Nočné vlaky budú konkurovať lietadlám. Onedlho spoja 13 európskych metropol a pomôžu klíme
- Andreas Scheuer, nemecký minister dopravy a digitalizácie, uviedol, že cestovanie vlakom je ekologické, a pre klímu oveľa priaznivejšie ako napríklad cestovanie lietadlom
- V utorok v Berlíne oznámili zástupcovia štyroch štátnych dopravcov, že v priebehu nasledujúcich troch rokov chcú prepojiť nočnými lôžkovými vlakmi až trinásť veľkých európskych miest
- Andreas Scheuer, nemecký minister dopravy a digitalizácie, uviedol, že cestovanie vlakom je ekologické, a pre klímu oveľa priaznivejšie ako napríklad cestovanie lietadlom
- V utorok v Berlíne oznámili zástupcovia štyroch štátnych dopravcov, že v priebehu nasledujúcich troch rokov chcú prepojiť nočnými lôžkovými vlakmi až trinásť veľkých európskych miest
Síce u nás premávajú nočné vlaky smerujúce z Bratislavy cez Košice až do Humenného, na lôžkové vozne sme zvyknutí skôr vo východnej časti Európy. V západnejšej časti Európy však nie sú nočné vlaky veľmi preslávené.
Ako uvádza portál Aktualne.cz, nemecký dopravca Deutsche Bahn svoje nočné spoje zrušil ešte v roku 2017 s tým, že sa neoplatia. Teraz však mení názor. Zdá sa, že nočným vlakom pomohla aj pandémia koronavírusu.
Komplikácie spojené s leteckým cestovaním, ale aj neustále sa zvyšujúce požiadavky na ekologickejšie formy dopravy sú dôvodom, prečo Nemci oznámili, že chystajú nočné vlaky opäť zaviezť do prevádzky.
V utorok v Berlíne oznámili zástupcovia štyroch štátnych dopravcov, že v priebehu nasledujúcich troch rokov chcú prepojiť nočnými lôžkovými vlakmi až trinásť veľkých európskych miest. Do projektu v hodnote pol miliardy eur sa zapojilo Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko a Francúzsko.
Cestovanie vlakom je ekologickejšie
Podľa portálu Aktualne.cz sa nočným vlakom odvezieš na trasách ako sú Viedeň a Brusel, Zürich a Barcelona, Amsterdam a Zürich či Berlín a Paríž. Naše hlavné mesto Bratislava, rovnako ako ani Praha, však zatiaľ v týchto plánoch nefigurujú.
Nočným vlakom nahráva nielen situácia vzniknutá v dôsledku koronavírusu, ktorý leteckú dopravu značne obmedzuje, ale aj otázka ekológie, klímy a šetrnejšej dopravy.
Andreas Scheuer, nemecký minister dopravy a digitalizácie, uviedol, že cestovanie vlakom je ekologické. Taktiež je pre klímu oveľa priaznivejšie ako napríklad cestovanie lietadlom.
Práve Nemci si dali za úlohu zlepšiť komfort vo vlakoch a investovať aj do potrebnej infraštruktúry. Skráti sa tým doba cestovania vlakom medzi jednotlivými mestami.
Nemecká vláda už minulý rok oznámila, že v rámci zelenej politiky patria železnice k prostriedkom, ktorými je možné dosiahnuť nižšie emisie skleníkových plynov.
„Nastúpte večer v Mníchove alebo v Berlíne a vystúpte ráno svieži v Bruseli či Paríži. Je to ekologické a pre klímu ako spôsob cestovania priaznivejšie,“ uviedol pri predstavení plánu Andreas Scheuer.
Zvýšenie dane z leteckého benzínu
Opozičná nemecká strana Zelených priamo požaduje, aby štát podporoval vlaky namiesto lietadiel. To je aj dôvod, prečo chcú železničnú dopravu spraviť výhodnou a komfortnou. Ľudia tak budú do lietadiel na kratšie trasy sadať menej, a tým pádom sa bude šetriť životné prostredie.
Aktualne.cz tiež informuje, že Zelení chcú zvýšiť daň z leteckého benzínu, a investovať peniaze do železníc tak, aby sa doba cestovania vlakom medzi najväčšími nemeckými mestami vošla do približne štyroch hodín.
Vlak verzus lietadlo
Televízia ProSieben nedávno urobila pozoruhodný pokus. Jej dvaja novinári natočili reportáž s názvom Vlak verzus lietadlo ako porovnanie týchto dvoch možností cestovania. Novinári vyrazili v rovnaký čas z Mníchova do Berlína, pričom redaktorka televízie išla vlakom a jej kolega lietadlom. Po príchode sa mali stretnúť na berlínskom námestí Alexanderplatz.
Zaujímavosťou je, že rozdiel v čase bol nepatrný. Zatiaľ čo novinár bol na dohodnutom mieste za 4 hodiny a 26 minút, novinárka prišla do cieľa len o tri minúty neskôr. Značný rozdiel však bol v cene. Za lietadlo zaplatil novinár 205 eur, pričom lístok na vlak stál 145 eur, uvádza portál Aktualne.cz.
Aj napriek tomu, že v lete bol počet cestujúcich vyšší, stále to bolo značne menej oproti minuloročným dvom miliónom cestujúcich, kedy sa cestovalo bez obmedzení. Z dlho očakávaného letiska Willyho Brandta v Berlíne pred mesiacom začali lietať lietadlá, avšak kvôli pandémii je otvorený len jeden z dvoch terminálov, čo železniciam nahráva.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: Aktualne.cz, Dobrenoviny.sk