Nikto nič podobné na Slovensku ani náznakom nerobí. Mišo a Dávid berú klientov na privátne výlety za top gurmánskym zážitkom
- Kvalitné suroviny, umenie varenia a osobné prístupy
- To všetko spája nový projekt FOODIEVENTS
- Kvalitné suroviny, umenie varenia a osobné prístupy
- To všetko spája nový projekt FOODIEVENTS
V srdci každého gurmána drieme túžba po objavovaní nových chutí a nezvyčajných kulinárskych zážitkoch. Práve táto vášeň viedla Miša a Dávida k založeniu projektu FOODIEVENTS.
Ide o značku, ktorá premieňa lásku k vynikajúcej gastronómii na osobitý zážitok.
Jeho zakladatelia nám v rozhovore prezradili, čo ich motivovalo k vytvoreniu tohto nevšedného „cateringu“, aká bola ich pôvodná vízia, no aj to, ako sa ich služby líšia od tradičných gastroslužieb, ktoré nájdeš v našej krajine.
Ako sme spomenuli, hlavami tejto značky sú Mišo a Dávid, ktorých môžeš poznať zo sociálnych sietí, kde vystupujú pod menami Čiližrút a Dejvthechef.
„Venujeme sa propagácii kvalitných gastrozariadení (nielen) na Slovensku, podpore lokálnych producentov a v neposlednom rade aj receptom a iným tipom na varenie doma. Máme za sebou množstvo zorganizovaných, navštívených, ale aj odvarených eventov.“
K založeniu FOODIEVENTS ich inšpirovala predovšetkým kvalitná gastronómia.
„Na Slovensku vzniká množstvo zaujímavých reštaurácií, farmárov, pestovateľov či výrobcov kvalitných produktov. Všetko toto chceme priniesť k ľudom bližšie. Radi by sme im ukázali, že môžu mať z jedla zážitok, ktorý si zapamätajú.“
Sú toho názoru, že doba „all you can eat“ cateringov by mala byť už za nami.
„Okrem toho berieme ľudí za zážitkovou gastronómiou aj do zahraničia, do najlepších a najzaujímavejších reštaurácií, ale aj na lokálne trhy a iné zaujímavé miesta.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Dá sa to robiť inak
Vysvetľujú, že jedlo a všetko okolo neho je ich vášňou už roky. Vždy pritom uvažovali nad tým, že chcú gastronómii na Slovensku pomôcť, ukázať ľudom, že sa to dá robiť a vnímať aj inak.
„Celé to dospelo po dlhých debatách a plánovaní až do bodu, kde sme dnes. Pracujeme na našich snoch a veríme, že si ľudia budú vychutnávať výborné jedlo spolu s nami. Na každom evente a FOOD TRIPE sme osobne prítomní.“
„Sú vlastne ich opozitom. Práve preto sú našou cieľovou skupinou menšie kolektívy, jednotlivci či firmy.“
Objasňujú, že pri výletoch do zahraničia ide približne o desať ľudí. „Naopak na Slovensku je výnimočný event pre nás vhodný pre, povedzme, 10 – 40 ľudí.“
Tvrdia, že je to pre nich veľmi podstatné, aby si klient daný event či výlet s nimi zapamätal dlhšie ako do nasledujúceho rána.
Čo sa týka zahraničia, berú ľudí na miesta, ktoré sú niečím zaujímavé, netradičné, alebo vôbec nie je jednoduché sa na ne dostať. Pri eventoch na Slovensku sa snažia vyberať menu, nápoje, kuchárov aj miesto konania udalosti podľa požiadaviek klienta, či už ide o degustáciu na lúke, v lese, vo vinohradoch či v luxusných alebo exkluzívnych priestoroch. „Vždy hľadáme s klientom tú správnu kombináciu, aby dostal niečo, čo len tak nezažije.“
Hovoria, že celé je to jedna veľká výzva. Samozrejme, čím sú požiadavky klienta náročnejšie, tým je zložitejšia organizácia.
