Nissan na Slovensko prináša revolučný elektromobil, ktorý netreba nabíjať. Nový Qashqai však úplne ekologický nie je
- Nová generácia obľúbeného crossoveru opäť zamieri do hľadáčika Slovákov
- Revolučný je najmä pohon e-Power, ktorý kombinuje výhody elektromobilu a spaľovakú
- Pribudlo viac miesta pre posádku, lepšie materiály a nové technológie
- Nová generácia obľúbeného crossoveru opäť zamieri do hľadáčika Slovákov
- Revolučný je najmä pohon e-Power, ktorý kombinuje výhody elektromobilu a spaľovakú
- Pribudlo viac miesta pre posádku, lepšie materiály a nové technológie
Nissan Qashqai patril k najpopulárnejším malým SUV u nás. Môžeš si byť istý, že žiadne iné auto so znakom tejto japonskej automobilky na cestách nebudeš stretávať častejšie. Veď len v Európe dokázal Nissan v časoch najlepšej slávy predávať takmer štvrť milióna Qashqaiov ročne, píše Carsalesbase.
Teraz sa však čísla zosypali na polovicu a hoci základná cena na Slovensku aktuálne podlieza 19-tisíc eur, viac než 7 rokov starému autu už pochopiteľne dochádza dych.
K manuálnej alebo automatickej prevodovke máš na výber len jeden 1,3-litrový benzínový motor a dnes už bežné Full LED svetlomety získaš len v najvyššej výbave. Našťastie je teraz všetko inak a na trh prichádza úplne nový Qashqai pre rok 2021.
Základ po starom
Základný 140-koňový motor zostáva rovnaký, no ako velia najnovšie trendy, už v najlacnejšej verzii pôjde o mild-hybrid. Netreba sa báť, namiesto obrovských a drahých akumulátorov je mild-hybridná batéria len naozaj malá a vozidlu pomáha takmer výhradne pri rozbiehaní alebo silnejšej akcelerácii. Zážitok z jazdy je však v zásade rovnaký, ako v prípade klasických spaľovákov.
Výkonnejšia 156 k verzia rovnakej 1.3-ky bude môcť byť spriahnutá s automatickou, trochu kontroverznou bezstupňovou prevodovkou CVT, ktorá sa vyznačuje charakteristickým „vysavačovým“ zvukovým prejavom, keďže motor stále drží v jednotných otáčkach a pri zrýchľovaní naopak plynulo mení prevodový pomer. Aj zástancovia klasiky sa však môžu tešiť z opätovného návratu pohonu 4×4, ktorý tak mestský crossover opäť môže posunúť k výraznejším terénnym schopnostiam.
Trochu iný elektromobil
Doslova šokom je však oznámenie verzie e-Power, ktorá príde na trh o niečo neskôr. Predstav si, že šoféruješ moderný elektromobil, kde kolesá poháňajú elektromotory – užívaš si teda ticho a okamžité reakcie na zošliapnutie plynového pedála a masívny krútiaci moment v ktoromkoľvek okamihu.
Lenže tento elektromobil nemusíš nikdy nabíjať! K batérii je totiž priamo pripojený aj generátor a klasický spaľovací motor (v tomto prípade dokonca väčšia 1.5-ka). Tá nie je žiadnym spôsobom spojená s kolesami auta, no vždy, keď je to treba a nestačí rekuperácia, postará sa o dobíjanie akumulátorov sama. Keď sa teda minie tekutá zásoba energie, jednoducho zastavíš na čerpacej stanici, kde doleješ bežný benzín a v priebehu pár minút aj s platení a bagetou v žalúdku pokračuješ ďalej.
Jasné, takéto riešenie nemá úplne nulové emisie, Nissan však sľubuje to najlepšie z oboch svetov a dramatické zníženie spotreby. Podľa tabuliek bude tá priemerná len 3 litre na 100 km. Pri rýchlosti nižšej ako 30 km/h sa spaľovák úplne vypína.
Automobilka sa podľa vlastných slov musela popasovať s konštrukčnou dilemou, ako toto všetko (klasický motor aj elektromotor plus batérie) vpratať do karosérie bežného rodinného auta bez zásahu do priestoru pre posádku. Batéria však môže byť relatívne malá, podľa dostupných informácií len 2-kilowattová.
Zmeny zvonka aj vo vnútri
Na prvý pohľad ale zaujmú hlavne dizajnové zmeny a ostro rezané LED svetlomety (klasické žiarovky už vpredy ani byť nemôžu) v duchu nového jazyka značky. Úplne nový interiér potom prináša prepraccovaný infotainment, ktorému však nechýba analógové ovládanie vzduchotechniky a klimatizácie.
Naopak, prístrojový štít pred vodičom je moderný a plne digitálny s uhlopriečkou 12,3′, pričom ho môže dopĺňať aj farebný head-up display.
Systém ProPilot kombinuje adaptívny tempomat, čítanie dopravných značiek, udržiavanie auta v jazdnom pruhu aj predvídanie zákrut na základe dát s navigácie TomTom.
Nissan sa však chváli aj 20 mm navyše pre kolená zadných pasažierov a 15 mm pre ich hlavy oproti aktuálnej generácii Qashqaiu. V predu zas pribudlo miesto do šírky a na ramená, konkrétne o 28 milimetrov. Myslelo sa ale aj na také drobnosti, ako pohodlnejšie vkladanie detskej autosedačky, vďaka dverám, ktoré sa otvárajú takmer do pravého uhla (85 °). Veď toto má byť predsa rodinné auto.
Portál StartStop.sk informuje, že základná slovenská cena bude len mierne vyššia, od 21 490 eur. Avšak pozor, základná výbava Visia nemá ani automatickú klimatizáciu a prichádza len na oceľových kolesách a bez displeja infotainmentu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Carsalesbase.com, starstop.sk