Nočné kluby dnes zívajú prázdnotou. Nová generácia už nepije, prednejšie im je zdravie
- Generácia Z stráca záujem o nočné kluby a bary
- Dôvodom je, že konzumujú omnoho menej alkoholu
- Výrobcovia nápojov však netrpia
- Generácia Z stráca záujem o nočné kluby a bary
- Dôvodom je, že konzumujú omnoho menej alkoholu
- Výrobcovia nápojov však netrpia
Zdá sa, že miestam, ktorých existencia z veľkej časti závisí od predaja alkoholu, môže čoskoro odzvoniť. Dôvodom je rastúci abstinenčný trend medzi mladými. Generácia Z podľa viacerých nedávnych prieskumov stráca záujem o alkohol a akcie spojené s ním.
Aktuálne si problém všímajú najmä nočné kluby, o ktorých informuje portál Indy100. Návšteva nočného klubu je totiž spájaná najmä s konzumáciou alkoholu, pričom výnosy klubov sú primárne tvorené jeho predajom.
Mladí ľudia, najmä tí vo veku medzi 18 a 24 rokov, však o drinky strácajú záujem. Podľa prieskumu vykonaného na vzorke britských mladých dospelých až 39 % z nich abstinuje úplne a ďalších 44 % preferuje nápoje s nízkym obsahom alkoholu.
Medzi Generáciou Z tiež panuje trend žiť zdravším životným štýlom, do ktorého alkohol, logicky, nezapadá. Na znížený záujem o návštevy lokálnych nočných klubov a barov však vplývajú aj sociálne siete, hlavne TikTok.
Mladí ľudia totiž na populárnej sieti nasledujú celebrity, ktoré sa návštevou párty pochvália, len pokiaľ ide o veľké a grandiózne akcie. Generácia Z v reakcii na tieto sociálne trendy žije podľa hesla „menej časté, no väčšie a lepšie“.
Náhly pokles
Generácia Z je pritom prvou, ktorá odštartovala úpadok klubov, festivalov a barov. Mileniáli, teda generácia, ktorá predchádzala tzv. gen Z, konzumovali o 20 % viac alkoholických nápojov. Informoval o tom portál Forbes.
Medzi ďalšie faktory znižujúce záujem mladých o malé nočné kluby a festivaly tiež patrí napríklad pandémia Covidu-19, ktorá sa odohrala počas obdobia, v ktorom by mladí začali navštevovať tieto miesta, alebo aj zvýšené náklady na život.
Dôležitou premennou je aj zvýšený záujem mladých ľudí o vlastné psychické zdravie, pričom až 86 % z nich uvádza, že ho považujú za rovnako dôležité ako to fyzické. Výrazne sa zvýšila aj efektívnosť prevencie a všeobecné povedomie o negatívnych následkoch konzumácie alkoholu.
Zaujímavosťou však je, že zmenou trendov netrpia samotní výrobcovia nápojov. Menia sa však preferencie potenciálnych konzumentov. Spoločnosti sa preto začínajú sústreďovať na výrobu produktov, ktoré síce obsahujú etanol, no dajú sa propagovať ako „zdravšie“.
Dôraz sa kladie na relatívne nízky obsah alkoholu a na minimálnu alebo žiadnu kalorickú hodnotu. „Trendy“ už nie sú ani výrazné a sladké príchute. Mladšia generácia preferuje svieže a „prírodné“ príchute.
Iný jed
V rámci hľadania alternatívy k alkoholu sa však zdá, že členovia Generácie Z siahli po inom type drogy. Podľa viacerých štatistík sa pokles spotreby alkoholu medzi mladými ľuďmi časovo zhoduje s nárastom užívania ma*ihuany, informuje portál Cleveland Clinic.
Mladí majú ale aj naďalej záujem o príležitostné popíjanie alkoholu, pričom mnohí z nich počas týchto „príležitostí“ konzumujú veľké množstvo alkoholu naraz. Veľké množstvo alkoholu je v medicíne definované ako konzumácia piatich a viac nápojov naraz pri mužoch a štyroch a viac pri ženách.
Zdroje: Indy100, Forbes, Cleveland Clinic