„My sme však vo Foodievents otvorení všetkému a radi čelíme aj náročnejším výzvam, ako sú spomínané degustácie v prírode alebo zahraničné cesty za naozaj divokými zážitkami.“
Ako však vyzerá typický proces plánovania privátneho eventu od začiatočného nápadu až po realizáciu?
Platí, že privátny event je veľmi rozdielny od verejného, kde zostavujú celý event alebo trip iba podľa nich.
„Pri privátnom evente ide vždy o komunikáciu s klientom a pochopenie jeho požiadaviek. Po úvodnom stretnutí vždy pripravíme naše nápady a rôzne možnosti, ako by daná akcia mohla prebiehať. Následne si so zákazníkom potvrdíme konkrétnu ideu a pustíme sa do organizácie. Oslovíme našich dodávateľov a všetko nastavíme tak, aby samotná realizácia prebehla v súlade s požiadavkami klienta.“
Spolupráca s tými najlepšími
Hovoria, že už teraz majú za sebou množstvo spoluprác s reštauráciami ako Bistronomy, Menju, Otto, Arabeska v Bratislave či Kaviareň Slávia v Košiciach a s množstvom ďalších.
Spolupracovali aj so šéfkuchármi, ako sú Martin Miklošík, Martin Korbelič, Tomáš Sika, Karol Szuri či Martin Maňas.
„V zásade sa však nechceme obmedzovať iba na konkrétne prevádzky alebo konkrétnych šéfkuchárov, možností je naozaj mnoho a vieme zorganizovať event s rôznymi kuchármi na rôznych miestach.“
Tie najlepšie vína a lákavé destinácie
Dôležitou časťou ich eventov je aj degustácia toho najlepšieho vína. Ako však pristupujú k výberu vín a ich párovaniu s jedlom?
„Ide väčšinou o spoluprácu s našimi kamarátmi someliérmi či vinármi, prípadne výrobcami nealka, alebo zaujímavého piva. Snažíme sa preferovať lokálnych producentov, ale nikdy nie za cenu nesprávneho páru. Ak sa hodí víno od malého producenta v Taliansku či Slovinsku, tak ho zaradíme, aby bol zážitok umocnený čo najviac.“
Čo sa týka kritérií pri výbere destinácie pre „Food tripy“, tu rozhodne vyberajú miesta, ktoré sú ťažšie dosiahnuteľné a sú niečím zaujímavé.
„Patria sem najlepšie reštaurácie sveta, kde je takmer nemožné získať rezervácie, alebo zaujímavé, občas až neštandardné podniky, o ktorých existencii sa človek často ani nedozvie. Ale navštevujeme aj pekné raňajkárne, príjemné bistrá, čarovné trhy a podobne. Nechceme na food tripoch ľudí hnať, práve naopak, snažíme sa, aby si oddýchli od náročného života doma, zastavili sa, načerpali lokálnu atmosféru a užili si zopár dní plných kvalitného jedla a zážitkov, ktoré si budú dlho pamätať.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Lokálnosť vyhráva
Hovoria, že ich doménou sú najmä bežné lokálne suroviny od našich producentov, ako sú cibuľa, cesnak, zemiaky, jablká, cvikla, mäso, syry a podobne.
„S ich použitím, samozrejme, dotvárame jedlá aj na zahraničné kuchyne, napr. ázijskú, mexickú či juhoamerickú. V každom prípade podpora miestnych farmárov je kľúčová pre budúcnosť našej gastronómie. Čo sa týka kuchárskych techník, radi používame blanšírovanie či konfitovanie.“
Zakladateľov projektu sme sa pýtali aj na to, ako si udržujú kreativitu a inovácie v tak konkurenčnom odvetví ako je gastronómia.
Základom je podľa ich slov, tak ako pri každom inom odvetví, žiť s tým.
