Nová platobná metóda totálne zmení zvyk Slovákov. Vôbec nepotrebuješ kartu, u susedov očarila 16 miliónov ľudí
- Nová platobná platforma prichádza aj na Slovensko
- Potvrdila ju zatiaľ jedna banka
- Sprístupní ju v najbližších mesiacoch
- Nová platobná platforma prichádza aj na Slovensko
- Potvrdila ju zatiaľ jedna banka
- Sprístupní ju v najbližších mesiacoch
Platobný systém Blik, ktorý je v Poľsku mimoriadne populárny, prichádza aj na Slovensko. Na konci marca tento systém v susednej krajine využívalo 16 miliónov používateľov. Funguje na princípe vygenerovaných 6-miestnych kódov. Tieto kódy, generované v mobile, majú platnosť len dve minúty a nevyžadujú použitie platobnej karty.
Blik SK, známy predtým ako Viamo, čoskoro prinesie toto inovatívne platobné riešenie do mobilnej aplikácie Tatra banky. Klienti tejto banky majú očakávať sprístupnenie už počas najbližších mesiacov. Informuje o tom portál zive.aktuality.
Ďalšie partnerstvá oznámi spoločnosť čoskoro
V počiatočnej fáze sa Blik zameria na online platby u vybraných predajcov. Do budúcnosti sa však plánuje rozšírenie služby aj do kamenných obchodov, ako tomu je aj v susednom Poľsku. Tam by zákazníci mohli zadávať vygenerovaný kód priamo do platobného terminálu.
Blik SK sľubuje, že v blízkej budúcnosti oznámi ďalšie partnerstvá. Táto nová platobná metóda tak môže znamenať významný posun v spôsobe, akým Slováci pristupujú ku každodenným finančným transakciám.
Podľa informácií na sociálnej sieti LinkedIn spoločnosti Blik SK, vstúpil na poľský trh takmer pred desiatimi rokmi. Systém úplne zmenil platobné návyky poľských zákazníkov. Poliaci Blik používajú bez ohľadu na vek, pohlavie alebo miesto bydliska. Počet online transakcií pritom stúpa.
Slováci platia mobilmi a hodinkami častejšie ako Slovenky
Moderné spôsoby platenia pri nakupovaní využívajú na Slovensku častejšie muži ako ženy. Zatiaľ čo mobilom alebo inteligentnými hodinkami platí 20 % mužov, u žien je to 11 %. Muži z celkového objemu transakcií platobnou kartou urobia štvrtinu na internete, v prípade žien je to 16 %. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit za minulý rok.
„Z roka na rok nám na Slovensku pribúda NFC platieb, teda bezkontaktných úhrad prostredníctvom smartfónov či inteligentných hodiniek a náramkov. Ja pritom zaujímavé, že takéto užívateľsky pohodlné platby, bez nutnosti vyberať z peňaženky platobnú kartu či nebodaj hotovosť, sú skôr doménou mužov,“ priblížil obchodný riaditeľ spoločnosti Marek Tomčík. Ide pritom o trend, ktorý trvá už niekoľko rokov. V roku 2022 bol tento pomer 14 % mužov a 7 % žien, v roku 2021 zase 9 % ku 4 %.
Muži v porovnaní so ženami viac nakupujú aj na internete. Zo všetkých platieb kartou zrealizujú 24 % prostredníctvom internetu, kým u žien tvoria takéto platby 16 %. Muži tiež podľa štatistík výrazne častejšie nakupujú na splátky v kamenných predajniach. Z celkového objemu tvoria ich nákupy dve tretiny, na ženy ostáva jedna tretina.
Platby mobilnými zariadeniami patria medzi najbezpečnejšie metódy, zdôraznil ombudsman klientov Home Credit Miroslav Zborovský. Transakcie cez mobil, napríklad pri platbe v online obchodoch, sú podľa neho bezpečnejšie ako cez počítač. Okrem nakupovania v obchodoch sa dá takto aj vyberať hotovosť z bankomatov, ktoré ponúkajú možnosť bezkontaktného výberu.
„Kartu uloženú v mobile nie je možné skopírovať a vďaka potvrdzovaniu transakcií je platenie mimoriadne bezpečné. Aj tu však treba, samozrejme, dodržiavať bezpečnostné pravidlá. Nikdy nikomu nehovorte, ani neposielajte overovací kód, ktorý vám bol doručený na mobilný telefón. Taktiež si pozorne prečítajte obsah SMS správ so zaslaným kódom a uistite sa, že sa naozaj týka tej platobnej operácie, ktorú práve riešite,“ dodal Zborovský.
Čítajte viac z kategórie: Ekonomika
Zdroje: zive.aktuality., LinkedIn Blik SK , TASR