny ako olej, múka, cukor, vajíčka či mlieko šli hore o 100 či 300 percent. To isté platí aj o zálohách za energie. „Pre veľa podnikov boli posledné dva roky devastačné. Zdražovali sme niekoľkokrát, ale nikdy sa to neodrazilo na kvalite.“
Ich zákazníci si priplatili, podržali ich aj napriek inflácii, pochopili ich a vďaka nim sa podnik drží v plusových číslach.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Majitelia, ktorí nesedia v kancelárii >>>
Výrobky sa pohybujú od 2 do 4 eur za každý z kusov pekárenského výrobku. „Cenotvorbu si robíme sami, keďže mám ja aj môj kolega Jarda Prokš vyštudovanú odbornú školu a v gastronómii odrobených 18 rokov, vieme si zrátať všetky náklady, prirážky, kalkulácie a podobne,“ uvádza Nika.
Spolu s Jardom sú síce majiteľmi, no nesedia v kancelárii, sú na výrobe a vykrývajú smeny cez sviatku či vyťaženejšie víkendy. Nika si zároveň myslí, že tento osobný prístup oslovuje aj zákazníkov, ktorí majú tendenciu podporiť podnikateľov zapálených pre svoju prácu.
V gastrosegmente ich neprekvapilo nič a so všetkým rátali, no nad ľudskou hlúposťou sa im často zastavuje myseľ.
„Bolo tu zopár momentov, kedy ľuďom vadilo, že som Slovenka, lebo naša firma všade komunikuje po slovensky. Ľudia nedokážu pochopiť, že sme malá pekáreň a česky nehovorím, lebo som zo Slovenska. Už sa našli aj ľudia, ktorí nevedeli rozdýchať, že nám pred obchodom stojí rad ľudí a že máme vypredané.“
Nájsť dobrého a zručného pekára je veľmi ťažké, hovorí
Covid urobil v Česku hrubú čiaru cez rozpočet. „Kto v gastre pracoval, skončil zo dňa na deň a radšej si našiel inú prácu, v ktorej sa uplatnil,“ hovorí. Zamestnanca podľa nej treba vedieť oceniť a majiteľ by si mal vedieť zoradiť svoje priority, lebo mať spokojného zamestnanca je na nezaplatenie.
Dôležité je podľa Niky aj vzdelanie. „Mám pocit, že nie je práca kuchára, pekára, čašníka či cukrára vnímaná tak, ako si zaslúži. Veľa odborných škôl nemá aktualizované študijné osnovy desiatky rokov a nemotivuje podľa mňa študentov dostatočne k tomu, aby sa v odbore vyučili. Nájsť dobrého a zručného pekára je veľmi ťažké.“
Medzi unikáty, ktoré v Kus Koláče ponúkajú, patria kysnuté čučoriedkové koláče s tvarohom. Ide o bestseller, ktorý robia vo viacerých príchutiach a ľudia sa k nim vracajú na overené klasiky, pričom každý deň majú inú ponuku, ktorú zverejňujú na sociálne siete deň vopred.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
V Prahe sú spokojní, podniká sa im tam dobre, chvália si kúpnu silu aj zákazníkov, ktorých považujú za svojich „štamgastov“. Expanziu zatiaľ neplánujú, a to ani v rámci Česka, no Slovensko úplne nevylučujú. „Chodí k nám veľa Slovákov, takže už padol návrh otvoriť aj ,doma‘, ale zatiaľ o tom len žartujeme, nie je to v pláne.“
Je tu však aj niečo, čo do dnešného dňa ľutujú. „Kúpili by sme si kávovar a predávali kávu. Neurobili sme to, bohužiaľ, z kapacitných dôvodov a z nejakého nášho etického presvedčenia, že máme na našej ulici asi 10 kaviarní, tak aby ľudia podporili niekoho iného.“
Hlavným cieľom pekárne je udržať si svoju kvalitu a dvihnúť latku vyššie. Chcú sa angažovať vo vzdelávaní vo forme kurzov pečenia, či už v obchode alebo online a chcú šíriť osvetu československému pekárenskému svetu.
Chcú tiež vyladiť svoj druhý obchod Další Kus, kde predávajú pečivo a lahôdky a rozmýšľajú nad myšlienkou o obchode so spomínanou kávou a sedením, aby si zákazníci mohli vychutnať kus koláča aj na mieste.
Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný v októbri 2023.
Čítajte viac z kategórie: Food biznis