„Zobudiť sa s jedlom, prežiť deň s jedlom a ísť s ním aj spať. Pred spaním miesto počítania ovečiek rozmýšľame nad receptom, ktorý budeme na degustačke pripravovať. Dôležité je aj sledovať trendy, chodiť často jesť do dobrých reštaurácií, stretávať sa s ľuďmi v gastre, čítať články, počúvať podcasty a navštevovať farmárov. Je toho dosť, čo sa dá robiť. Ale vzťahy budú to podstatné. Vďaka nim sa nám podaria aj takmer nemožné rezervácie vo svete.“
Ak ťa zaujíma cena, ktorú si Mišo a Dávid pýtajú za svoje služby, je dôležité vedieť, že všetko záleží najmä od typu konkrétneho eventu. Food tripy do zahraničia bývajú cenovo náročnejšie, pretože zahŕňajú množstvo položiek a ich cieľom je, aby mal klient to najlepšie pohodlie.
„V tomto prípade zabezpečujeme zákazníkom aj úhradu ubytovania, leteniek, reštaurácie, transfery a podobne. Tam cena vychádza okolo 2 000 eur a vyššie, ale napríklad teraz pripravujeme aj tripy do okolitých krajín, ktoré budú nabité skvelými podnikmi a cena bude do 1 000 eur. Pokiaľ ide o eventy na Slovensku, tak tam záleží od požiadaviek objednávateľa. Vieme spraviť aj relatívne lacnú akciu, povedzme, s naším varením v prírode, ale aj honosnú degustáciu na zámku.“
Hovoria, že stoja nohami pevne na zemi a sústredia sa na to, čo je teraz. Zároveň pracujú na tom, aby vybudovali úspešný brand, ktorý prinesie ľudom a firmám radosť a pôžitok do života.
„Naším cieľom je aj spolupráca so štátnymi orgánmi cestovného ruchu, pretože cítime, že je to segment, kde je veľký priestor na zlepšenie.“
Na záver spomínajú aj nezabudnuteľný zážitok, ktorý prežili práve vďaka cestovaniu za gastronomickými zážitkami.
„Napríklad v Osle sme vstúpili do Michelinom odporúčanej reštaurácie a zrazu sme začuli slovenčinu. Takmer celý personál v kuchyni je zložený zo Slovákov a Čechov. Veľmi sa tešili a venovali nám extrémnu pozornosť, posielali nám ochutnávky z kuchyne, chodili nám rozprávať príbehy o surovinách a podobne.“
„Bol to úžasný zážitok. Alebo sme si nakúpili v krásnej tržnici v Barcelone kopec skvelých surovín ako morské plody, mäso a zeleninu a na apartmáne sme pre všetkých navarili veľmi pekné menu, pri príprave ktorého šľahali aj plamene v kuchyni.“
Hovoria, že zábavné bolo, aj keď na letiskovej kontrole museli vysvetľovať, že „ten biely prášok v sáčku je špeciálna morská soľ“.
Tvrdia, že sú to všetko drobnosti, ktoré zostanú človeku už navždy.
„Len takto sa dajú budovať skúsenosti a vzťahy, ktoré potom okorenia výlety pre našich klientov.“
Foodie event
Čiližrút teraz predstavuje už 16. Foodie event, ktorý bude podľa jeho slov veľmi špeciálny a nesie názov S kožou na trh.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„S dnes už partnerom v projekte FOODIEVENTS Dávidom, fantastickým človekom, priateľom a kuchárom si pre vás vlastnoručne pripravíme viacchodovú degustačnú večeru v nádhernom priestore Café opera na Jesenského 2 v Bratislave.“
„Suroviny zoberieme v čo najväčšej miere od lokálnych farmárov a chovateľov a pokúsime sa vám predstaviť ‚Prešpurskú‘ kuchyňu tak, ako ju vnímame my. K tomu Rasťo – majiteľ Café Opera napáruje krásne a živé vína, povedieme debaty a veríme, že zažijeme kopec zábavy. Tešíme sa na vás. Lístkov je obmedzený počet.“