Nórsko chce byť lídrom v „ekologickom“ leteckom priemysle. Má pripravený zaujímavý plán
- Nóri držia prvenstvo vo využívaní elektrických vozidiel v doprave.
- Štátna spoločnosť Avinor plánuje používať elektrické lietadlá na krátkych letoch.
- Elektrické lietadlá by tak mohli vyriešiť problémy s emisiami a hlukom.
- Nóri držia prvenstvo vo využívaní elektrických vozidiel v doprave.
- Štátna spoločnosť Avinor plánuje používať elektrické lietadlá na krátkych letoch.
- Elektrické lietadlá by tak mohli vyriešiť problémy s emisiami a hlukom.
Nórsko je severskou krajinou, v ktorej sa elektromobily tešia naozaj veľkej obľube. Široká sieť nabíjacích staníc a rôzne úľavy od štátu sú lákadlom pre tisícky Nórov. S rozvojom solárnej energie a jej použitím v dopravných prostriedkoch chce preraziť aj nórska štátna spoločnosť Avinor, ktorá prevádzkuje väčšinu civilných letísk v Nórsku a plánuje získať prvenstvo vo vytvorení elektrickej vzdušnej prepravy osôb.
Kladie za cieľ využívať od roku 2040 plne elektrické lietadlá. Tieto elektrické lietadlá by však využívala iba na krátkych letoch, ktoré nebudú trvať viac ako 2 hodiny. Podľa slov výkonného riaditeľa spoločnosti, Daga Falk-Petersena, by tieto elektrické lietadlá mohli byť schopné lietať aj do susedných škandinávskych krajín.
V blízkej budúcnosti plánuje Avinor vyhlásiť tender na testovanie krátkej komerčnej trasy s malým elektrickým lietadlom. Nórsko je najväčším spracovávateľom ropy a zemného plynu v západnej Európe a paradoxne lídrom na trhu s elektrickými vozidlami. V súčasnosti je na nórskych cestách najviac elektromobilov v porovnaní s akoukoľvek krajinou sveta.
„V prípade, že sa nám podarí splniť náš ciel, letecká doprava už nebude predstavovať riziko pre klimatické zmeny, stane sa jej riešením.“ dodal Falk-Petersen pre portál Guardian.
Podľa oficiálnych štatistík pochádza až 2.4 % emisií zo skleníkových plynov práve z domácej leteckej dopravy a viac ako 5 % pri medzinárodných letoch.
Pri využití elektrickej leteckej dopravy by tak zmizli nielen škodlivé emisie, ale aj častý hluk spôsobovaný výkonnými motormi. Avšak Avinor sa najprv chce zamerať na možnosť využitia biopalív a hybridných pohonov v letectve než sa naplno pustí to elektrických lietadiel.
Okrem nórskeho Avinoru sa však s nápadom využívať elektrické motory v leteckej doprave pohrávajú aj známi výrobcovia lietadiel Airbus a Boeing. Prvý spomenutý výrobca však v minulom roku zastavil výskum elektrických lietadiel. Airbus však plánuje v spolupráci s britským výrobcom motorov Rolls-Royce a nemeckou spoločnosťou Siemens otestovať prvý hybridný let. Naplánovaný je už na rok 2020.
zdroj: guardian.com
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko