Nová pomôcka Sociálnej poisťovne ťa zachráni pred mastným penále. Pozri sa, či si splnil svoje povinnosti
- Vznikla užitočná pomôcka, ktorú ocenia najmä dlžníci-zamestnávatelia
- Reč je o Vyhľadávači chýbajúcich mesačných výkazov poistného
- Vznikla užitočná pomôcka, ktorú ocenia najmä dlžníci-zamestnávatelia
- Reč je o Vyhľadávači chýbajúcich mesačných výkazov poistného
Redakcia Startitup sa zaujímala, akým spôsobom tento „pardon“ vlastne funguje. Či sa suma poistného a penále uvádza v systéme dlžníkovi dokopy a dotyčný tak zaplatí všetko vrátane penále, ktoré by mu potom malo byť, zrejme, vrátené, alebo sú sumy oddelené a dlžník presne vie, čo momentálne v čase generálneho pardonu zaplatiť má a čo, takpovediac, nemusí.
Hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr pre redakciu uviedol, že verejný Zoznam dlžníkov nie je pre účely generálneho pardonu príliš vierohodným zdrojom na to, aby si dotyčný zistil správnu výšku nedoplatku na poistnom.
„V sume dlhu sa nerozlišujú jednotlivé obdobia či chýbajúce doklady (mesačné výkazy). Zoznam dlžníkov je vytváraný na iný účel a v tomto prípade je len informatívnou pomôckou, aktualizuje sa týždenne a obsahuje teda informácie o dlžnom poistnom aj po 1. júli 2022. Zároveň spája odvádzateľa podľa IČO a rodného čísla, pričom generálny pardon sa uplatňuje samostatne na každú registráciu,“ uviedol.
Toto by sme si v mnohých prípadoch mohli vysvetliť aj tak, že ak dlžník nevie, aký má dlh voči poisťovni do dátumu 1. júla 2022 a uhradí všetko vrátane ostatného narasteného dlhu, štát sa z takýchto vzorných „dlžníkov“ môže len vytešovať. Ty síce na jednej strane budeš mať splatený celý dlh, ale na strane druhej splatíš aj to, čo si možno práve nechcel.
Netreba však zabudnúť na to, že v tomto zozname dlžníkov nie je uvedená informácia o dlžnom penále, pripomenul Kontúr. „Penále sa totiž vyčísľujú a dlžníkovi k úhrade predpisujú až po uhradení istiny – dlžného poistného,“ doplnil.
V informačnom systéme Sociálnej poisťovne je evidovaná suma dlžného poistenia (istiny) a penále osobitne, čo znamená, že „adresne informácie poskytnú klientovi podľa jeho konkrétnej životnej situácie pobočky Sociálnej poisťovne po celom Slovensku“, uviedol Kontúr.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy